Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-07, 12:22   #24
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Her er historien jeg viste til tidligere, og kanskje en grunn til å ikke avskaffe dødsstraff helt.... eller? Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal mene etter å ha fulgt denne saken i noen uker på tv. Fytti katta for et svin av en forbryter. Jeg kan med hånden på hjertet ærlig innrømme at jeg ikke synes det er noe tap for noen eller noe at han fjernes fra denne verden. Sorry altså, men jeg ser ingen formildende omstendigheter.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146136

Det sier jo litt om hvor effektivt dødsstraff og andre strenge straffer er for å få ned kriminaliteten. Når slike ting skjer selv om personen vet at det er dødsstraff for forbrytelsen han begår.

Jeg mener forebyggende tiltak, særlig innen psykiatrien, er et mye viktigere virkemiddel for å forhindre slike saker enn strenge straffer. Strengere straff enn denne mannen får finnes neppe, men enda valgte han å gjøre det. Hadde han blitt fanget opp og fått behandling av det psykiske helsevernet for mange år siden hadde dette aldri skjedd. Det er ikke frykt for straff som holder folk flest fra å bli kriminelle. Det er heller ikke milde straffer som gjør at noen velger å bli det. Det er som regel mye mer kompliserte forhold bak. Å innføre strengere straffer er alt for enkelt og løser ingenting. Utfordringen ligger i å hindre at folk blir kriminelle i utgangspunktet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.