|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på amming
enig i dette.
|
|
|
#22 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg synes også Lysbakken har et meget godt og viktig poeng. Samtidig må jeg også si at jeg hadde blitt provosert over mange av disse utspillene hvis jeg var bosatt utenfor Ring 3 i hovedstaden. Ofte snakker politikere ut fra sin egen virkelighet og bruker dette som en mal for det de tror er best for alle.
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingHvis det han er blitt sitert på i media ikke er det som han mener så blir jo saken en annen.
|
|
|
#24 |
|
Ekvilist
|
Takk. Det var det jeg trodde. Det er vel tredeling som har vært et diskusjonstema, og det er der Lysbakken står av det jeg har fått med meg.
|
|
|
#25 |
|
Viktig poeng.
|
|
|
#26 |
|
Ekvilist
|
Herremin, for et ufattelig tanketomt og dustete utsagn.
|
|
|
#27 |
|
Ringskrømt
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingSF sier det bra, synes jeg.
|
|
|
#28 |
|
maler
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg synes man skal si høyt hvor mange uker og måneder man tenker istedenfor å snakke om todeling eller tredeling. Sannheten er at en tredeling betyr at det lengste mor kan være hjemme med babyen med full lønn er ca 30 uker. Dette er innenfor det jeg synes er greit, men før de ekstra ukene kom til syntes jeg det var i knappeste laget. Man må også ha i bakhodet at det er noen geografi- og arbeidstidsutfordringer for endel foreldrepar i dette landet som gjør at det er alt annet enn praktisk at dette skiftet mellom mor og far skjer for tidlig.
|
|
|
#29 |
|
|
Det blir for dumt, altså. Kom nå med skikkelige argumenter.
|
|
|
|
#31 |
|
Ringskrømt
|
Veldig enig!
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg mener at hvis man skal ha likestilling som mål i permisjonssammenheng så betyr det at man er for like lange fravær fra jobb for begge. |
|
|
|
#33 |
|
maler
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg hadde en interessant diskusjon med min sjef her - hun hadde spurt en mannlig kollega om han kunne utsette sin pappaperm. Hvorpå jeg sa at han hadde da like mye krav på de ukene han som kvinnene hadde. Og hun var klar over det, men var ikke helt enig likevel fordi de pappapermisjonukene var så vanskelig å forholde seg til. Hun synes det blir mye greiere nå som det blir 3 mnd, for da er det lenge nok til at man kan få inn vikar. Det er med andre ord ikke likegyldig hvordan dette fordeles hverken for menn eller for kvinner, men jeg synes likevel det er en grense for hvor kort permisjon det skal være lov til å velge for mor, og at vi er omtrent ved den grensen nå.
|
|
|
#34 |
|
Ringskrømt
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg mener at vi er ved grensen, jeg også. Og det irriterer meg at Lysbakken tar utgangspunkt i ni-til-fire-jober sentralt i Oslo. Jeg jobber døgn, og jeg vet at ammingen vil reduseres kraftig (om ikke opphøre helt) den dagen persmisjonen min er ferdig, og jeg føler at barnet mitt fratas noe viktig når de valgfrie ukene øremerkes far. Jeg var fornøyd med, og forsto omsider viktigheten av, de 10 ukene til far, men jeg ser helst at vi som familie står fritt til å fordele de resterende ukene slik det passer oss.
|
|
|
#35 |
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg synes også det er helt på grensen nå og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig å øremerke mer til far. Man har jo allerede muligheten til å fordele mer om man ønsker det.
|
|
|
#36 |
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingNei men ved ansettelser så kan arbeidsgivere tenke at graviditeter også medfører sykemeldinger. Jeg har selv opplevd hvor dårlig sykemelding er blitt mottatt og kan se for meg at noen lar vær å ansette kvinner av den grunn.
|
|
|
#37 |
|
Jeg er ikke uenig med deg i at kvinner blir mer attraktive på arbeidsmarkedet ved at menn har mer permisjon. Det er et av virkemidlene men det kan ikke bli det eneste.
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg mener at dersom kvinner skjevbehandles i arbeidslivet på grunn av svangerskap og foreldrepermisjoner så er det helt andre virkemidler enn likedeling av permisjonen som skal til. Svangerskap og barselperiode er elendige områder å likestille slik at arbeidsgiver liksom ikke skal se forskjell på menn og kvinner uansett all den tid frskjellen lyser lang vei. I dag er det ni uker øremerket til mor, hvorav bare seks er sammen med barnet. Far har det dobbelte øremerket til seg. Resten kan fordeles slik foreldrene ønsker det. Etter min mening er vi i dag i mål så langt man an komme med fordeling av permisjonsuker. Resten av likestillingskampen både i arbeidslivet og på hjemmebane må tas med andre virkemidler. |
|
|
|
#39 |
|
I mål
|
Sv: SV-statsråd og småbarnsfar Audun Lysbakken vil ha mindre fokus på ammingJeg har ikke lest siste del av diskusjonen, men det jeg fascineres mest av i disse diskusjonene er at det fremheves som nærmest umulig å amme barnet mer når man går ut i jobb. Det er slik jeg forstår en del av debattinnleggene i alle fall. Jeg gikk nå sist tilbake i jobb da lillesøster var nesten 9 måneder, hun ble fullammet til hun var 6 måneder og jeg ammet henne til hun var 13 måneder, de siste 4 månedene i parallell med jobben. Det er slitsomt, men ikke noe stort problem. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
I mål
|
Jeg skjønner at det vil variere, men jeg tenker at dette er så forskjellig at jeg ikke synes det skal påvirke rammefaktorene som gis forøvrig (man vil vel uansett ikke komme ned til at det kreves at mor skal ut i jobb etter 4 måneder). Nå er jeg tilhenger av en veldig stor grad av personlig frihet rundt fordeling uansett, og dette er vel bare nok et argument for akkurat det, tenker jeg da. Da kan folk velge løsning ut fra hva som passer best for deres familien, både ut fra mat og andre forhold. |
|
|
|
![]() |
|
|