Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Påkledning uten ull innerst?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-11, 22:42   #21
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Påkledning uten ull innerst?

Akkurat nå har hun ikke behov for ullbodyer. I barnehagen er det varmt inne, og ute har hun bomullsbody og -strømpebukse med tynn ulldress over, og så uforet jakke og bukse, og er god og varm. Men hun burde faktisk brukt votter på hendene, så hun er som meg; varmblodig, men med kalde hender.

Jeg synes ullsilken fra NB er litt ru i strukturen, jeg. Spesielt sammenliknet med den bodyen fra Joha jeg kjøpte i forrige uke. Nå er ikke den like fin, for den ser litt ut som bestemorsundertøy i naturhvit med blonder, men sånn får det bare være.

Jeg tipper hun kan bruke ull når det blir kaldere, men jeg liker jo å spekulere, og påkledning er et morsomt tema å spekulere rundt.

Gammel 05-10-11, 23:24   #22
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yngste vår har en mildere form for atopisk eksem, med perioder helt uten utslett. Hun kan fint bruke typen som har bomull inni og ull utenpå.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 23:53   #23
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Ingen erfaring med atopisk eksem her.
men tenkte å bidra med superundertøy. Har testet ut Isbjørn of Sweden sitt, det er veldig bra! Og de har det ned i 92 i allefall. Verdt å teste ut!
Mener å huske at jeg kjøpte det på uteunger.se

Gammel 07-10-11, 11:46   #24
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Da må det være forskjell i silkeulla til Nøstebarn, for tøyet til minsten her er glatt og fint.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 11:51   #25
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Dersom du kjenner på silkeulla til Joha, kjenner du hva jeg mener.

I går ymtet barnehagen frampå om at ReimaTec vår- og høstdress ikke er noe for snuppa fordi den er relativt foret, og hun måtte gått med undertøyet rett under dressen. Det er nok mellom 5 og 10 pluss ute. Hun har knapt brukt den, for hun har heller bodd i tynn bukse og skalljakke, selv om de vi har (kjøpt som backup og ikke tiltenkt hard bruk) ikke har vært like vanntette.

Så til våren må vi kanskje revurdere hva slags dress hun trenger? De sa at bukse pluss jakke er praktisk, men jeg trodde dress var best til to-treåringer? Hvilke dresser er litt tynnere foret enn ReimaTec, men er like gode på vannsøyle og slitestyrke?

Gammel 07-10-11, 21:29   #26
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Så til våren må vi kanskje revurdere hva slags dress hun trenger? De sa at bukse pluss jakke er praktisk, men jeg trodde dress var best til to-treåringer? Hvilke dresser er litt tynnere foret enn ReimaTec, men er like gode på vannsøyle og slitestyrke?

TTH er mye tynnere. Vet de hadde tilbud hos www.lillemartine.no. Mulig de har det enda. Vannsøyle på 8000. Troll er også tynnere.

Jeg sverger til dress til min 3-åring i alle fall. Frøkna fikk todelt i vår, 6 år gammel.

Gammel 08-10-11, 00:56   #27
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Jeg syns også parkdressene til Reima har for mye for, så jeg kjøpte HH nå i høst til eldstemann. Den er helt uforet, i alle fall i overkroppen. Og så har den vannsøyle på 15000 mm

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 21:10   #28
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må tilføye noe viktig som vår "eksem-lege" fortalte oss. Det er ikke strukturen på tøyet (glatthet/ ruhet o.l) som gjør at atopikere reagerer på ull, men ullas egenskap. Den transporterer fukt vekk fra kroppen. Også det lille av fukt en tørr atopikere har, og derved blusser eksemet opp. Silkeull har transporterende egenskaper, bambus og mye superundertøy, det er derfor ikke lett å bli helt klok på dette. Det er bomullens dårlige egenskap, det å transportere fukt, som gjør den så fin å bruke på slik hud.

Man må som sagt prøve seg frem, men på vår eldste ble det mange dyre forsøk, og nå bruker vi kun lys fin bomull.

Gammel 09-10-11, 21:22   #29
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Takk, emm. Det du sier virker jo logisk, for på den hudtypen er det aller viktigste faktisk å holde på den lille fuktigheten som er i huden. Jeg eksperimenterer nå med å smøre ørlite kuldekrem over fuktighetskrem på knokene, der hun klør verst, og det ser faktisk ut til å ha roet huden.

Nå er det kaldt her, og vi må prøve oss litt fram for å se hva som funker, men akkurat nå har eksemet forsvunnet helt igjen. Pussige greier.

Gammel 09-10-11, 21:26   #30
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg må tilføye noe viktig som vår "eksem-lege" fortalte oss. Det er ikke strukturen på tøyet (glatthet/ ruhet o.l) som gjør at atopikere reagerer på ull, men ullas egenskap. Den transporterer fukt vekk fra kroppen. Også det lille av fukt en tørr atopikere har, og derved blusser eksemet opp. Silkeull har transporterende egenskaper, bambus og mye superundertøy, det er derfor ikke lett å bli helt klok på dette. Det er bomullens dårlige egenskap, det å transportere fukt, som gjør den så fin å bruke på slik hud.

Man må som sagt prøve seg frem, men på vår eldste ble det mange dyre forsøk, og nå bruker vi kun lys fin bomull.

Her er det egentlig litt motsatt, det blusser opp når hun blir fuktig.

Gammel 09-10-11, 21:30   #31
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg blir forvirret når det gjelder påkledning. Snuppa kan løpe rundt inne i kun kortermet body, og være god og varm. I går var jeg så dum at jeg insisterte på tynne skinntøfler over strømpebuksa (i ull), og da var hun så varm og klam på beina da jeg kledde av henne at jeg fikk litt sjokk, for det var ikke veldig varmt inne, heller.

Gammel 09-10-11, 21:36   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår atopiker kan bruke silkeull, og bruker ellers ulltøyet fra Cubus. Bånsull har rene silketing og ellers kan det være smart å sjekke nettbutikker i Danmark, der de har mye større utvalg i bambus. Du kan evt kjøpe silkegarn, bambusgarn, soyagarn el. og strikke undertrøyer selv. Du finner greie oppskrifter i nøstebarnboka og de er lette å oversette til andre typer garn.

Gammel 09-10-11, 21:44   #33
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Bambus er fantastisk.

Gammel 09-10-11, 21:46   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nera: Jeg har en hjemmestrikket silkegenser som kan brukes som undertrøye. Vil du ha den?

Gammel 09-10-11, 21:47   #35
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Ja takk! Hva skal du ha for den?

Gammel 09-10-11, 22:28   #36
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min atopiker tålte ikke silkeullen fra NB. Damen i NB-butikken lovte meg at jeg kunne returnere hvis det ikke funket, men ble ganske furten da jeg kom tilbake med trøyen hun lovet meg returrett på.

Vi har brukt ullundertøyet fra Cubus med bomullsinnside, det har gått bra. Men det har vært når det har vært ekstremkaldt, da. Vi bruker bomullsundertøy (trøye og longs) eller superundertøy og ullsokker - hun reagerer ikke på ull på føttene. Vi har brukt mye teknofleece (tror jeg?) istedet for ull som mellomlag - rett og slett fordi vår frøken også er varm av seg, og hvis hun blir varm og svett blir hun full av eksem med en gang. Nå er hun jo så stor at utebekledningen om vinteren er litt annerledes enn for din lille barnehagefrøken.
Mannen min hadde også atopisk eksem da han var liten, og han hevder at å ikle eksembarn ull, er reinspikka barnemishandling.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:50   #37
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Her er det egentlig litt motsatt, det blusser opp når hun blir fuktig.

Ja, som i svett. Hvis min blir svett, så kan det blusse opp, uansett påkledning. Men i kulde, så er hun så tørr at vi i utgagspunktet har problemer med å tilføre huden hennes nok fukt.

Gammel 09-10-11, 22:50   #38
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ikke sett ull/bomull på Cubus i det siste, lurer på om de har sluttet med det, noen som vet?

Hvor kan en få kjøpt bambus, noen fine linker?

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 22:53   #39
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Ja, som i svett. Hvis min blir svett, så kan det blusse opp, uansett påkledning. Men i kulde, så er hun så tørr at vi i utgagspunktet har problemer med å tilføre huden hennes nok fukt.

Ja samme her, jeg lager et sperrelag med enten kuldekrem eller annen fettkrem over fuktighetskrem for å bevare litt av fukten/fettet til huden. Og så må jeg ha ull på for å unngå at hun blir svett.
Jeg håper virkelig at hun vokser det av seg.

Gammel 10-10-11, 10:43   #40
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Ja takk! Hva skal du ha for den?

Garnet kostet 200, så vi kan si det + porto. Den veier jo ingenting.

Bare send meg adressen din.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.