Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Altså, jeg tror jeg må være eksepsjonelt treg, for jeg forstår ikke dette. 
Om jeg går til legen fordi jeg ikke er i stand til å jobbe fordi jeg føler meg syk, psykisk eller fysisk, så må legen finne en knagg å henge sykemeldingen på. Fysisk eller psykisk sykdom. Så langt er jeg med. Men hvorfor lyver man om man henger en psykisk diagose på en heftig sorgreansjon? Og hvorfor er det mer problematisk enn å henge den diagnosen på en som "møter veggen"? Om jeg kommer til legen og klager over voldsomme magesmerter, vil jeg sannsynligvis sykemeldes. De magesmertene kan være både fysiske og psykiske. Om man får en unormalt sterk sorgreaksjon så kan man få både fysisk og psykisk sykdom av det, kan man ikke?
Det blir rart å si at alle vil oppleve sorg, så da er det normalt og ikke noe som noen kan bli skikkelig syk av. Altså, de fleste vil jo oppleve sorg, men jeg vil anta at det er langt fra de fleste som vil oppleve at de må sykemeldes av den grunn. Og hva er da problemet, så lenge man kun sykemelder dem som faktisk blir syke av sorgen, og dermed kan defineres inn i en eksisterende diagnose. Problemet her er vel snarere at man ikke aksepterer at sørgende kan bli syke av sorgen? 
Jeg synes ikke at man skal sykeliggjøre sorg i seg selv, men jeg synes man skal akseptere at noen blir syke av sorgen. Akkurat som at noen utvikler lungebetennelse etter en kraftig forkjølelse, og trenger sykemelding for det. Da setter man vel lungebetennelse, og ikke "kledde seg for dårlig sist hun var ute på byen" på sykemeldingen?