|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingMindy: |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
For å trekke sammenligningen litt lengre: om det er omgangssjuke du har vil du sannsynligvis måtte ta egenmelding. Fordi det er "noe alle har" og noe man regner med går over etter ikke alt for lang tid, fordi det er det vanlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingMindy, du setter likhetstrekk mellom "syk" og "orker ikke å jobbe" på et vis. Det er det som blir feil. Hvis man skal si at noen er syke, skal man også si noe om hva slags syk vedkommende er. Det er ikke alltid det er helt avklart (type kraftige magesmerter under utredning), men man skal sette en diagnose. I diagnosesystemet vårt er det et symptomkapittel som inneholder diagnoser som "magesmerter" og "kvalme og oppkast". NAV vil ikke godta en slik diagnose over tid, men med litt blablautredning og sånn går det gjennom. Så har du de mer definitive diagnosene. Der det står at du feiler noe. For eksempel "gallestein". Eller "prolaps". Eller "brystkreft". Eller "depresjon". Da vet man hva folk feiler.
![]() |
#164 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg ender på at jeg er enig med Hattifnatten. Hun har mange gode poeng.
Sist redigert av amo : 05-10-11 kl 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Introvert optimist
|
Ja, du leste jammen det jeg skrev.
![]() |
#166 |
can-jur
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg kjenner at jeg egentlig blir helt urimelig sint av denne tråden og har lyst til å dele ut
![]() |
![]() |
#167 |
can-jur
|
Nei, man har ikke rett på syk hest dager, man har rett på sykmelding dersom man ikke kan fungere i jobben sin og å le av noen som har fått det....Vel....
![]() |
![]() |
#168 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg forfekter IKKE at alle som føler at de ikke skal jobbe skal få sykemelding, altså. Tvert i mot, det er jo (dels) defor jeg mener at man ikke skal ha "sorg" som sykemeldingsgrunn. For hvordan i alle dager skal man kunne si hva som er sorg god nok til at man må sykemeldes? Man kan jo glatt være så knyttet til hunden sin at man føler sorg når den dør. Det jeg snakker er om folk som faktisk blir syke av sorgen. Som får symptomer på reell fysisk eller psykisk sykdom.
![]() |
#169 |
ctrl+z
|
Fordi man f.eks i noen forsikringsselskap ikke får livsforsikring fordi depressiv reaksjon har blitt brukt på sykemeldingen.
![]() |
#170 |
|
Tenker du på uføreforsikring, Blondie? Det får man jo men et kan være psykiske lidelser er nevnt spesifikt som unntak i forsikringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
maler
|
Dette er ingen unormal sorgreaksjon, det der kan være veldig normalt.
![]() |
#172 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#173 |
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingEn bekjent mistet en onkel og måtte dra 50 mil i begravelse. Da fikset han seg slik at han slapp å bruke av egne fridager og fikk velferdspermisjon. "for det skal jo ikke gå ut over MEG at jeg må dra bort i begravelse!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
can-jur
|
Og det er jo en shempe goo grunn til å nekte de som har mistet partner eller barn sykmelding uten å diagnistisere dem med en psykisk lidelse...
![]() |
![]() |
#175 |
Tittel og tittel....
|
Var det feil at han fikk velferdspermisjon da?
![]() |
#176 |
Er frisk!
|
Jeg må nesten bare fortelle om meg selv her. Jeg er utbrent. Og jeg er sykemeldt. Hvorfor? Fordi jeg ikke er i stand til å jobbe.
![]() |
#177 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg er veldig enig i det Katta skriver. Det hadde vært mye greiere om Sorgreaksjon kunne brukes som diagnose. Det er et begrep de fleste forstår uten særlig forklaring. De generelle kravene for sykmelding skal selvfølgelig fremdeles gjelde.
![]() |
#178 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg hadde forresten en veldig fleksibel (og dessuten ellers fantastisk) sjef tidligere, som muliggjorde at jeg kunne sitte på intensivavdeling i over en uke og passe på mammaen min på 52 som ble akutt og livstruende syk. Sjefen sa bare at jeg måtte dra (til en annen del av landet), og de dagene jeg var borte bare forsvant, på et vis. Jeg ble i hvert fall ikke trukket i lønn.
![]() |
#179 |
Tittel og tittel....
|
Der jeg har jobbet har det også stått: "og andre personer som står arbeidstaker nær". SÅ jeg har fått velferdspermisjon både for pappas tante og min gudfar. Og jeg har ikke en gang dårlig samvittighet for det, dette var personer som sto meg veldig nært og som var som besteforeldre for meg.
![]() |
#180 |
maler
|
Denne rausheten fikk jeg også oppleve da mannen var alvorlig syk. Det var "dette er midlertidig, det ordner seg". Og det var fantastisk godt.
![]() |
|
|