Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Oh, come on! Det er helt utrolig hvor selektiv hukommelse du har noen ganger, kie. Greia med deltidsarbeid og denslags er ikke "FY DU FÆLE MENNESKE SOM IKKE JOBBER FULLTID!!!", det er at man gjør et poeng ut av at alle bør vite konsekvensene det har for en personlig å jobbe deltid.
Litt av noen vrangbriller du har, skjønner jeg.
Dette handler veldig lite om selektiv hukommelse. Jeg skriver at jeg synes det går begge veier og retorikken ofte blir ganske lik den bl.a. rine kom med her. Poenget mitt er at de aller fleste lever i en sammenheng og en helhet, der man faktisk må velge et eller annet. For de som da står i fare for bl.a. utbrenthet (og som rine da nevner i forhold til at de bør ta grep før det kommer så langt), så vil selvsagt dette måtte veies opp mot konsekvenser disse grepene vil få.
Når vi diskuterer på nett er det veldig lett å ta ting ut av denne sammenhengen og tenke at "dette burde folk ha tenkt på før". Uten å ta med den sammenhengen som kompliserer det å skulle mene noe om hvordan andre best bør leve livet sitt. Det gjelder meg og det gjelder andre som diskuterer. Jeg vil tro at ganske mange, både av de som ender som utbrenthet og de som ender som pensjonstapere, har følt på det dillemmaet i forkant av "det dårlige valget". (Eller "selvforskyldt", som det ble kalt.)
Poenget mitt er at det er søren ikke lett å skulle manøvrere med livet sitt i dette og veie for og imot, og samtidig være sikre på å ikke ende opp i en "selvforskyldt" situasjon. Det tror jeg mange kjenner på. Og det tror jeg man lett glemmer når man diskuterer en sammensatt problematikk stykkevis og delt.
Hva selektiv hukommelse angår så synes jeg ikke jeg har det. Jeg blir derimot overrasket over at du tydeligvis fortsatt drøvtygger på et eller annet som får deg til å lese meg såpass selektivt og med en real porsjon (feil)tolkning.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|