Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beinplass i bakovervendt sete?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-11, 00:20   #41
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beinplass i bakovervendt sete?

Brukte setet til en 5 åring så at en på 14 mnd ikke har plass har jeg vanskelig for å se for meg.

Gammel 16-11-11, 00:31   #42
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg kikket gjennom monteringsanvisningen til Hi-Way og ser at den ikke trenger å monteres med bøylen helt inntil bakseteryggen. Har dere mulighet for å sette stolen i midten, noe jeg tror dere har i bilen deres, så vil han få veldig god beinplass i stolen. Fest forankringsbeltene og stram dem godt slik at du ikke drar stolen for nær bakseteryggen, og stram til bilbeltet etterpå.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 08:29   #43
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Nå har jeg kikket gjennom monteringsanvisningen til Hi-Way og ser at den ikke trenger å monteres med bøylen helt inntil bakseteryggen. Har dere mulighet for å sette stolen i midten, noe jeg tror dere har i bilen deres, så vil han få veldig god beinplass i stolen. Fest forankringsbeltene og stram dem godt slik at du ikke drar stolen for nær bakseteryggen, og stram til bilbeltet etterpå.

Setet står i midten ja, og siden vi har flyttet seterekke litt skal det være litt plass. Jeg skal prøve meg fram, for det er tydlig at det skal finnes bedre løsning enn det vi har nå!

Heldigvis!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:35   #44
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Brukte setet til en 5 åring så at en på 14 mnd ikke har plass har jeg vanskelig for å se for meg.

Jeg har ikke vanskelig for å se det for meg. Husk at Floksa skal ha plass til tre andre barn og to voksne i bilen også, det er begrenset hvor mye man kan justere det ene setet før de går utover plassen til de andre.

Jeg har to toåringer bakovervendt, og jeg føler at jeg må brekke de inn i bilstolene. De må sitte med bøyde bein, siden det ikke er plass til å strekke de ut, og det er heller ikke noe plass mellom bilstolene og setene der beina kan få plass når de blir litt lengre. Setene kan ikke flyttes lengre bak, da blir det ikke plass til søstrene. De kan godt sitte sånn en stund til, men det er ikke sjangs at det er plass til at de kan sitte bakovervendt til de blir 4-5 år. Og det er ikke alle av oss som har en økonomi som tilsier at "oj, det er litt trangt, hadde det ikke vært gøy med ny og større bil, kjære."

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 09:41   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er noen trøst, Cuyahoga, så tenkte jeg akkurat det samme da knerten var 2 år. Men kroppsfasongen hans forandret seg såpass mye at han alltid fikk plass allikevel. Det er jo ikke uvanlig at de blir en del tynnere når de har passert 2, slik at selv om de blir lengdre, så er det fremdeles plass. Og vi har ikke en sånn bil hvor man kan sitte med bena mellom stolen og seteryggen.

Gammel 16-11-11, 10:43   #46
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Jeg synes, av alle de 15-20 bilsetene vi har hatt opp igjennom de siste tolv årene er Hi-wayen den man kan justere og styre mest med i forhold til hvordan den kan plasseres i bilen. Litt irriterende at den ikke kan lenes inntil noe, men vi har heldigvis stor nok bil og det er nok det som gjør at benplassen blir såpass stor. Jeg har ikke prøvd å montere uten klossen så aner ikke hvordan det vil si for benplassen, men da vil den vel komme nærmere sete og dermed få mindre plass til bena?

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:26   #47
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler for å poengtere at man ikke trenger en diger monsterbil for å få plass altså, selv om mange får det til å høres slik ut. Ofte handler det om å finne den gunstigste kombinasjonen av bil og bilstol, altså om å prøve ulike stoler i bilen for å se hva som passer best. Og selv om mange fekter med armene og himler med øya mens de snakker om at man "må kjøpe SUV til en million", så er det lite hold i det. Kupéen i de fleste SUVer er mindre enn man skulle tro, og utforming på forseteryggene kombinert med baksiden på bilstolen (altså hvor de treffer hverandre) har veldig mye å si for hvor stor plass en stol tar. En stol som tar uhorvelig med plass i en bil kan kanskje smettes inn lett som ingenting i en annen.

Jeg har hatt endel biler etterhvert, og montert stol i enda flere, og jeg har faktisk tilgode å ikke ha fått plass til en stol som en 5-åring hadde kunnet sitte greit i. At jeg har brukt endel tid og energi på det, ja det skal jeg innrømme, og jeg må vel kunne si at det etterhvert har gått en viss prestisje i det å få knødd plass til en korrekt montert stol i enhver bil.

Gammel 16-11-11, 11:30   #48
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

En femåring ja, Sonja. Hva med to fireåringer og en femåring, for eksempel?

Jeg er ikke uenig med deg altså, i at man må finne riktig stol til riktig bil, men det finnes flere faktorer for noen av oss.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:32   #49
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler for å poengtere at man ikke trenger en diger monsterbil for å få plass altså, selv om mange får det til å høres slik ut. Ofte handler det om å finne den gunstigste kombinasjonen av bil og bilstol, altså om å prøve ulike stoler i bilen for å se hva som passer best. Og selv om mange fekter med armene og himler med øya mens de snakker om at man "må kjøpe SUV til en million", så er det lite hold i det. Kupéen i de fleste SUVer er mindre enn man skulle tro, og utforming på forseteryggene kombinert med baksiden på bilstolen (altså hvor de treffer hverandre) har veldig mye å si for hvor stor plass en stol tar. En stol som tar uhorvelig med plass i en bil kan kanskje smettes inn lett som ingenting i en annen.

Jeg har hatt endel biler etterhvert, og montert stol i enda flere, og jeg har faktisk tilgode å ikke ha fått plass til en stol som en 5-åring hadde kunnet sitte greit i. At jeg har brukt endel tid og energi på det, ja det skal jeg innrømme, og jeg må vel kunne si at det etterhvert har gått en viss prestisje i det å få knødd plass til en korrekt montert stol i enhver bil.

Uansett hvordan du snur og vender på det, er det et kompliserende element når man skal bemanne tre seterader hvorav to blir fylt med barnestoler. Da havner man i en situasjon hvor det å kjøre midtre seterad helt bak plutselig ikke nødvendigvis er en opsjon. Så jeg skjønner det kan være vanskelig. Og hvis "ny bil" ikke er en valgmulighet, må man gjøre det beste utav det.

Vi havner i en situasjon nå hvor jeg er i tvil om det sikreste for familien vil være å la toern sitte på pute istedenfor beltestol. Det er ikke det sikreste for han hvis man ser isolert på sidekollisjonsfaren, men jeg er usikker på hva som gir den sikreste totalløsningen i bilen.

Gammel 16-11-11, 11:46   #50
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Vi har britax two way, er veldig fornøyd med beinplassen der. Nå er kanskje ikke det det beste sete for en på 14 mnd siden den ikke har så god sidebeskyttelse, men man kan få kjøpt sånn hodeinnlegg i den så blir det litt bedre.

Men er kanskje bedre det enn å snu....

Min på 3.5 år har ihvertfall veldig greit med plass til beina i den

Sist redigert av Rose : 16-11-11 kl 12:12.
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 11:52   #51
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Standard

Jeg ser ikke helt at det skal være nødvendig å knegge på meg for at jeg "bare" skal plassere to unger i bilen. Det er da flere på forumet her som har hatt 3 bakovervendte i baksetet, eller 2 bakovervendte og en beltestol. Fleksibiler har gunstigere bakseteløsninger som gjør at du får utnyttet bredden bedre.

Det å kople ut airbag på passasjersiden foran er også en løsning, men det forutsetter jo at en av de voksne sitter i baksetet i noen år. I Sverige er dette en vel så vanlig løsning som å ha dem i baksetet, og endel biler kan leveres uten airbag på passasjersiden nettopp på grunn av dette da effekten av airbag på passasjersiden anses som mindre enn effekten av at barnet sitter bakovervendt.

Rose: Sidestøtten er ikke allverden i TWE, men sidebeskyttelsen er god. Det er to vidt forskjellige ting.

Sist redigert av Sonja Sockersöt : 26-02-18 kl 16:21.
Gammel 16-11-11, 11:56   #52
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har Besafe IZI, og minstemor på tja. 95 cm har fortsatt god plass bakovervendt. Hun skal få sitte så lenge hun kan, og det blir i alle fall til 4 år ser det ut som. Ikke har vi spesielt god plass bak heller, og jeg på 1,69 kan sitte i pasasjersetet foran. Besafe IZI står vel på en liten "sokkel", så dette gjør kanskje at beina går litt mer ned enn bare framover?

I vår Touran har vi nå denne stolen + to Römer beltestoler. Tidligere hadde vi denne stolen + en maxicosi cabriofix + en Römer beltestol.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 13:30   #53
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt at det skal være nødvendig å knegge på meg for at jeg "bare" skal plassere to unger i bilen. Det er da flere på forumet her som har hatt 3 bakovervendte i baksetet, eller 2 bakovervendte og en beltestol.

Jeg har forøvrig hatt en 6-åring og en på 1,5 bakovervendt samtidig, da satt minsten i DuoLogic som kun kan monteres på en måte plassmessig og tok like mye plass da som den gjorde da han hadde passert 4 og måtte bytte pga vekt. 6-åringen satt i Zento bak fører, og stolen hans tok mindre plass en DLen. Dette var i en helt vanlig stasjonsvogn. Hadde klart å skvise inn en stol til om nødvendig. Fleksibiler har gunstigere bakseteløsninger som gjør at du får utnyttet bredden bedre.

Det å kople ut airbag på passasjersiden foran er også en løsning, men det forutsetter jo at en av de voksne sitter i baksetet i noen år. I Sverige er dette en vel så vanlig løsning som å ha dem i baksetet, og endel biler kan leveres uten airbag på passasjersiden nettopp på grunn av dette da effekten av airbag på passasjersiden anses som mindre enn effekten av at barnet sitter bakovervendt.

Rose: Sidestøtten er ikke allverden i TWE, men sidebeskyttelsen er god. Det er to vidt forskjellige ting.

Den muligheten så vi på da vi lette etter sete, men i bilen vår må man koble ut begge eller ingen og da valgte vi det bort.

Men jeg skjønner at vi kan flekse mer med setet enn jeg trodde så når jeg får litt tid skal jeg flytte det litt. Skal stappe oppi storebror og ta bilde også, så dere skjønner hvor trangt det faktisk er

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-11, 16:43   #54
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har ikke vanskelig for å se det for meg. Husk at Floksa skal ha plass til tre andre barn og to voksne i bilen også, det er begrenset hvor mye man kan justere det ene setet før de går utover plassen til de andre.

Nå var det ikke hvor stor plass bilstolen tok jeg hadde vanskelig for å se for meg, men plassen ungen har I stolen. Jeg har også 3 unger og barneseter i bilen + ofte andre barn med på 3. seterad. Går helt fint. Både i Touranen og S-maxen Til og med i den gamle passaten var det god plass til 3 seter (bakovervendt). Faktisk bedre plass der enn i touranen.

Gammel 17-11-11, 21:39   #55
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner dilemmaet, men ungene skal faktisk ikke sitte i tykke dresser i bilsetet uansett om det for- eller bakovervendt. Det reduserer sikkerheten med setet noe veldig.

Ikke voksne heller.

Gammel 17-11-11, 21:54   #56
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har forøvrig hatt en 6-åring og en på 1,5 bakovervendt samtidig, da satt minsten i DuoLogic som kun kan monteres på en måte plassmessig og tok like mye plass da som den gjorde da han hadde passert 4 og måtte bytte pga vekt. 6-åringen satt i Zento bak fører, og stolen hans tok mindre plass en DLen. Dette var i en helt vanlig stasjonsvogn. Hadde klart å skvise inn en stol til om nødvendig. Fleksibiler har gunstigere bakseteløsninger som gjør at du får utnyttet bredden bedre.

Hadde du klart å skvise inn en beltestol ved siden av Zento'en? Hva slags bil var det snakk om?

Gammel 17-11-11, 22:07   #57
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi hadde to bakovervendte og en beltestol i Ford Mondeo, men den er nok en tanke bredere enn V40 tror jeg.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-11, 22:23   #58
millact

Standard

Enten i midten eller ved å flytte Zentoen til midtplass og ha beltestol på ytterplass. Det var en 1999 modell BMW 5-serie.
Hannah her inne har hatt to bakovervendte og en beltestol i V40.

Hmm. Jeg har avensis og skulle så gjerne hatt muligheten til to beltestoler bak (i nødstilfelle, ikke til vanlig) og en bakovervendt stol til 3-åringen. Han sitter nå i DL, 95 cm lang ca. Er det helt umulig å å få til om jeg kjøper en annen stol til ham?

Gammel 17-11-11, 22:25   #59
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har 2008-modell Mondeo, og to beltestoler og en bakovervendt går fint. To Kid Plus og en Hi-Way.

Gammel 17-11-11, 22:34   #60
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

2 beltestoler og 1 bakover blir vel alltid best om den som er bakover står i midten? Da kommer man lettere til å feste selene på beltestolene.

Jeg sliter litt med å få Zento og maxi cosi med base i vår mazda 6. Kommer til å prøve litt men får ingen av setene bak fører. Får jeg det ikke til får 4 1/2åringen sitte fremmover der. I min mazda 6 er det ikke noe problem å få verken maxi cosi eller TWE bak fører. Litt fordi det er forskjellige førere.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.