|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
maler
|
Sv: Superlæreren?Man skulle jo tro at utviklingspsykologi og ulike personlighetstyper var noe som ble vektlagt hvertfall for de som skal undervise yngre barn. For det er engang slik at også de som ikke kvalifiserer for en diagnose kan ha personlighetstrekk som gjør at tankegangen rundt hvordan man håndterer dem bør være ganske lik. Og det synes jeg er rart at ikke vektlegges mer, for jeg er sikker på at det kunne vært til hjelp. Det å kunne kjenne igjen mønstre og tenke litt fornuftig rundt hvordan en slik personlighetstype ofte virker fremfor å tenke "hjelp" eller "gah" eller hva det nå er man tenker når man ikke skjønner hva som foregår annet enn at det ikke kvalifiserer til ekstra ressurser. Dette er noe jeg ser både på jobb og som mor til en som ikke er helt a4, men som ikke har læringsproblemer over hodet, men hvor jeg ofte må inn og tegne og forklare.
|
|
|
#182 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Superlæreren?
I tilfellet jeg snakket om handlet det ikke om det. Det var allerede tildelt og tilrettelagt for en-til-en-undervisning en viss tid per uke og forslaget fra BUP var at læreren skulle stoppe opp noen ganger underveis og stille spørsmål av typen "Hva oppfattet du at jeg sa nå?" for å forsikre seg om at eleven hang med og for å unngå at en elev med lang erfaring med at undervisningen gikk rett over hodet på ham, falt av lasset. For meg blir en sånn brysk avvisning av konkrete og arbeidsbesparende råd litt provoserende og det får meg til å tenke at læreren har gått i vranglås, når det ikke er en viss siling i forhold til hva man avfeier. Sånn bare for å avklare hva jeg mente.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#183 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Superlæreren?Jeg er glad jeg har både spes.ped og helsefaglig bakgrunn i tillegg til fag og vanlig PPU. Jeg har mer kunnskap om diagnoser og spesielle behov enn det jeg hadde hatt om jeg var vanlig allmennlærer. |
|
|
|
|
|
#184 |
|
weird
Viktig poeng.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 19-09-11 kl 02:35. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
weird
Jeg er også veldig glad for at slik kompetanse kommer inn i skolen. Sett fra sidelinjen synes jeg det ville vært nyttig med litt tverrfaglighet i skolen også, for å holde tritt med de kravene som stilles i dag. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Ja, dette er jo råd som en lærer bør følge, selvsagt. I 8.klasse spør jeg om dette hvert 5. minutt, selv om jeg er klar over at spørsmål til klassen ikke alltid oppfattes av den enkelte elev som noe som har med henne å gjøre.
|
|
|
#187 |
|
weird
Sv: Superlæreren?Jepp. Denne læreren ivrer veldig for spesialskole istedet. Og det er jo litt dumt når tilrettelegging i den ordinære skolen hadde holdt i massevis. Samtidig er det jo et spørsmål om hvor lenge man skal utsette ungen for nederlag og kjefting. For bom fast står både vi og PPT, og ungen selv virker mer og mer nedbrutt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 19-09-11 kl 13:26. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Superlæreren?Hvis en lærer ikke kan stoppe opp av og til og spørre hva en elev oppfatter, begynner jeg å lure på hva han egentlig mener ligger i lærerollen? (Rase gjennom pensum på kortest mulig tid, spiller ingen rolle om bare 10 % av klassen henger med? Sist redigert av rine : 19-09-11 kl 13:46. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
maler
|
Jeg synes egentlig også det. Men syke barn har også rett til å gå på skolen. Og det er noe feil med skoleverket på den måten, alle barn skal liksom være friske, tilpasningsdyktige og passe inn i samme mal. Det finnes ingen skolesykepeleier som kan ta seg av medisinering. Det finnes ikke noe akutteam som kan komme løpende med kortison og adrenalin hvis den ungen som har allergi får en bit av naboens peanøttsmør eller han som har binyresvikt faller ned og besvimer. Og nivået av assistenter som kan håndtere utagering er utvilsomt for lavt.
|
|
|
#190 |
|
weird
Jepp. Jeg ser den, altså. Og jeg tenker at det er bl.a. det som gjør at noen rett og slett låser seg og har en veldig aversjon mot omtrent alt av tilrettelegging. Som foreldre tenker jeg at vi har et ansvar for å på et eller annet tidspunkt si at "nok er nok". Det kjipe i akkurat vår situasjon er at det med stor sannsynlighet er de enkle grepene som ville fått skolesituasjonen til å fungere. På et eller annet tidspunkt må man kanskje gi opp kampen for hvordan det burde være og tenke alternativer. Eleven selv er en innagerende type som gjør altfor lite utav seg, annet enn at han har det fryktelig vondt når avstanden mellom intelligens/potensiale og resultater blir så ekstremt stor.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#191 |
|
koko
|
Sv: Superlæreren?Kjære lærerkritiker
|
|
|
#193 |
|
By the Sea
|
Det synes jeg var et fint innlegg.
|
|
|
#194 |
|
Glamorøs
|
Sv: Superlæreren?Jeg syns det blogginnleggrt var litt teit og aggresivt jeg.
Sist redigert av Tallulah : 20-09-11 kl 09:56. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
maler
|
Sv: Superlæreren?Selvfølgelig kan man si noe om skolen ut i fra sine egne erfaringer og andres rapporter tenker jeg. Og like selvfølgelig kan man ikke vite alt. Men å vite om en lærer virkelig ikke kan kommunisere eller organisere eller er dønn overstrekt er umulig å si. Vi har en fantastisk kontaktlærer til eldstemann. Hun fortjener hva det skal være, men hun kan ikke så mye om barn som ikke er A4 hun heller. Det er ikke så rart i og med at dette er noe lærere må fikse uten hjelp og kursing. Men hun er trygg nok til å være åpen om hva hun kan og hva hun trenger hjelp til. Og åpen om hva slags rammer hun jobber under. Det gjør det lett å jobbe med henne selv om man ikke smørje får det man trenger. Og så er det faglærere, og der har jeg blitt lettere sjokkert over holdninger. Dette er også engasjerte lærere som gjør så godt de kan, de er ikke onde eller udugelige, men mangelen på kunnskaper om utvikling og barn med utfordringer gjør at det trekkes konklusjoner som er hårreisende når man vet hva som egentlig ville vært grei håndtering. Jeg synes det er på høy tid at vanlig adferdsproblematikk defineres ut av spesped-domenet da disse elevene ofte ikke kvalifiserer til spespedhjelp uansett.
|
|
|
#196 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Superlæreren?Læreren er viktig for elevene, det er de fleste enig i, det har lenge blitt pekt på oss som den aller viktigste faktoren for læring. Rammefaktorer kan man visst ikke skylde på lengre.
|
|
|
#197 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette tror jeg er MEGET viktig, og jeg oppfordrer enkelte foreldre til å tenke over hva de snakker om ved middagsbordet. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
weird
Sv: Superlæreren?Klart foreldrene er viktige. Men når det er selve skolehverdagen som ikke fungerer så er det vel naturlig å se hvilke grep som kan gjøres der. Eller mener man at hadde hjemmet gjort godt nok forarbeid og levert gode nok "produkter" til klasserommene så ville alt vært greit? I såfall feiler jo jeg stort som mor, som leverer barn med lærevansker.
|
|
|
|
|
#199 |
|
By the Sea
|
Det skjønner jeg at du synes, for det var det jo.
|
|
|
#200 |
|
maler
|
Sv: Superlæreren?Akkurat nå er jeg en sånn småsur forelder.
|
![]() |
|
|