|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleCD: Min og, gode betingelser altså - og det er greie jobber å få |
|
|
|
|
|
#202 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleDersom det skulle være slik at det ikke er sjans i havet for at det finnes tilfeller der den ene partens karriere har vært betinget at den andre var bakkemannskap skjønner jeg ikk helt hvorfor det er et så stort problem at noen mener det bør kunne ha noe å si dersom det viser seg at det var tilfelle for et og annet par.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#204 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleMen disse særvurderingene gjøres jo i forhold til avtaleloven også. Er den også skummel? Baseres rettsavgjørelsene der på hvem som serverer den mest tåredryppende historien? Det må vel en del mer til enn det i rettslig behandling av en sak?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#205 |
|
Shake it out!
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleCandy.
|
|
|
#206 |
|
Shake it out!
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleDet er jo dem som velger å ikke gifte seg fordi de ønsker å ha en fullstendig atskilt økonomi fra den de bor sammen med, av ulike grunner. Feks at man har veldig ulikt syn på økonomi. Det ville jo blitt livsfarlig å flytte sammen med noen, om man risikerte å bli ansvarlig for den andre om man gikk fra hverandre.
|
|
|
#207 |
|
can-jur
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
|
|
|
|
#208 |
|
can-jur
|
Hvorfor i huleste skal vi ha avtaler som regulerer husleie og arbeidsliv?
|
|
|
|
#209 |
|
Bedreviter
|
Men vi HAR jo en avtale som skal regulere samliv allerede. Den heter ekteskap, og den er gulle god. Det er for teit at vi skal lovregulere alle andre, for å beskytte tullingene som burde ha giftet seg, men som ikke ville eller skjønte at de burde. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
can-jur
|
Jeg greier ikke å se at det skal være teit å ivareta mennesker?
|
|
|
|
#212 |
|
|
Mamma har vært expat-kone i mange år, og når hun om få år går av med pensjon er det ikke akkurat fett. Hvis pappa hadde forlatt henne hadde hun måttet leve av minstepensjon. Det er et valg hun tok, samtidig som det var nødvendig for at pappa skulle jobbe der han jobbet (type nødhjelp).
|
|
|
#213 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Man er vel ikke pålagt å ha kontrakt for verken husleie eller arbeid? Men har man ikke det så har man heller ingen rettigheter. Hvis jeg leier et rom av tante Olga uten kontrakt har jeg heller ingen rettigheter den dagen tante Olga bestemmer at hun skal lage karaokebar på det rommet i stedet. |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Bedreviter
|
Hvis man ivaretar folk ved å si at "fordi noen ikke er i stand til å ta vare på seg selv, må vi lovregulere alle andre", så ville det vært teit. Loven ivaretar mennesker ved hjelp av ekteskapslovgivingen, og det burde være mer enn nok. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg tenker som mange andre her i tråden. Jeg har selv ansvar for å ta vare på min egen økonomi og har valgt å jobbe 100 % helt siden jeg var utdannet, med unntak av ett år hvor jeg studerte 100 % ved siden av 80 % jobb. At noen velger å være hjemmeværende mens barna er små er helt greit for meg, men man er ikke samtidig fritatt for å ta ansvar for sin egen økonomi.
|
|
|
#216 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleJeg VIL IKKE ha et samfunn som passer så godt på meg at det tar fra meg muligheten til å gjøre mine egne tabber, altså. Jeg vil ikke at samfunnet skal lovregulere helt private forhold, som hvordan man ønsker å fordele økonomi og risiko i et samliv, utroskap, søskenforhold og vennskap, svik og krangel, og alle de andre kjipe eller fine tingene som skjer mellom mennesker. Jeg får helt ståpels av selve tanken.
|
|
|
#217 |
|
Bedreviter
|
Ikke sant? Vil vi virkelig tilbake til et samfunn der det var forbudt å bo sammen uten å være gift, og der den eneste lovlige sexstillingen var misjonær? |
|
|
|
|
|
#218 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
|
|
|
#219 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Gift deg eller skriv samboeravtaleMan har nå i stor grad diskutert hvordan det er når ene "velger" å være hjemme. Ikke alle er så heldige å ha det valget. |
|
|
|
|
|
#220 |
|
Bedreviter
|
Og hvis det er snakk om et skilsmisseoppgjør, så blir det jo tatt hensyn til. Hvis det er snakk om et brudd mellom papirløse samboere, så kanskje ikke. |
|
|
|
![]() |
|
|