|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
I mål
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverJeg synes film er skrekkelig kjedelig selv, så jeg må bare innrømme at jeg ikke har noen sånne "musts". Jeg tenker det får komme med interesse. Selv har jeg en haug "må se" filmer jeg ikke har sett, og det går ganske greit med meg likevel. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Leser
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hver
Ja, jeg ser masse referanser overalt til gamle filmer, men ikke i ting som henvender seg til 10 åringen min. Vet ikke helt om jeg greier å forklare hva jeg mener.
|
|
|
#103 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hver
Det er i hvert fall ikke meg. Jeg vokste opp i en sminke- og veskebutikk og brukte overhodet ikke sminke før jeg var 19. Ikke er jeg interessert i shopping heller.
|
|
|
|
#104 |
|
By the Sea
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverEnig med him i at man muligens overdriver verdien av å skjønen referansene til gamle ( kanskje bare passe gode) filmer. Når våre barn blir voksne, vil referansene vise til gode filmet fra deres oppvekst - ikke i noe særlig grad våre barne og tenåringsfilmer.
|
|
|
#105 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror ikke alle filmer vi likte i oppveksten vil bli like vikttige referansegrunnlag for våre barn som for oss, men noen tror jeg absolutt vil skille seg ut. Jeg syns jo det er kjekt å ha referanser som "Frankly my dear, I don't give a damn" "You're not in Kansas anymore" "Play it again, Sam" (selv om den ikke er helt korrekt), Rosebud, selv om det er fra filmer lenge før jeg ble født. Siden jeg er opptatt av popkultur så syns jeg det er endel filmer som står på "allmennoppdragelses-lista".
|
|
|
#106 |
|
By the Sea
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverJeg er sikkert farget av at jeg er langt mer opptatt av bøker enn filmer. Så jeg synes det er et must å ha lest barneklassikerne for barna. Men det er det sikkert ikke alle som er enig med meg i.
|
|
|
#107 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant, jeg er ikke like opptatt av bøker, og syns mange av våre klassikere ikke holder mål lengre. Det gjelder selvsagt filmer også, men de tar jo mye kortere tid å se.
|
|
|
#108 |
|
Yes, we can!!
|
Altså, jeg mente ikke "must" som i "blodig alvor", altså.
|
|
|
#109 |
|
By the Sea
|
Absolutt! Jeg digger sånt selv - så det kjenner jeg meg godt igjen i.
|
|
|
#110 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverGilmore Girls er jo fantastisk! Det var helt forferdelig å se på den med en venninne som ikke tok referansene.
|
|
|
#111 |
|
Fortynnet
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverPleasantville, Spiderman og Truman Show er forresten blant "storebrorfilmene" fra nittitallet som snart-tiåringen har fått se. For min del så er det ikke sånn at barna MÅ se alle filmer som jeg har likt, de kan selvfølgelig velge sine egne og ser jo nye filmer som kommer. Men det er alltid hyggelig å dele filmopplevelsen, og dra noen linjer tilbake til en mer eller mindre fjern fortid. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Leser
|
Jeg er veldig glad i å lese. Litteratur er vel det jeg har vært mest opptatt av lengst, og jeg opplever ikke at det er slik at "alle" voksne har lest "alle" klassikerene. For all del, jeg har ikke lest alle selv. Det er ikke før i år feks jeg har lest Hemingway, og hva skal jeg si? Nå som jeg har lest ham, så føles det som det ikke går an å være et helt menneske uten å lest noe av ham.
|
|
|
#113 |
|
Glamorøs
|
The korrekte sitatet er "I've got a feeling we're not in Kansas anymore, Toto". Av dette har ulike utrykk blitt avledet, som f,eks. "You're not in Kansas anymore", som jeg nevnte. Det var ikke ment som et sitat. Og slevsagt kan man både vite om, og bruke, disse utrykkene uten å ha sett filmen. Personlig syns jeg det er interessant å få et større referansegrunnlag rundt slike ting, og ser derfor filmene. Og det at man får slike referanser inn i dagligtale mener jeg fremdeles er et argument for at noen klassikere er relevante for senere generasjoner også. Selv om du ikke gjør det.
|
|
|
#115 |
|
Leser
|
Ah, beklager. Jeg leste nok litt fort, og tok det som et sitat.
Mitt poeng var at man faktisk kan skjønne referansene uten å ha sett filmen.
Jeg (og barna) ser også en del eldre filmer (og leser eldre bøker), men det er jo akkurat som du sier, fordi jeg har en personlig interesse i det. Ikke fordi at jeg mener at det er et "must"
Da har jeg uttrykt meg dårlig. Jeg mener at det å skjønne referansene er viktige, men jeg mener at man ikke trenger å lese boken eller se filmen for å gjøre det. (Et typisk eksempel er jo Bibelen og kristendommen som gjennomsyrer vår kultur.)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 20-10-11 kl 11:11. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Fortynnet
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverJeg syns science fiction stort sett er utrolig kjedelig og uinteressant, og har f.eks. ikke sett en eneste Star Wars film. Likevel har jeg jo fått med meg endel av referansene og kjenner deler av innholdet. Jeg mangler selvfølgelig svært mange detaljer i forhold til folk som har sett filmene / har spesiell interesse for dem, men det lever jeg godt med altså. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Leser
|
Ja, det er akkurat det jeg mener.
|
|
|
#118 |
|
Leser
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverOg det med Knausgård er interessant. For jeg mener at folk som ikke har lest ham, ikke kan uttale seg om litteraturen hans. Men de kan utmerket godt uttale seg (og ha en like gyldig mening som meg) om konseptet. (Men innimellom blir det litt sammenblandet)
|
|
|
#119 |
|
Fortynnet
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverJa, det er litt kjedelig å diskutere Knausgård med folk som mener veldig mye om bøkene uten å ha lest dem (og tror at de stort sett bare handler om å sverte folk og skylle grønnsaker). |
|
|
|
|
|
#120 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverJeg har bare sett en brøkdel av filmene dere nevner. Verken StarWars, Ringenes herre, Titanic, Indiana Jones og så videre. Jeg er skikkelig sær på hva jeg ser når det kommer til film.
|
|
![]() |
|
|