Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor god norsk forventer du at barneskolelæreren kan?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-11, 23:15   #41
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor god norsk forventer du at barneskolelæreren kan?

Jeg himlet litt med øynene når det i årets første skriv fra lærerne var skrevet "i fjord".

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:16   #42
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker fortsatt at mamma kommenterte alle skrivefeilene til min nye lærer i 4.klasse. Tror jeg skrev mer korrekt enn læreren.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:17   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn i utgangspunktet så ønsker jeg forholdsvis feilfri skriving hos lærere (slurvefeil innimellom blir noe annet), og ville vridd meg ved de eksemplene du nevner. Dog synes jeg at det er viktigere på de høyere trinnene. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at Podens lærer nå er førskolelærer. For å komme inn på den utdanningen så kreves det vel noen steder tre i snitt eller noe sånt? Dermed blir forventningene lavere. Det ser foreløpig lovende ut for vår del, heldigvis.

Gammel 25-08-11, 23:17   #44
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg forventer et godt språk. Det minner meg om når storesøster fikk plass i en privat barnehage. Velkomstbrevet var skrevet på en blanding av dialekt, bokmål og et dårlig språk. Det var en av grunnene til at jeg takket nei til plassen. For meg virket det useriøst.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:17   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

En lærer skal kunne lese og skrive korrekt norsk.

Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:19   #46
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det bør være mange direkte feil, men om språket ikke er veldig blomstrende og sprekt bryr meg ikke. Vår lærer skriver korrekt nok for meg, jeg kan ikke huske annet enn et par taste- og slurvefeil.

Men er det ikke ett eller annet med at barna på barneskolen ofte får servert sammentrukne ord med bindestrek? Altså som et pedagogisk trekk?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:21   #47
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger vel ikke pedagogisk sammentrukne ord i mailer til meg?

Tre i snitt, altså? Jøye.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:23   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg trenger vel ikke pedagogisk sammentrukne ord i mailer til meg?

Du er jo så ung, vettu.

Jeg tenkte mer på at det kanskje var vanskelig å plukke av seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:25   #49
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke bindestreker heller. :flirer: Og i akkurat denne sammenhengen tror jeg ikke at jeg er yngst. Som om det har noe å si. :har skrevet semistrøkent siden ungdomsskolen:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:29   #50
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forventer at lærere har et stødig skriftspråk, men jeg har faktisk levert ut et skriv med norksprøve en gang. Det var flaut.

Gammel 25-08-11, 23:32   #51
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du får fortelle ham at det er forskjell på en sløydlærer og en sløyd lærer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:36   #52
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg forventer at lærere har et stødig skriftspråk, men jeg har faktisk levert ut et skriv med norksprøve en gang. Det var flaut.

Forstår følelsen, men dette var jo åpenbart en tastefeil. Den havner på ingen måte i kategori med "sløyd lærer" og og/å-feil.

Gammel 25-08-11, 23:51   #53
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at tredjeklassingen min knegår lærerne sine ganske grundig på det punktet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 23:54   #54
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Læreren hadde gitt min tredjeklassing feil på et ord hun hadde skrevet rett i fjor. Det ble påpekt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:01   #55
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg regner med at tredjeklassingen min knegår lærerne sine ganske grundig på det punktet.

Knegår?

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 00:04   #56
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det bør være mange direkte feil, men om språket ikke er veldig blomstrende og sprekt bryr meg ikke. Vår lærer skriver korrekt nok for meg, jeg kan ikke huske annet enn et par taste- og slurvefeil.

Men er det ikke ett eller annet med at barna på barneskolen ofte får servert sammentrukne ord med bindestrek? Altså som et pedagogisk trekk?

Det er lov å dele opp sammensatte ord med bindestrek for å forenkle lesbarhet, så det er ikke direkte feil.
(Acsa sjekket det opp etter å ha klaget på at jeg brukte bindestrek i en del sammensatte ord )

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 02:59   #57
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Limpalot, her.

(Acsa sjekket det opp etter å ha klaget på at jeg brukte bindestrek i en del sammensatte ord )

Men du får likevel spandere punktum når du bruker smileyer på slutten av setninger, synes jeg. Og det finnes en tråd her inne om korrekt plassering av smiley ifht. tegnsetting.

Gammel 26-08-11, 05:39   #58
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elevene må holde en viss standard på det de leverer inn, og skolen må holde en viss standard på det de leverer ut verre er det ikke. Skolen barna gikk på før delte ut en del veldig merkelige skriv med tekster som ... æh, det blir litt spesielt med "!!!!!!!!!!!11111111111" etter beskjeden om å huske regntøyet til turdagen. Ukeplanene så ofte liksom ganske sinte ut

Gammel 26-08-11, 06:50   #59
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva man forventer er én ting, men hva man faktisk kan forvente er en annen. Vurderingstrenden i ungdomsskolen som sier at formelle skrivefeil i tekster skal bety lite er også gjeldende på lærerskolen. Det betyr at framtidige lærere som skriver veldig mye feil, likevel kan gå ut med svært gode karakterer.

Gammel 26-08-11, 07:01   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du får fortelle ham at det er forskjell på en sløydlærer og en sløyd lærer.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.