Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrifts-/middagstipstråd for oss med varer fra Kolonihagen?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-07, 11:50   #61
pixie
Fullverdig medlem

pixie sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: oslo
pixie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppskrifts-/middagstipstråd for oss med varer fra Kolonihagen?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Bare et tips til bruk av fennikkel. Kutt fennikkel i tynne skiver. Stek sammen med hvitløk og hakket løk til det er mykt og blankt. Hell på en flaske hvitvin og kok inn. Ha i mellom 1/2-1 liter med fiskekraft og kok inn. Ha i et par bokser med hakkede tomater. Kok i 15-20 minutter. Ha i store terninger av forskjellig fisk etter ønske. La fisken få trekke til den er ferdig. Ha oppi ferdigdampede blåskjell og reker. Server sammen med fersk brød og aioli.

mmm hørtes kjempegodt ut! det skal jeg lage neste gang jeg får fennikel i kassen!

pixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 23:38   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Jeg fikk to fine avocadoer i premie for å klage på de mugne rødbetene, forresten.

Og jeg har ikke engang fått svar på mailen min.

Gammel 11-03-07, 23:45   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laksepakker med fennikel:

Ha litt smør/olje i en kjele på middels varme.
Ha i
1 fennikel i tynne skiver
1 purre i ringer
1 stor gulrot i tynne skiver
1 brokkoli - små buketter
1-2 fedd hvitløk
saften av 1 sitron
la det surre til det blir mykt
salt og pepper

Avkjøl

Ta en god øse med grønnsakene og legg på et stykke folie, legg et frossent laksestykke oppå, pakk sammen og legg i frysen.

Det blir 5-6 pakker på ca 300 g. hver.

Når de skal varmes opp kan de stekes på 200 C i ca 25 minutter. Server med poteter, pasta eller ris.

Gammel 11-03-07, 23:52   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av fenikkelen så lagde jeg sånn ca. den gratengen det fulge med oppskrift på, men med min egen tomatsaus fra fryseren. Jeg og mannen likte det, i hvert fall.

Jeg forsøkte prinsessmos for å bli kvitt litt mer av alle disse rødbetene og potetene, men ungene (som aldri har spist poteter i noen fasong, siden de var babyer) lot seg slett ikke lure... Men godt var det.

(Mim: Jeg tror kanskje ikke det er sprøytingen, men gjødslingen som utgjør forskjellen på smaken på tomatene? Dyrkes ikke vanlige tomater i sand med kunstgjødsel og økologiske i skikkelig jord?)

Gammel 11-03-07, 23:56   #65
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De laksepakkene høres helt geniale ut, Mim! De skal jeg lage i morgen. Da får jeg jaggu brukt en god del av Kolonihagen-grønnsakene som har forblitt uspist mens vi har vært syke her i heimen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 08:09   #66
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Testet gratinert fenikkel igår, med noen små variasjoner - servert med ovnssbakt laks og poteter til. Jeg sliter fremdeles litt med den anissmaken, men den passet bra til laks - det gjorde den. Uansett moro med noe nytt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 10:45   #67
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Jeg testet auberginemosen på søndag. Den ble litt "feil" i smak for oss, men det kan like gjerne ha med vanen å gjøre som med smaken. Dessuten tror jeg det ble litt mye sitronsaft. Jeg er ikke vant til å lage på slump.
Det er mulig jeg prøver igjen med noen andre smaker vi liker om auberginen kommer igjen. Konsistensen var fin, der har vi større problemer med den slik den er i "rå form".

Det jeg imidlertid ville si var at jeg er utrolig fornøyd med å ha laget den!
Det involverte jo både baking, klemming, blending etc., og jeg er typen som vanligvis lager posesaus.
Jeg har sikkert 50 kokebøker av ulike slag, deriblant en kun om sauser. Vi hadde dermed einersaus fra bunnen av (kalvefonden var kjøpt, kan ikke ta helt av med en gang), og den var en stor suksess!

Kolonihagevarer på døra førte til saus fra bunnen!

Urgh....jeg babler sånn, poenget er bare at jeg er veldig stolt av meg selv og ville takke for inspirasjon!

Gammel 13-03-07, 10:58   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flinke Alexa!

Jeg tror jeg ville prøvd ratatouille neste gang jeg fikk aubergine, om jeg var deg.

2 ss olje
2- 3 fedd hvitløk
2 løk rød eller gul
1 stk. grønn squash

1 aubergine i biter
2 stk. rød paprika eller et glass med hermetiske skinnfrie
½- 1 ts salt (smak)
½ ts pepper

1 ss sukker (brunt)
1 boks hermetiske tomater
Friske eller tørkede urter; rosmarin, basilikum, timian er veldig provence

Ha olje i en kjele og tilsett hvitløken. La den surre litt før du tilsetter grønnsakene. La alt surre litt før du heller over de hermetiske tomatene. Rør forsiktig av og til mens retten småputrer i ca. 15 minutter. Smak til med krydder.

Glitrende tilbehør til lam eller hva som helt. det er supergodt!

Gammel 13-03-07, 11:14   #69
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Ratatouille er lett å like, og ikke skumle smaker.
Vi lager pannekaker ved siden av.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 11:34   #70
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Å ja! ratatouillefylte pannekaker gratinert i ovnen med litt ost på toppen...Mmmm

Gammel 13-03-07, 13:48   #71
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ratatouile smaker dessuten kjempegodt til (hvit) fisk. Det skal jeg ha i dag. Snaskens!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 13:54   #72
Soffers
Kontrollfreak

Soffers sin avatar

Soffers er litt kul
Standard

Bare innom og furter litt fordi det ikke fins sånn Kolonihage-abonnement-ordning her

Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 21:22   #73
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ny kasse mottatt idag, moro, og jeg er igang med å vri hjernen. Det fulgte jo med en oppskrift på kåruletter, og det må jeg prøve tror jeg. Men er det virkelig kinakål som skal brukes til det altså (ikke hodekål?).
Hva bruker jeg isåfall hodekålen til? Kålstuing? (oppskrift ). Denne uka trenger jeg kåltips, damer!

Gammel 15-03-07, 22:33   #74
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg også vil ha kasse på døren.

Gammel 16-03-07, 10:28   #75
pixie
Fullverdig medlem

pixie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Hva bruker jeg isåfall hodekålen til? Kålstuing? (oppskrift ). Denne uka trenger jeg kåltips, damer!

vi skal lage vårruller av hodekålen......du trenger sånt papir/deig til å rulle i (ligger i frysedisken) 1 kål og en del sopp.....del kålen i tynne strimle og stek mørt (på svak varme) stek sopp og krydre med salt og pepper.....bland kål og sopp og fyll ca 1 1/2 ss i hver rull....du limer sammen vårrullene med sammenpisket egg. så frityrstekes rullene....sever med sterk chilisaus, ris, salat og iskald øl :namm:

Gammel 16-03-07, 11:05   #76
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pixie, her.

vi skal lage vårruller av hodekålen......du trenger sånt papir/deig til å rulle i (ligger i frysedisken) 1 kål og en del sopp.....del kålen i tynne strimle og stek mørt (på svak varme) stek sopp og krydre med salt og pepper.....bland kål og sopp og fyll ca 1 1/2 ss i hver rull....du limer sammen vårrullene med sammenpisket egg. så frityrstekes rullene....sever med sterk chilisaus, ris, salat og iskald øl :namm:

Det hørtes kjempegodt ut, og er vel ikke så vanskelig? Hva heter sånn deig?

Gammel 16-03-07, 13:33   #77
Soffers
Kontrollfreak

Soffers sin avatar

Soffers er litt kul
Standard

Er vel filodeig hun mener?

Mini '05 - med spesielle behov
Soffers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-07, 15:26   #78
pixie
Fullverdig medlem

pixie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Soffers, her.

Er vel filodeig hun mener?

jepp...det var det!

Gammel 16-03-07, 15:26   #79
pixie
Fullverdig medlem

pixie sin avatar

Standard

faktisk veldig lett! tar litt tid da...men vi gjør det som lørdagskos og lager vårrullene sammen!

Gammel 16-03-07, 23:02   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pixie, her.

Hvor lenge frityrsteker du?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.