Sv: Spin-off fra "leke med" - hvilke gamle filmer vil du se med barna dine etter hver
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Nei, men jeg mener at det kan være det, men jeg mener også at det er denne tidens filmer som vil danne det store felles referansegrunnlaget for denne generasjonen.
Selvfølgelig, det er nok heller ingen uenige i. Jeg fikk inntrykk av at du mente at den oppvoksende generasjonen ikke ville ha noe som helst nytte eller interesse av et referansegrunnlag fra eldre filmer, og det er jeg da altså uenig i. På samme måte som jeg selvfølgelig har det største referansegrunnlaget fra filmer fra min samtid, men også noe fra tidligere filmer som fremstår som klassikere.
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Hmmm ... Jeg mener jo at ting som gjør livet bedre, morsommere og mer interessant er veldig individuelt og kulturbestemt (Noen mener jo til og med at det som gjør livet morsommere og mer interessant er fotball ). I denne diskusjonen får jeg inntrykk av at det er "opplest og vedtatt" at det er viktig å se enkelte filmer sammen, for å kunne forstå referanser man vil møte senere i livet.
Tja, litt begge deler. Jeg har for eksempel vokst opp uten TV, og merker at jeg mangler ganske mange referanser til barne-tv og humorprogrammer fra søtti- og tidlig åttitall som gir meg en bitteliten sosial funksjonshemming. På samme måte som en fransk venninne en gang i frustrasjon utbrøt "hvem er egentlig disse Karius og Baktus som alle snakker om!?".
Jeg personlig syns jo kultur er viktig, og sønnen min vokser jo derfor opp i et hjem med stadige referanser til musikk og kultur, og vi har jo mange venner med samme type interesse. Da mener jeg at det hadde vært hemmende for ham å ikke få disse referansene forklart og referert, og det er en del av allmenndannelsen i vårt miljø å lære om disse tingene.