Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan uttaler du Kiel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan uttaler du Kiel (byen i Tyskland)?
Med en k som i kile (nå skal jeg kile deg) 107 60,45%
Med en k som i kul 69 38,98%
Annen måte 0 0%
Jeg har aldri uttalt det ordet. 1 0,56%
Deltakere: 177. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-11, 09:20   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hvordan uttaler du Kiel?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Kiel med k, men Kjilferga.

Jepp. Kjilfærja er kjilfærja.

Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 11:17   #42
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Før, i riktig gamle dager sa jeg også Kjilferja osv - og egentlig er vel ikke det verre enn at tyskerne sier Drontheim.

Gjør de det fortsatt? Jeg trodde det hadde så uheldige nazi-konnotasjoner at det hadde gått ut av bruk (men det er egentlig bare min gjetning).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 15:28   #43
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Gjør de det fortsatt? Jeg trodde det hadde så uheldige nazi-konnotasjoner at det hadde gått ut av bruk (men det er egentlig bare min gjetning).

Jeg er usikker på om de fortsatt skriver det sånn, men det er nå omtrent sånn det høres ut uansett.

Gammel 10-10-11, 16:11   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med K. Tror jeg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-11, 17:59   #45
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

På "tysk". Med K.

Gammel 10-10-11, 19:02   #46
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kiiil og kjilferja.

Jeg sier Bergen med rulle-R også.

Gammel 10-10-11, 19:43   #47
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Kiel med k, men Kjilferga.

Det gjør jeg også, mener jeg.

Jo, jeg skal til Kiel, med Kjilferga.

Merkelig

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 12:00   #48
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

K som i kile

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 13:53   #49
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg uttaler stort sett stedsnavn på "norsk", noe annet hadde hørt noe komisk ut.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-11, 21:00   #50
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er vel ikke feil å uttale det "Kjiel"? Man må ikke uttale stedsnavn slik stedsnavnet uttales lokalt. Tenk bare på uttalen av Mexico.

Mehrico sånn ca ja.

Hvordan uttaler dere Paris da? Som franskmenn gjør?

Hva med Kina? Tsjaina? Kina? (slik danskene gjør) Kjina?

Jeg kan ikke lydskrift, men uttaler Paris som franskmenn gjør.
Kan jeg den lokale vrien på uttale så bruker jeg den. Jeg skal innrømme at det har bydd på en del problemer, blant annet i egypt.

Gammel 11-10-11, 21:48   #51
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Kil.

Samme her. Eller blir det kiil kanskje...

Gammel 11-10-11, 23:53   #52
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Mehrico sånn ca ja.

Jeg kan ikke lydskrift, men uttaler Paris som franskmenn gjør.
Kan jeg den lokale vrien på uttale så bruker jeg den. Jeg skal innrømme at det har bydd på en del problemer, blant annet i egypt.

Pæri?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 00:16   #53
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Jeg svarte feil...

Jeg sier nemlig Kjiiiil ferga...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:33   #54
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker dere den lokale dialektvarianten eller høytysk?

Da må du jo forklare forskjellen for oss. Jeg har bodd én måned i Kiel, og kan ikke huske å ha hørt navnet på byen uttalt på noen annen måte enn [ki:l].

Jeg synes ellers det virker ganske rart å uttale visse stedsnavn på det lokale viset midt i en norsk setning. "Vi skal til [paRi] i helga, og drar så videre til [landn]." Det blir litt komisk og jålete, på et vis.

Gammel 12-10-11, 10:36   #55
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo overhodet ingen logikk i hvordan vi uttaler utenlandske stedsnavn.

New York for eksempel - alle nordmenn bruker vel engelsk uttale her. Jeg sier Paris med norsk uttale, men Montpellier og Avignon med fransk.

Og hvorfor sier vi egentlig Mexico City? Er det noen grunn til at nordmenn skal bruke det engelske navnet på en by i et spansktalende land?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:37   #56
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

New York for eksempel - alle nordmenn bruker vel engelsk uttale her.

Jeg tror jeg sier Ny York.

Gammel 12-10-11, 10:38   #57
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg tror jeg sier Ny York.

Men det er ikke norsk uttale, det er oversettelse. Norsk uttale av New York er vel med hørbar v.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 22:39   #58
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er jo overhodet ingen logikk i hvordan vi uttaler utenlandske stedsnavn.

New York for eksempel - alle nordmenn bruker vel engelsk uttale her. Jeg sier Paris med norsk uttale, men Montpellier og Avignon med fransk.

Mjae, ikke helt.

Jeg kan ikke lydskrift, men selv om nordmenn flest sier New York, så er det likevel noe norsk over uttalen, det samme med London. Hvor mange sier "Jeg skal fly til London i morgen" og uttaler stedsnavnet som engelskmennene gjør? Det tror jeg bare Yngve i Borettslaget gjør... Jeg har heller aldri noensinne hørt nordmenn uttale Paris med fransk uttale, og jeg hadde syntes det var fryktelig snobbete om jeg plutselig hørte noen si det.

Avignon og Montpellier finnes det jo ikke "norske navn" for, så det uttales "fransk" men uten fransk aksent. Herregud, jeg greier ikke å forklare det.

Edit: Det blir litt som at vi sier "Pommes Frites", vi sier det franske navnet (i stedet for å si opphøgde pottiter" men vi sier det jo ikke på fransk.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 22:52   #59
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg uttaler det på norsk: Kjil.

Trur eg. Det går noen år mellom hver gang det er aktuelt å si det.

Og jeg ville fnist litt om noen fortalte at "og til helgen skal jeg til Pari' ", eller hvordan det nå uttales på fransk.

Jeg sier Kjøbenhavn også.

Gammel 12-10-11, 23:40   #60
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Kjjiil - selv om jeg vet det er feil. men jeg synes det er enklere å si enn kiil, hehe. Litt lat bare, som å si schino, men DET gjør jeg ikke altså

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.