Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Sorg og sykemelding

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-11, 18:23   #161
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding

Mindy:

Poenget med en sorgreaksjon (IKKE en heftig eller kraftig sorgreaksjon) er at "jeg sitter på andre i dagen i senga og griner og griner" er sett på en naturlig reaksjon og ingen sykdom. Ergo er det mange leger som ikke vil gi sykemelding. Fordi det _er_ ingen depresjon lsm, man griner fordi man er lei seg rett og slett.

En smell av typen "jeg ligger på sofaen ute av stand til å bevege meg, kaster opp, skjelver, har hjertebank og angstproblemer etc fordi moren min er død" er en depressiv reaksjon, og det kan man få sykemelding for. Ingen som behøver lyve om noe.

En smell av typen "nå har jeg ligget på sofaen i TRE UKER ...etc, er da en depresjon pga tidsaspektet i det. Ingen grunn til å lyve om noe

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 18:25   #162
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Om jeg kommer til legen og klager over voldsomme magesmerter, vil jeg sannsynligvis sykemeldes. De magesmertene kan være både fysiske og psykiske.

For å trekke sammenligningen litt lengre: om det er omgangssjuke du har vil du sannsynligvis måtte ta egenmelding. Fordi det er "noe alle har" og noe man regner med går over etter ikke alt for lang tid, fordi det er det vanlige.

Gammel 05-10-11, 18:25   #163
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mindy, du setter likhetstrekk mellom "syk" og "orker ikke å jobbe" på et vis. Det er det som blir feil. Hvis man skal si at noen er syke, skal man også si noe om hva slags syk vedkommende er. Det er ikke alltid det er helt avklart (type kraftige magesmerter under utredning), men man skal sette en diagnose. I diagnosesystemet vårt er det et symptomkapittel som inneholder diagnoser som "magesmerter" og "kvalme og oppkast". NAV vil ikke godta en slik diagnose over tid, men med litt blablautredning og sånn går det gjennom. Så har du de mer definitive diagnosene. Der det står at du feiler noe. For eksempel "gallestein". Eller "prolaps". Eller "brystkreft". Eller "depresjon". Da vet man hva folk feiler.

Problemet med sorg er at ikke er det definert som noen sykdom, ikke finnes det noen symptomdiagnose som passer og ikke er man i stand til å gå på jobb heller hvis man har fått en litt heftig reaksjon. Men det er jo like fullt en normal sorgreaksjon. Av og til er normale sorgreaksjoner såpass kraftige at det kan være vanskelig å passe den jobben man har for en periode. Dette er et problem både for den det gjelder og for legen som skal eller ikke skal sykmelde vedkommende. Det er vanskelig å avgjøre hvor grensen går og hva man skal kalle det, og diagnosen man setter kan få konsekvenser for vedkommende i fremtiden.

Det du forfekter der, at alle grunner til at man ikke synes man kan jobbe er grunn til sykmelding tror jeg du skal slite veldig med å få NAV med på for å si det sånn. Det er noe av det de prøver å stramme inn på.

Gammel 05-10-11, 18:32   #164
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ender på at jeg er enig med Hattifnatten. Hun har mange gode poeng.
Jeg tror det er fåtallet som roper "Jippi, dødsfall og nå får jeg en uke sykemelding". Man har et reelt behov og det tror jeg de aller fleste leger ser. Fordi om noen mener behovet er praktisk, så er sorgen der likevell. Så jeg stemmer for at sorg bør bli en diagnose.
Uff, høres egentlig litt rart ut.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 05-10-11 kl 18:39.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 18:34   #165
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg er relativt trygg på at jeg hadde fått sykmelding da jeg hadde syk hest, hadde jeg hatt en arbeidsituasjon som var annerledes. Jeg var helt utafor og ikke engang istand til å ta vare på meg selv. Da hesten tilslutt døde fikk jeg en ganske stygg stressreaksjon (jeg mistet stemmen i neste 3 mnd).
Flott at du kan le av det, jeg ler fortsatt ikke av det...

Ja, du leste jammen det jeg skrev. Man sammenlikner ikke syk hest med sykt barn! Man har ikke rett på syk hest-dager fordi man er barnløs, lizzom. Hva blir det neste? Syk kanarifugl-dager for alle som har barn som har flyttet hjemmefra?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 18:40   #166
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg egentlig blir helt urimelig sint av denne tråden og har lyst til å dele ut i hytt og pine, men skal la det være og heller prøve meg på noen spørsmål..

Er det så at om man får barn tidlig, mens man studerer feks, og ikke har rukket å bygge opp noen bufferkonto, så bør man møte på jobb/studieplass i tiden mellom at barnet dør og begravelsen?
Eller at folk i lavtlønns yrker rett og slett ikke bør ha partner eller unger fordi de slettes ikke kan bygge opp noen buffer konto som kan brukes i påkommende tilfeller?

Er det andre ting som egentlig ikke bør dekkes? Selvpåførte sykdommer/skader?
Herregud, du burde valgt annerledes lizm, nå kan du takke deg sjæl.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 18:41   #167
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja, du leste jammen det jeg skrev. Man sammenlikner ikke syk hest med sykt barn! Man har ikke rett på syk hest-dager fordi man er barnløs, lizzom. Hva blir det neste? Syk kanarifugl-dager for alle som har barn som har flyttet hjemmefra?

Nei, man har ikke rett på syk hest dager, man har rett på sykmelding dersom man ikke kan fungere i jobben sin og å le av noen som har fått det....Vel....

Gammel 05-10-11, 18:43   #168
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forfekter IKKE at alle som føler at de ikke skal jobbe skal få sykemelding, altså. Tvert i mot, det er jo (dels) defor jeg mener at man ikke skal ha "sorg" som sykemeldingsgrunn. For hvordan i alle dager skal man kunne si hva som er sorg god nok til at man må sykemeldes? Man kan jo glatt være så knyttet til hunden sin at man føler sorg når den dør. Det jeg snakker er om folk som faktisk blir syke av sorgen. Som får symptomer på reell fysisk eller psykisk sykdom.

Jeg er enig i at sorg er normalt. Jeg synes ikke man skal sykemeldes fordi man plutsleig begynner å gråte for ingenting eller sover dårlig eller har dårlig matlyst. Om man "bare" er veldig lei seg.

Om man derimot ikke sover, ikke spiser, bare gråter, er veldig preget av tungsinn og i det hele tatt, da kan man vel umulig snakke om en normal sorgreaksjon lengre?

Altså: jeg mener ikke at alle som sørger skal kunne gis en diagnose innenfor det regelverket som finnes i dag. Og jeg mener ikke at sorg bør bli en diagnose. Jeg mener bare at de som sørger så kraftig at de faktisk blir syke (eller psyke) bør kunne sykemeldes på bakgrunn av denne syndommen, uavhengig av hva som gjorde dem (p)syke i utgangspunktet.

Jeg vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått?

Gammel 05-10-11, 18:57   #169
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hvorfor det? Det er jo det det er?

Fordi man f.eks i noen forsikringsselskap ikke får livsforsikring fordi depressiv reaksjon har blitt brukt på sykemeldingen.

Gammel 05-10-11, 19:00   #170
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Fordi man f.eks i noen forsikringsselskap ikke får livsforsikring fordi depressiv reaksjon har blitt brukt på sykemeldingen.

Tenker du på uføreforsikring, Blondie? Det får man jo men et kan være psykiske lidelser er nevnt spesifikt som unntak i forsikringen.

Gammel 05-10-11, 19:00   #171
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Om man derimot ikke sover, ikke spiser, bare gråter, er veldig preget av tungsinn og i det hele tatt, da kan man vel umulig snakke om en normal sorgreaksjon lengre?

Altså: jeg mener ikke at alle som sørger skal kunne gis en diagnose innenfor det regelverket som finnes i dag. Og jeg mener ikke at sorg bør bli en diagnose. Jeg mener bare at de som sørger så kraftig at de faktisk blir syke (eller psyke) bør kunne sykemeldes på bakgrunn av denne syndommen, uavhengig av hva som gjorde dem (p)syke i utgangspunktet.

Jeg vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått?

Dette er ingen unormal sorgreaksjon, det der kan være veldig normalt.

Men problemet med å diagnostisere en alvorlig sorgreaksjon som depressiv reaksjon er at den dagen den samme arbeidstakeren har bruk for forsikringsutbetaling eller trygdeytelser på psykisk grunnlag, kan det ende med avslag fordi det var en tilstand kjent fra før. Noe som selvfølgelig er dypt urettferdig når det i realiteten var en sorgreaksjon.

Man sykmelder ikke alle med magesmerter heller. Eller alle med migrene. Eller alle med bekkenløsning. Ikke engang alle med lettere depresjoner eller kreftdiagnoser. På samme måte bør mange med lettere sorgreaksjoner fint kunne gå på jobb, mens noen har behov for en sykmelding eller sorgmelding som fnatten kalte det. Det åpner også dagens regelverk for, jeg bare skulle ønske det var mulig å få det til uten å måtte kalle det noe annet enn det faktisk er.

Gammel 05-10-11, 19:26   #172
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Tenker du på uføreforsikring, Blondie? Det får man jo men et kan være psykiske lidelser er nevnt spesifikt som unntak i forsikringen.

Og det er jo innmari dumt, når man slettes ikke har vært psykisk syk, men trengte 2 mnd på å komme seg etter å ha mistet begge ungene i en ulykke.......

Gammel 05-10-11, 19:42   #173
Philippa
Aktiv

Philippa sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

En bekjent mistet en onkel og måtte dra 50 mil i begravelse. Da fikset han seg slik at han slapp å bruke av egne fridager og fikk velferdspermisjon. "for det skal jo ikke gå ut over MEG at jeg må dra bort i begravelse!"
Nei, for det er arbeidsgiveren din det skal gå ut over.

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 19:44   #174
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Philippa, her.

En bekjent mistet en onkel og måtte dra 50 mil i begravelse. Da fikset han seg slik at han slapp å bruke av egne fridager og fikk velferdspermisjon. "for det skal jo ikke gå ut over MEG at jeg må dra bort i begravelse!"

Og det er jo en shempe goo grunn til å nekte de som har mistet partner eller barn sykmelding uten å diagnistisere dem med en psykisk lidelse...

Gammel 05-10-11, 19:45   #175
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Philippa, her.

Var det feil at han fikk velferdspermisjon da?

Gammel 05-10-11, 20:00   #176
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg kan ikke se at sorg skal være en mindre gyldig grunn enn alt det andre tullet folk sykemelder seg for. Utbrenthet (som man i en del tilfeller kan skylde seg selv for, i motsetning til dødsfall i familien) mistrivsel på arbeidsplassen, protestaksjoner osv. Et dødsfall i nær familie kan man tross alt ikke noe for, og jeg kan godt se for meg at man kan ha vanskelig for å fungere optimalt dagen etter at far eller mor er død, selv om man burde ha ventet det. Jeg har en jobb der jeg er såpass "out there" at det ville vært temmelig umulig for meg å stå foran en klasse veldig kort tid etter et slikt dødsfall. Jeg er for en innstramming i sykelønnsordningen, men jeg kan som sagt ikke se at dødsfall i familien peker seg ut som en spesielt dårlig grunn til å sykemelde seg. Og jeg bruker bevisst begrepet "sykemelde seg", siden det er det vi gjør her i Norge.

Jeg må nesten bare fortelle om meg selv her. Jeg er utbrent. Og jeg er sykemeldt. Hvorfor? Fordi jeg ikke er i stand til å jobbe.

Så var det hvorfor jeg ikke er i stand til å jobbe da... Jeg gikk på veggen i fjor høst. Jeg hadde kraftige smerter i armer, rygg, nakke og skuldre i et halvt års tid - uten å bli sykemeldt for det. Så slo magen seg vrang. Kraftige magesmerter kombinert med søvnløshet på natta. På en måned sov jeg i gjennomsnitt mellom 1 og 2 timer om natta. Smertene i magen ble sterkere og sterkere. Jeg lå i fosterstilling på badet om natta og gråt av smerte.

Utbrent: ja. (Det tok dog et halvt år og en altfor tidlig oppstart i arbeidslivet med smell nummer 2 før vi skjønte det). Mulig å gå på jobb: nei. Jeg har aldri noen gang vært utbrent i hodet. Jeg har lyst til å gå på jobb. Jeg gleder meg villt til jeg er tilbake med de flotte kollegaene og de supre elevene mine. Jeg er motivert og entusiastisk og gleder meg over livet - men kroppen stopper meg hvis jeg tar i for hardt. Nå er jeg endelig kommet dit at jeg klarer en helg med familien uten å bli dårlig. Endelig klarer jeg å gå 40 minutters tur uten å få kraftige smerter etterpå.

Utbrent er ikke "har ikke så lyst til å gå på jobben". Utbrent er kroppen som sier KRAFTIG, KRAFTIG stopp.

Gammel 05-10-11, 20:01   #177
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er veldig enig i det Katta skriver. Det hadde vært mye greiere om Sorgreaksjon kunne brukes som diagnose. Det er et begrep de fleste forstår uten særlig forklaring. De generelle kravene for sykmelding skal selvfølgelig fremdeles gjelde.

Jeg opplevde som fastlege lite påtrykk fra pasienter som ønsket sykmelding ved "normale sorgreaksjoner". De gangene jeg sykmeldte pasienter etter dødsfall i nærmeste familie, var det temmelig spesielle omstendigheter. Type (uten at dette er korrekte beskrivelser) far på 78 år kveles av fiskepudding på kjøkkenet mens sønnen leser avisen i rommet ved siden av. Eller datter på 17 tar livet av seg uten noe som helst forvarsel.

Gammel 05-10-11, 20:04   #178
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde forresten en veldig fleksibel (og dessuten ellers fantastisk) sjef tidligere, som muliggjorde at jeg kunne sitte på intensivavdeling i over en uke og passe på mammaen min på 52 som ble akutt og livstruende syk. Sjefen sa bare at jeg måtte dra (til en annen del av landet), og de dagene jeg var borte bare forsvant, på et vis. Jeg ble i hvert fall ikke trukket i lønn.

Gammel 05-10-11, 20:06   #179
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Onkel er ikke i "nær familie" (foreldre/foresatte, søsken og besteforeldre), og dermed får man ikke betalt velferdspermisjon. Derimot har mange bedrifter en ordning der man kan ta ut "velferdspermisjon uten lønn".

Der jeg har jobbet har det også stått: "og andre personer som står arbeidstaker nær". SÅ jeg har fått velferdspermisjon både for pappas tante og min gudfar. Og jeg har ikke en gang dårlig samvittighet for det, dette var personer som sto meg veldig nært og som var som besteforeldre for meg.

Gammel 05-10-11, 20:11   #180
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg hadde forresten en veldig fleksibel (og dessuten ellers fantastisk) sjef tidligere, som muliggjorde at jeg kunne sitte på intensivavdeling i over en uke og passe på mammaen min på 52 som ble akutt og livstruende syk. Sjefen sa bare at jeg måtte dra (til en annen del av landet), og de dagene jeg var borte bare forsvant, på et vis. Jeg ble i hvert fall ikke trukket i lønn.

Denne rausheten fikk jeg også oppleve da mannen var alvorlig syk. Det var "dette er midlertidig, det ordner seg". Og det var fantastisk godt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.