Sv: Om du fikk velge bort mann og/eller barn ...
Det er jo ikke det denne forskeren snakker om, at noen av de som har mann/barn ville valgt dem bort.
For det første så handler de fleste studiene han helt sikkert refererer til om livstilfredshet, og det handler om i hvilken grad man føler seg tilfreds med livet akkurat nå. Folk som i mindre grad får dekket sine egne behov svarer jo lavere på en slik skala. Så det er ikke rart i det hele tatt at det å få barn gjør at livstilfredsheten synker noe. Derimot er det noe annet som øker, nemlig opplevelsen av mening, å bety noe, osv. Og dette har også en verdi, som ikke kommer frem i disse undersøkelsene.
For det andre så er det ikke sikkert at de som er lykkelige uten mann/barn når de er 20-30, fortsatt er lykkelige uten mann/barn når de er feks 30-40. Jeg tror tiden fra 20-30 er en veldig åpen og spennende tid for mange, en tid der man kan være egoistisk, optimistisk og verden ligger åpen. Man har lite ansvar, og det er i grunnen lite som er endelig og som får store konsekvenser. Man har jo alle muligheter!
Men så begynner man jo å gjøre valg, feks av jobb, mann, barn, og da lukker jo resten av mulighetene seg ned. For noen kan det bli vel trangt i en periode (ref: småbarnstidsklaus), men det går som regel over når ungene blir større (har jeg hørt..hehe). Men, hvis man ikke begynner med disse valgene, og går inn i 30årene og fremdeles ikke har bestemt for verken mann, barn eller utdanning...jeg tror ikke man blir noe lykkelig av det.
Hver ting til sin tid.