|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
maler
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Er det ikke vanlig å kjøpe en knøttliten minileilighet i skolekretsen også hvis man ikke har råd til skikkelig hus der?
|
|
|
#182 |
|
Shake it out!
|
Jeg kjenner ikke systemet godt nok til å vite så mye om det, men det skal du ikke se bort fra. Men det er nok dessverre også mye slik at folk med dårlig råd havner i dårlige skolekretser - akkurat det følger hverandre jo litt iom at det er elevenes prestasjoner som er målet på om en skole anses som god (i tillegg til at det finnes en rating som går på hvordan foreldrene oppfatter skolen). Men altså, det finnes skoler med topp rating i dårligere boligområder også, og de satte faktisk i gang et eget prosjekt i fjor, hvor de beste lærerne fikk en bonus for å skifte til dårligere skoler, i håp om å få opp nivået på disse også. Jeg vet ikke hva som ble utfallet av det, men jeg vet at de i alle fall fikk mange interesserte lærere.
|
|
|
#183 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, i praksis er det sånn som jeg sier. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Du glemte en smiley:
|
|
|
#186 |
|
Halloen!
Klart det varierer, men jeg svarte på akkurat dette innlegget til Nenne.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning er to helt forskjellige ting. Hvis man har enkeltvedtak, har man rett på spesialundervisning, hvis man f.eks "bare" har legeerklæring på ett eller annet, har man rett på tilpasset opplæring. Nenne blander kortene veldig, synes jeg. Min erfaring er at veldig få av de som har rett på spesialundervisning får alt som står på papiret, de får heller en form for tilpasset opplæring, (altså spes.und. light) og så varierer det veldig fra skole til skole hvor flinke lærere er til å tilpasse undervisningen etter nivået på de andre elevene. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Du har helt sikkert fasitten, rine. Jeg tror neimen ikke det er noen grunn til å ha en diskusjon en gang jeg når du har fortalt alle hvordan det er. Da kan vi egentlig bare avslutte.
|
|
|
#188 |
|
Halloen!
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg bare sier hva som er forskjell på tilpasset opplæring og spesialundervisning, mener du at jeg tar feil? :skjønner ikke helt snurtingen: |
|
|
|
|
|
#189 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Nenne sier det er forskjell på hvordan det skal være i teorien, og hvordan det faktisk er - sånn i praksis. I teorien får man tilpasset opplæring. I praksis? Not so much.
|
|
|
#190 |
|
flisespikker
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Forskjellen på teori og praksis er som kjent at i teorien så er det ingen forskjell, men i praksis så er det det.
|
|
|
#191 |
|
Halloen!
Sv: Egne klasser for de flinkeste?OK. Jeg skjønte bare ikke helt hvor enkeltvedtakene og spesialundervisningen kom inn i dette, men samme det. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
|
Det heter "fasiten". |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Introvert optimist
|
Jeg har ei god venninne som når folk slumper til skrive noe feil svarer noe sånt som "Don't worry about it, I speak fluent typo", men hun er av det rause slaget da.
|
|
|
#198 |
|
guru advisor
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg blir igjen litt motløs av å lese hvor mange som er misfornøyd med egen skolegang. Og jeg håper de aller fleste av dere som satt der og nikjedet dere frustrerte opplever gjennom egne barn at skolen er en annen i dag? Jeg tenker det ofte i min hverdag - "TENK, hvis det hadde vært sånn når jeg gikk på skolen!" Pamina etterlyser mer læringstrykk. Det er virkelig blitt et mye større trykk de siste 5-6 årene, merkes det der ute? Jeg opplever at det er vanlig med Sist redigert av Minerva : 28-08-11 kl 09:17. Årsak: samrabeid er visst ikke så vanlig, men samarbeid er bedre |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Halloen!
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Enig, Minerva. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Hertuginne
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?For å være ærlig, Minerva, så opplever jeg ikke et voldsomt læringstrykk i storebrors klasse. Det går jo fremover, men jeg merker at spesielt i lesing og matte at storebror tar ting altfor lett og dermed synes oppgavene og leksene blir så kjedelige at det er en kjempeutfordring å få gjort leksene. Alle beveger seg tilsynelatende i samme tempo, det er ikke noen form for nivådeling i lekseplanen, bortsett fra at han kan velge bok selv når han skal gjøre leselekse.
|
![]() |
|
|