|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rett til leksehjelp
Kommunen har gjerne et skole-/oppvekstkontor med en skolesjef eller oppvekstsjef eller noe lignende. Av og til vil denne ha ansvaret for barnehagene også. (Det kan godt hete noe annet, altså, men ofte med skole/oppvekst/utdanning i tittelen.) Du finner det på kommunens hjemmesider.
|
|
|
#42 |
|
Passiv
|
Sv: Rett til leksehjelpSå bra det gikk i orden. Men måtte du bruke nettverket ditt eller fikset det seg på riktig vis? |
|
|
|
#43 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
I tilfelle bryter Oslo kommune loven. Jeg synes det er tøysete å kompensere for den ene timen. Vi kan velge mellom full- eller halv-tid. Innen de rammene vi har for betaling er det ingen måte å kompensere på. Halv dag tilsvarer 12 timer i uka som kan disponers rimelig fritt av foreldrene. SFO-personalet er også med på leksehjelpen. Det er nok også en del av regnestykket, uten at jeg kjenner til det.
|
|
|
#44 |
|
maler
|
Sv: Rett til leksehjelpTrondheim kompenserer heller ikke for leksehjelp på annen måte enn at man kan bruke de 12 timene som halvplassen er utenfor tidspunktene for leksehjelp. Jeg tror ikke de med fullplass får noen kompensasjon, men det er blitt færre som trenger fullplass i og med gratis timer på leksehjelp.
|
|
|
#45 |
|
på slep
Jeg regner med at de 12 timene ikke inngår i leksehjelpen her heller.
|
|
|
#46 |
|
maler
|
Det tilbys jo 8 timer fra 1. til 4. som forskriften sier, men det er skjevfordelt slik at det er 1 time i uken i 1. klasse og 3,5 tror jeg i 4. klasse. Altså timeantallet øker med årene.
|
|
|
#47 |
|
på slep
Sier forskriften åtte? Det er en time i 5. klasse her. Det er mulig de disponerer de andre timene på en annen måte, at det er innbakt i undervisningen.
|
|
|
#48 |
|
maler
|
8 timer fra første til fjerde, altså i snitt 2 timer per år. De kan ikke la det inngå i undervisningen eller bruke friminutt til dette, men det kan jo være de fordeler det ujevnt slik som hos oss.
|
|
|
#49 |
|
på slep
Vi har tilbud om mindre. Jeg var ikke klar over at forskriften sa noe annet. Derfor har jeg ikke satt meg inn i hvordan de disponerer timene. Jeg får høre med FAU-mannen min hva som er bakgrunnen. De har noe ekstra undervisning på noen trinn, jeg trodde kanskje de brukte denne potten. Det er mulig disse ekstra timene kommer som følge av andre satsinger.
|
|
|
#50 |
|
can-jur
|
Ja, evt. uheldig da, siden leksehjelp dermed ikke lenger ble frivillig, men tvang for bussungene......
|
|
|
|
#51 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Organiserer ikke skolen tilsyn for de elevene som ikke går på leksehjelp?
|
|
|
#52 |
|
Introvert optimist
|
Rektor svarte meg at hun hadde gått en runde med seg selv og hadde innsett at jeg har rett.
|
|
|
#53 |
|
Passiv
|
Sv: Rett til leksehjelpVeldig bra tenkt av rektor. |
|
|
|
#54 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kommer jo an på når leksehjelptiden er. Her er det ETTER skoletid, så her er det de som har barn på leksehjelp som må hente utenom skoletiden. På skoel her er det tre timer i uka, på naboskolen er det 2 timer i uka. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
snur
|
Sv: Rett til leksehjelpHer var det redukjon i SFO prisen for de som gikk på leksehjelp i fjor. Da måtte ungene være på leksehjelpen i en time selv om de var ferdig med leksene. Dette ble det mye styr av, så i år har de gått bort fra denne reduksjonen og ungene kan gå til SFO så snart de er ferdig med leksene.
|
|
|
#56 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Rett til leksehjelpSkolen kan bestemme hvordan de skal fordele leksehjelptiden mellom trinnene. Hos oss blir det mer leksehjelp på høyere trinn. Det er fordi det bkir mer avansert, og også fordi at i 1.-2. Kl. er mye av hjemmeleksene "lese for en voksen" hjemme. |
|
|
|
![]() |
|
|