Sv: Muskler og vekt?
Muskler og fett veier jo like mye pr kg, selvfølgelig, men ett kg muskler tar mindre plass enn ett kg fett, og dermed får man mindre kroppsmasse pr kg - altså man ser mindre ut, men kan veie det samme som før.
Jeg har feks trent aktivt styrke i åtte uker nå, har går med 5 kg, men mange flere centimetre. Sannsynligvis fordi jeg har bygget muskler som har erstattet fettet. Om jwg bare hadde slanket meg og drevet kondisjonstrening, hadde nok vekttapet vært større.
Men for å bygge muskler må man trene styrke, og man må belaste musklene med tunge vekter og få repetisjoner for å få god effekt. Feks vil bodypump i første rekke være utholdenhetstrening for musklene, selv om man selvfølgelig også bygger muskler etter hvert som man øker belastningen.
Jeg aner ikke om jeg svarer på det du spør om? Men det er fullt mulig å holde vekten og også gå opp i vekt om man trener styrke aktivt, om man fra før hadde høy fettprosent eller lav muskelmasse. Jeg husker jeg hadde en foreleser på idrettshøyskolen, en liten og nett dame med mye muskler, men langt fra noen bodybuilder - hun var bare slank og veltrent. Og med en BMI på 26 og en fettprosent på rundt 20. Et meget godt eksempel på at man ikke automatisk kan bruke BMI som mål for overvekt.