|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hver
Jeg mener heller ikke at man må ha lest/sett noe for å skjønne referansen. Men det er ikke det samme som å si at vår generasjons storhetsfilmer ikke vil være interessante/relevante/referansegrunnlag for den oppvoksende slekt, slik jeg oppfattet at du mente. Jeg mener absolutt at det finnes filmer med et klassikerstempel som det er greit å ha fått med seg, også blant våre ungdomsfilmer. Hvor mye et must det er, kommer jo helt an på miljø og interesse.
|
|
|
#122 |
|
flisespikker
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hver
Veldig enig.
|
|
|
#123 |
|
Leser
|
Nei, men jeg mener at det kan være det, men jeg mener også at det er denne tidens filmer som vil danne det store felles referansegrunnlaget for denne generasjonen.
|
|
|
#124 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverAltså, samfunnsmessig så er det vel ikke noe viktig. Men jeg tror det vil gi dem glede, både der og da, og senere, både i den familien de er dømt til å leve med, humor og alt, og i verden ellers.
|
|
|
#125 |
|
Leser
|
Ja, men det gjelder jo alt. Det er jo på samme måte som jeg viderefører enkelte juletradisjoner, forkaster andre, at vi går på teaterforestillinger med barna, ser filmer sammen, går på ski etc Enkelte av disse tingene mener jeg faktisk er reellt sett viktige, feks å kunne svømme. Noen av disse tingene mener jeg er allmennkunnskap i vår kultur, feks å gå på ski, kunne en del bibelhistorie og en del ting er bare fint i vår famile feks lese tegneserier.
|
|
|
#126 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverJa, men noen ting er "livsviktige" (svømming), noen ting "nødvendige for å jobbe og fungere" (lesing og regning) noen ting "viktige for ikke å virke (være...) helt teit" ("Abraham er en mann i bibelhistorien og Koranen. Han fikk barn som hauggammal og ville drepe sønnen sin fordi Gud sa det") og noen ting gjør livet bedre, morsommere og mer interessant (å forstå referanser).
|
|
|
#127 |
|
Leser
|
Hmmm ... Jeg mener jo at ting som gjør livet bedre, morsommere og mer interessant er veldig individuelt og kulturbestemt (Noen mener jo til og med at det som gjør livet morsommere og mer interessant er fotball
|
|
|
#128 |
|
Glamorøs
|
Selvfølgelig, det er nok heller ingen uenige i. Jeg fikk inntrykk av at du mente at den oppvoksende generasjonen ikke ville ha noe som helst nytte eller interesse av et referansegrunnlag fra eldre filmer, og det er jeg da altså uenig i. På samme måte som jeg selvfølgelig har det største referansegrunnlaget fra filmer fra min samtid, men også noe fra tidligere filmer som fremstår som klassikere.
Tja, litt begge deler. Jeg har for eksempel vokst opp uten TV, og merker at jeg mangler ganske mange referanser til barne-tv og humorprogrammer fra søtti- og tidlig åttitall som gir meg en bitteliten sosial funksjonshemming. På samme måte som en fransk venninne en gang i frustrasjon utbrøt "hvem er egentlig disse Karius og Baktus som alle snakker om!?".
|
|
|
#129 |
|
Leser
|
Ja, jeg skjønner det. Men det du sier her er jo det jeg har prøvd å si i hele diskusjonen. Det er filmene og bøkene som er nå som vil være viktig for barna vår. Ikke våre bøker og filmer (eller andre ting) fra vår tid. Eller har du følt at du mangler referanser til film fra foreldrene dine sin generasjon?
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 20-10-11 kl 14:12. Årsak: La til: Eller har du følt at du mangler referanser til film fra foreldrene dine sin generasjon? |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er ikke det jeg sier.
Nei, men det er jo i hovedsak fordi faren min har vist meg referansefilmene fra hans generasjon når det har kommet opp.
|
|
|
#131 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverEller som en amerikansk venninne sa til meg da eksen prøvde å manipulere: "He's gaslighting you!"
|
|
|
#132 |
|
Glamorøs
|
Ja, det har jo faktisk blitt et utrykk!
|
|
|
#133 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hverJeg skjønner ikke halvparten av uttrykkene dere kommer med. Selv om jeg har sett en film, kan jeg fint være den som ikke skjønner det når det refereres til aktuell film. Jeg får det bare ikke med meg.
|
![]() |
|
|