Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 20:48   #281
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Læreren som Christian hadde de 3 siste årene på barneskolen hadde rett som det var ferie midt i skoleåret.

Hun har vel ikke tilfeldig initialene SO?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 21:02   #282
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Tviler på at det står i Arbeidsmiljøloven, men kanskje i en eller annen avtale. Men uansett - høres rart ut at arbeidsgiver ikke kan bestemme når avspasering kan tas ut, men det er mulig det må være noen form for forhåndsvarsling. Men skulle gjerne visst eksakt hva som er grunnlaget, så hvis noen vet, plis del...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 21:06   #283
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Kollegaen jeg jobber tettest med har så og si hvert år en ferieuke i november. Det er ikke uvanlig på skolen jeg jobber, og det er stort sett "samme gjeng lærere" som får dette; "sterke", taleføre typer med bein i nesa, og som sjelden er vekk fra jobb ellers. Mer unnselige kolleger har fått "nei". Samme med oss småbarnsmødre som "ofte" er hjemme med sykt barn.

Det er naturligvis ikke riktig at det skal være sånn og mitt inntrykk er at det har skyldtes en svak/ettergivende skoleledelse.

Kollegaen min har ordnet seg sånn at hun med sin reduserte stillingsprosent har jobbet 1 time mer hver uke, som hun altså ikke får utbetalt lønn for. Da har hun avtalt ved skoleårets begynnelse at hun kan ta en uke ferie på et bestemt tidspunkt. Andre kolleger har fått både 1 og 2 og 3 (!) uker fri uten lønn for å reise til eksotiske strøk midt i skoleåret.

Med ny rektor nå har vi fått beskjed om at det strammes inn på dette punktet! Det synes jeg er helt ok.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 21:19   #284
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Klippet fra Utdanningsforbundets sider:

Overtid og avspasering i barnehagen
Ingun Ottosen, opprettet 13.05.2011
Noen bestemmelser om overtid og avspasering er ikke alltid like klare. Her er noen spesifiseringer på spørsmål om situasjonen i barnehagen.

Avspasering til pålagt tidspunkt
Jeg har hatt personalmøter og foreldremøter utenfor ordinær arbeidstid og opparbeidet en del timer til avspasering. Kan styrer pålegge at jeg skal avspasere i påskeuken?
Nei, avspasering forutsetter en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. I så fall skal avspasering skje time for time og overtidstillegget utbetales. Dette framgår av arbeidsmiljølovens § 10-6 (12). Arbeidstaker kan alltid kreve overtidsbetaling for pålagt overtid, det vil si timelønn + overtidstillegg. (Jf. også SFS 2201).

Endring av avtalt avspasering
Jeg avtalte å avspasere overtidstimer 3. mars. Den dagen ble jeg syk. Har jeg rett til å få avspasering en annen dag?
Avspaseringsdagen er din fridag. Dersom du blir syk, kan du ta opp med arbeids-giver om du kan få fri en annen dag. Men du har ingen ubetinget rett til å få fri en annen dag enn den dagen du hadde avtalt fri.

Tilbakekalling av avspasering
Jeg har avtalt avspasering på fredag førstkommende. I dag, onsdag, sier styrer at jeg må avspasere en annen dag fordi det er blitt uventet sykdom i personalgruppa. Har styrer rett til å tilbakekalle avspasering på denne måten?
Avtale om avspasering skal gjøres skriftlig, og er en bindende avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Styrer kan derfor ikke kreve at du går på jobb den tiden du har avtalt avspasering. Hvis avtalen skal endres, må begge parter være enige om dette.

Avvikling av avspaseringstimer
Styrer sier at all avspasering som ikke er avviklet innen årets utgang, blir strøket. Er det lov?
Nei, dette er ikke lov. Dersom overtidstimer ikke er avspasert eller det er gjort avtale om avspasering på et seinere tidspunkt, må arbeidstaker få overtidsbetaling for overtiden som ikke er kompensert.

Avspasering og overtidstillegg
I vår barnehage har vi avtalt at overtidsarbeid kan avspaseres med 1,5 time for hver time med overtidsarbeid. Vi er fornøyd med det, men tillitsvalgte sier at det er ulovlig. Stemmer det?
Ja, tillitsvalgte har rett. Ifølge arbeidsmiljøloven og tariffavtalen kan arbeidstaker avspasere time for time og få overtidstillegget utbetalt. Overtidstillegget kan ikke kompenseres ved økt avspasering.

Overtidsbetaling eller avspasering?
Jeg har bedt om å få overtidsbetaling for overtid jeg har hatt, men styrer sier at i vår barnehage må all overtid avspaseres.
Det er feil: Alle som er pålagt overtidsarbeid har rett til overtidsbetaling, det vil si timelønn + overtidstillegg. En forutsetning for avspasering er at arbeidstaker ønsker dette og at arbeidsgiver er enig i dette – altså en avtale mellom partene.
Henvisninger: Arbeidsmiljøloven § 10-6, KS: HTA § 6, SFS 2201 pkt 3.2 og PBL–A: pkt 6.

Gammel 28-08-11, 23:01   #285
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Takk til Skjevo for klipp fra Utdanningsforbundet!

Men etter å ha lest det ( det handler egentlig ikke om sånn direkte det jeg lurer på) står jeg likevel ved at arbeidsgiver i utgangspunktet må kunne bestemme når det passer i virksomheten å avspasere for den enkelte - f.eks. når det er få barn i barnehagen. Så kan man jo si at fordi det skal " avtales" kan den ansatte nekte akkurat den dagen, og håpe at det er mer attraktivt ved neste korsvei det passer å avspasere, naturligvis. Men til syvende og sist må det være arbeidsgiver som bestemmer når det passer å åpne for avspasering.

Gammel 28-08-11, 23:04   #286
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hos oss er det arbeidsgiver som bestemmer, og vi har klar beskjed om å unngå å ta ut avspasering over flere sammenhengende dager. Dog er det litt gi og ta, så vi finner ofte løsninger som passer godt for arbeidsgiver og arbeidstaker.

Vi har også ansatte som er på helseturer med barn eller pga egne sykdommer, og da er de jo borte fra jobb opp til 1 mnd. Tviler på dette er almenn kjent blandt foreldregruppa, så da er det nok mange som kan mene at dette ikke er heldig.
Som sagt tidligere, det kan være mange årsaker som ikke nødvendigvis alle vet om.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 23:05   #287
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Takk til Skjevo for klipp fra Utdanningsforbundet!

Men etter å ha lest det ( det handler egentlig ikke om sånn direkte det jeg lurer på) står jeg likevel ved at arbeidsgiver i utgangspunktet må kunne bestemme når det passer i virksomheten å avspasere for den enkelte - f.eks. når det er få barn i barnehagen. Så kan man jo si at fordi det skal " avtales" kan den ansatte nekte akkurat den dagen, og håpe at det er mer attraktivt ved neste korsvei det passer å avspasere, naturligvis. Men til syvende og sist må det være arbeidsgiver som bestemmer når det passer å åpne for avspasering.

Tja, kanskje det er noe i det, men jeg er iallefall ikke vant til at det er sånn fra min forrige arbeidsplass. Jeg syns det er helt greit å si til ansatte at du må avspasere i jula for da er det lite barn, men å komme å si en onsdagsformiddag at du må avspasere nå og med en gang for det er jo så lite barn ikke er så bra. Jeg går på jobb på ettermiddagstid fordi jeg ønsker å gjøre en best mulig jobb(jeg er ikke en gang nødt til å gå på møtene fordi de ikke er pålagt), og da syns jeg at jeg kan få lov til å ha litt styring på når jeg skal avspasere.

Gammel 28-08-11, 23:05   #288
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Som sagt, det skal passe for begge parter. Jeg kan f.eks. ikke bestille meg en weekend-tur og kreve at jeg skal avspasere en fredag fordi det passer meg. Dette må avklares på forhånd.

Gammel 28-08-11, 23:09   #289
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Tja, kanskje det er noe i det, men jeg er iallefall ikke vant til at det er sånn fra min forrige arbeidsplass. Jeg syns det er helt greit å si til ansatte at du må avspasere i jula for da er det lite barn, men å komme å si en onsdagsformiddag at du må avspasere nå og med en gang for det er jo så lite barn ikke er så bra. Jeg går på jobb på ettermiddagstid fordi jeg ønsker å gjøre en best mulig jobb(jeg er ikke en gang nødt til å gå på møtene fordi de ikke er pålagt), og da syns jeg at jeg kan få lov til å ha litt styring på når jeg skal avspasere.

Jeg er helt enig i at det er lite luggumt å måtte avspasere nærmest med en times varsel, og jeg tenker også at det er noe man kan nekte.

Gammel 28-08-11, 23:16   #290
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg er helt enig i at det er lite luggumt å måtte avspasere nærmest med en times varsel, og jeg tenker også at det er noe man kan nekte.

Jo, man kan sikkert det, men om det ikke er kultur for det, fordi de ansatte har godtatt dette i mange år, så er det ikke akkurat lett å bare nekte.

Gammel 29-08-11, 01:17   #291
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg er ikke lærer(men førskolelærer), men jeg kjenner mange lærere, og alle som en avspaserer i større eller mindre grad, og det er ikke snakk om noen sykemelding eller aldersuke inne, det vet jeg helt sikkert.

Alle lærere du kjenner avspaserer midt i skoleåret?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 01:18   #292
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal avspasere en uke i vinter.

Sist redigert av 007 : 30-08-11 kl 00:17.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 01:25   #293
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er det man gjør for å få avspasere utenom de faste tidene? Begynner man å jobbe 1.august? Ligger man med rektor? Hva?

Gammel 29-08-11, 01:26   #294
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hun har vel ikke tilfeldig initialene SO?

Jepp. Men hun er en av de beste lærerne han har hatt altså. Men ja hun reiste mye og tok seg mye fri midt i skoletiden.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 01:40   #295
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hva er det man gjør for å få avspasere utenom de faste tidene? Begynner man å jobbe 1.august? Ligger man med rektor? Hva?

Man ligger med rektor og tar ham med til syden.

Gammel 29-08-11, 01:42   #296
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Man kan også søke seg en uke fri uten lønn og ta ut alle vikartimer i lønn den aktuelle måneden. Etter avtale med arbeidsgiver, selvsagt.

Gammel 29-08-11, 02:52   #297
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Alle lærere du kjenner avspaserer midt i skoleåret?

Jepp, faktisk. Tro hva du vil, men sånn er det. Ikke nødvendigvis på ukesvis, men en dag her, og 2 dager der. Ja, også er det noen som tar permisjon uten lønn for å reise til syden.

Gammel 29-08-11, 08:18   #298
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Men altså: Permisjon uten lønn for å reise til syden, vil det lønne seg rent økonomisk. Sydenturen vil jo mest sannsynlig bli dyrere enn om man skulle reist i høst-eller vinterferien f.eks. La oss håpe det ikke er mattelærerne som holder på slik.
Og Polarjenta; Du har skremmende god innsikt i hvor mye fri lærerne på skolen din har, altså.

Gammel 29-08-11, 08:47   #299
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Det lønner seg sjelden å reise til syden.

Om man avtaler med arbeidsgiver at en sparer opp overtid/vikartimer, søker seg permisjon uten lønn, får utbetalt overtiden den måneden det blir trekk i lønn pga ferie ( i mitt tilfelle 20 undervisningstimer og 13 plantimer), så går det opp i opp og det lønner seg, ja. Ganske mye også, i vårt tilfelle 5000 kr for to.

Gammel 29-08-11, 09:14   #300
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

På min arbeidsplass kan man avspasere inntil tre dager i løpet av skoleåret. Vi snakker da om vikartimer som kan tas ut. I tillegg gis det mulighet til å avspasere lengre ved spesielle anledninger. 25% av lærerens er også over seksti og har seniluka, flere av dem er også så gamle at de har en ekstrauke som kommunen gir sine over 62 år.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.