Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 13:26   #1
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg prøver igjen: det var egentlig ikke det jeg mente heller, helt sånn bokstavelig. Jeg mente de som er helt likegyldige til kirken og ikke opplever seg selv som troende. (Jeg tror egentlig at du skjønte det )

(lurer på om noen nå skriver at "det finnes de som aldri går i kirken, gir fullstendig blaffen i den, ikke regner seg som troende, men som likevel har en underbevisst, ubevisst følelse av at "noe" større enn dem selv eksisterer, selv om de aldri innrømmer det til noen og egentlig ikke er klar over det selv, men får en god følelse i kirken på julaften )

Jo, skjønner forsåvidt det, men det er vel her noe av problemet ligger - i definisjonen.
Er man "kanskje litt kristen", tror på "noe", har "en følelse av det finnes noe", er "usikker", er "tvilende", "vet ikke helt", er inne "i en prosess", søker trøst i en vanskelig tid, søker tilgivelse, trenger et holdepunkt ... Det er så mange varianter og motiver, og det er vel kanskje noe av grunnen til at kirken ikke ønsker å stenge noen ute.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:32   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jo, skjønner forsåvidt det, men det er vel her noe av problemet ligger - i definisjonen.
Er man "kanskje litt kristen", tror på "noe", har "en følelse av det finnes noe", er "usikker", er "tvilende", "vet ikke helt", er inne "i en prosess", søker trøst i en vanskelig tid, søker tilgivelse, trenger et holdepunkt ... Det er så mange varianter og motiver, og det er vel kanskje noe av grunnen til at kirken ikke ønsker å stenge noen ute.

Jeg mener de som velger kirken kun på grunn av tradisjon som det står i overskriften. Ikke på grunn av at man "kanskje er litt kristen", tror på "noe", har "en følelse av det finnes noe" etc.

Føler at jeg gjentar meg selv litt mye her nå, så jeg tror jeg kaster inn håndkleet. De fleste har vel fått med seg hva jeg mener likevel

Sist redigert av My : 03-10-06 kl 13:37.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:36   #3
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener de som velger kirken kun på grunn av tradisjon som det står i overskriften.

Ok. Men i det ligger det jo implisitt at de ikke har tatt et bevisst livssynsvalg, av ulike årsaker.
Men jeg synes fremdeles det er greit at de bruker kirken.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:55   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ok. Men i det ligger det jo implisitt at de ikke har tatt et bevisst livssynsvalg, av ulike årsaker.
Men jeg synes fremdeles det er greit at de bruker kirken.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:01   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener de som velger kirken kun på grunn av tradisjon som det står i overskriften. Ikke på grunn av at man "kanskje er litt kristen", tror på "noe", har "en følelse av det finnes noe" etc.

Føler at jeg gjentar meg selv litt mye her nå, så jeg tror jeg kaster inn håndkleet. De fleste har vel fått med seg hva jeg mener likevel

Vi har i hvert fall fått satt fingeren helt *nøyaktig* på hvor vi er uenige, og det er på hvor kristen/kirkelig/åndelig man må være av seg for å velge kirken som seremonisted. Og jeg mener vel at så lenge man ikke TOTALT forkaster kirken og alt den står får, så syns jeg ikke det er noe problem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.