Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-11, 15:44   #61
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinnen tilbake til kjøkkenbenken!

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Hun lager vel middag og muffins klar til han kommer hjem fra jobb, mens nannyen triller på tur, da.

Jeg mener å huske min farmors gamle husstellbok også sa noe om å ha maten klar et kvarters tid før han kommer hjem, slik at man får tid til å vaske ansiktet og stelle håret litt og vannkjemme barna først. For da føler mannen seg mer verdsatt etter en anstrengede dag på jobben.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 15:53   #62
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den damen har vel neppe noe særlig injurierende kraft, tenker jeg.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 16:05   #63
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Så flott. Gratulerer!

Altså, jeg betviler ikke på at hun er dødelig forelsket, jeg bare syns det er artig at hun må slenge på "ikke sant, Cato?" etter å ha sagt det i en artikkel hvor hun åpenbart vil at kvinner skal komme seg hjem og være litt mer "søt husfrue".

Kanskje det heller var det at hun måtte spørre ham om lov til å si sånt "offentlig"?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Hun lager vel middag og muffins klar til han kommer hjem fra jobb, mens nannyen triller på tur, da.

Jeg mener å huske min farmors gamle husstellbok også sa noe om å ha maten klar et kvarters tid før han kommer hjem, slik at man får tid til å vaske ansiktet og stelle håret litt og vannkjemme barna først. For da føler mannen seg mer verdsatt etter en anstrengede dag på jobben.

Denne boken hadde vi da jeg vokste opp, og den er fantastisk. Det sto også at det er veldig viktig at man ikke plager mannen sin med sin egne trivielle bekymringer. Uansett hvor slitsom dag man har hatt, har hans vært verre!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 16:52   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Jeg kjente jeg ble utrolig irritert når jeg leste den artikkelen og så tenkte jeg wow! så flink dere er her da, som klarte å la være å hisse seg opp.

Gammel 21-10-11, 16:54   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er jo sant det dere sier om økonomisk nedtur. I hvert fall når det gjelder dette segmentet av villafruer. Men det finnes en stor skog av møffinbloggere som også er satt på denne kosepidestallen av en veldig komfortabel økonomi i Norge generelt.

Gammel 21-10-11, 17:08   #66
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er forskjell på diskusjonen om hva tidlig barnehage (som jeg er skeptisk til) og tidsklemma med to fulltidsarbeidende foreldre (andelen barn og unge med psykiske problemer, dårlig konsentrasjon og stresslidelser øker jo) gjør med barna våre og diskusjoner om hvorvidt kvinnen må tilbake til kjøkkenbenken eller ikke.

Jeg synes med andre ord det kan være på tide med en analyse av konsekvensene av kjønnskampen, men hvis resultatet av den blir at noen innfinne seg ved kjøkkenbenken igjen, synes jeg absolutt ikke det bør være kvinnen.

Og selvsagt er det helt uinteressant hva Trude Mostue eller andre i hennes situasjon måtte mene om saken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 17:11   #67
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes med andre ord det kan være på tide med en analyse av konsekvensene av kjønnskampen, men hvis resultatet av den blir at noen innfinne seg ved kjøkkenbenken igjen, synes jeg absolutt ikke det bør være kvinnen.

(eller hushjelpen...)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 17:18   #68
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, hvis hushjelpen heter Gunnar.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 17:27   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenker at det er forskjell på diskusjonen om hva tidlig barnehage (som jeg er skeptisk til) og tidsklemma med to fulltidsarbeidende foreldre (andelen barn og unge med psykiske problemer, dårlig konsentrasjon og stresslidelser øker jo) gjør med barna våre og diskusjoner om hvorvidt kvinnen må tilbake til kjøkkenbenken eller ikke.

Og selvsagt er det helt uinteressant hva Trude Mostue eller andre i hennes situasjon måtte mene om saken.

Jeg ønsker meg også en diskusjon om stress i barnefamilier. Er det sammenheng mellom foreldre med lite hjemmetid og diagnoser?

Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 17:28   #70
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette landet trenger seriøst en skikkelig økonomisk smell. Det er *litt* for tett mellom folk som lalala-er seg gjennom livet og tror (eller, opplever, faktisk) at det ikke er nødvendig å yte det grann for å nyte. Late kjerringer som surrer rundt og happyblogger takket være mannens inntekt og au pairens husarbeidsinnsats kan fanken ta meg holde smella si om slaraffenlivet sitt!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Problemet med en økonomisk smell er at det i bunn og grunn bare rammer de som allerede har minst. Har man villa til 17 millioner er det ikke sånn voldsomt farlig, er man derimot der at man snur på krona for å få endene til å møtes blir ting straks verre.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, du har nok rett i det. Kan vi ikke ha en økonomisk smell kun for hæppimøffins, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det er jo sant det dere sier om økonomisk nedtur. I hvert fall når det gjelder dette segmentet av villafruer. Men det finnes en stor skog av møffinbloggere som også er satt på denne kosepidestallen av en veldig komfortabel økonomi i Norge generelt.

...............

..............

Det meste er sagt.

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

(eller hushjelpen...)

Et av problemene er jo at jeg aldri blir spurt - gjennomsnittsmennesket - er jo ikke interressant.

Gammel 21-10-11, 18:14   #71
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kirurg mener noe om mote?

"Ja, det var et fint snitt." (Knis.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 18:25   #72
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 18:46   #73
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg lest artikkelen, og det må jeg si. Hun synes kvinner skal la være å få barn hvis de skal sende dem i barnehagen. Men å sende dem på tur med ganske-sikkert-ikke-norsktalende au-pair er greit? Og dessuten å hevde

Sitat:

Men jeg er nok litt sånn mannedame og jobber definitivt best med menn eller damer med maskulin væremåte. Jeg gidder ikke alltid prate pjatt og kan være veldig direkte og rasjonell i jobb- og TV-sammenhenger

... Hjelpe meg. Å alltid prate pjatt?

Hva skal man med kvinnefiendtlige feministhatere egentlig, når vi har Trude Mostue?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 18:55   #74
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 19:01   #75
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Har lyst til å være hjemme alene litt jeg.

Det er vel ikke noe problem. Du kan jo bare la au-pair'en ta ta med seg barna ut på tur.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 21-10-11, 20:00   #76
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Barn skal jo vokse opp med sin mamma og pappa, og det krever tid og prioriteringer.

Sier hun, som tok med seg tre barn og flyttet fra landet der faren deres bor.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 20:00   #77
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Kunne vært hjemmeværende 4-barnsmor jeg også om jeg hadde au-pair og hushjelp.

Når det er sagt kan det godt bli "stuerent" igjen å velge å være mer hjemme med barna de første årene. Jeg føler det er liten aksept for dette nå og det er mye snakk om å "gjøre en innsats for samfunnet og bidra til fellesskapet" ved å være i full jobb mens man har små barn. Det bør være rom for begge deler, vi har ulike prioriteringer.

Jeg er enig i at det godt kan bli mer stuerent å velge slik, men jeg synes ikke det er greit at det alltid skal være kvinner som velger det, slik Trude Mostue formulerer det. Hun sier jo at hun ikke synes kvinner burde få barn dersom de ikke kan være hjemme mer enn et år.

Gammel 21-10-11, 20:01   #78
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Sier hun, som tok med seg tre barn og flyttet fra landet der faren deres bor.

Megapoeng! Noen burde fortelle henne lignelsen om bjelken og splinten.

Gammel 21-10-11, 20:06   #79
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Uttalelsene hennes er jo helt i tråd med strømninger i samfunnet, særlig blant endel velutdannede og velstående, at alle som ikke tar den ekstra utgiften med å være hjemme 2-3 år med avkommet, er dårlige foreldre. Det hjelper ikke hva du ellers gjør, du ER ikke bra nok om du velger å sende ungen til de som jobber i barnehagen; var det skoleleie tenåringer hun kalte dem? Tenker hun blir poppis blant de andre foreldrene i barnehagen når hun etterhvert kommer med 3-åringen sin (eller hun sender vel en au-pair til sånt skitt-arbeid som også kan innebære pjatting).

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 20:25   #80
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Nå har ikke jeg lset så veldig mange utgaver av magasinet Mamma, men de jeg ha lest synes jeg er full av Trude Mostuer. Bla, bla, bla skikkelig kjedelige liv! Men for alt i verden, har man penger nok så værsågod å lev det slik. Men jeg gidder ikke å lese om flere.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.