Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Folk har litt høye forventninger til livsstil, tenker jeg. En kollega av meg har lavinntektsjobb både hun og mannen, men de har da hatt råd til at hun er hjemme likevel. Hun er litt irritert over at folk syter, hun sier det er snakk om en prioritering. De har ikke god råd til andre ting, klær og sånn, og sydenferier er helt uaktuelt, men de prioriterer det. Mange har ganske høy standard på bolig, husk på at de borettslagsleilighetene på 50-70 kvm fra femtitallet - det var bygd som familieboliger, det! Det var ikke noen selvfølge verken at ungene skulle ha eget rom eller for den saks skyld at badet skulle være inne i leiligheten! Jeg har selv bodd i en slik leilighet og vi hadde felles dusj i kjelleren til godt opp på 90-tallet (og noen sikkert lenger også).
Så hvis man vil leve 50-tallshusmorlivet er det fullt ut tilgjengelig, hvis man aksepterer premissene for det. Det er ikke "vanskeligere" nå, tvertimot får vi idag mer for lønna vår enn de fikk i varer og tjenester, så det burde være lettere.
Jeg er veldig klar for å fase ut kontantstøtten, jeg syns Norge har nok utfordringer om vi ikke skal bruke penger på å betale arbeidsføre voksne for å være hjemme i huset sitt. 
|