Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvilke filmer tillater du barna å se?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 17:37   #61
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her sier du noe veldig viktig. Når man senker terskelen for vold og gjør det "vanlig" så er man inne på ville veier.

Jepp! Derfor får hun ikke se såkalte voldsfilmer, bare fiction and fantasy.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 17:44   #62
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Disse foreldrene må være dårlige til å vurdere hva barna tåler. Noen barn tåler filmer som har en høy aldersgrense i forhold til egen alder, andre tåler det ikke. Snuppa mi har ikke sett Pirates for eksempel, men jeg synes ikke den er noe verre enn mange av de kjente barnefilmene.

Vet du virkelig med hundre prosent sikkerhet hvor dine barns toleranse-grense går og hva deres reaksjonsmønster ovenfor alt de blir "utsatt" for av visuelle inntrykk er?!

Gammel 03-10-06, 17:52   #63
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så Ringenes herre er ikke voldsfilm???

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 17:58   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Så Ringenes herre er ikke voldsfilm???

Nope, det er fantasi! Eller, bor det mange orker der du bor, som du i tillegg må bekjempe?

Gammel 03-10-06, 18:00   #65
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Nope, det er fantasi! Eller, bor det mange orker der du bor, som du i tillegg må bekjempe?

Hmm......og det tror du at en treåring forstår forskjellen på?

Hvis det er noe som treåringer har så er det fantasi.... De skiller ikke alltid mellom fantasi og virkelighet.

Har ikke du sett etter løver under sengen når du var liten?

Gammel 03-10-06, 18:06   #66
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Kan ikke fantasi/fiction-filmer skremme barn???!!!

.........hm........hvorfor ble poden redd av Harry Potter filmen da tro......

Gammel 03-10-06, 18:12   #67
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Kan ikke fantasi/fiction-filmer skremme barn???!!!

.........hm........hvorfor ble poden redd av Harry Potter filmen da tro......

Det sier seg selv at han ble redd. Han skjønte ikke at det var science fiction, altså fantasi......

Gammel 03-10-06, 18:17   #68
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eeeehm? Vold er vold, selv om den utøves mot eller av fantasifigurer.

Gammel 03-10-06, 18:22   #69
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan være ganske så konsekvens på det meste, men ikke filmer og spill
Jeg er så "pinglete" at jeg ikke så ferdig hverken Harry Potter eller Jurrasic Park. Livredd for slanger og liker ikke eventyr

Først nå at jeg tørr å se Jack Frost alene. Storesøs elsker grøss og gru filmer og har gjort det lenge.Hun skjønnte tidlig at det bare var film. Både hun og mannen min har sett mye film og jeg overlater det til dem. Men jeg er derimot veldig streng på at aldersgrensene blir holdt når andres barn spiller spill og ser filmer i mitt hus.

amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 19:23   #70
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så det kan ikke være vold hvis det er fantasi? Hørt om voldsfantasier?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 19:25   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er en hårfin grense mellom LOTR-filmene og det jeg definerer som "voldsfilm", selv om de selvsagt ikke er av de verste i genren. Det er i alle fall "filmer som inneholder vold", det er i alle fall helt sikkert. Særlig Two Towers synes jeg har en del temmelig harde scener. Jeg kan ikke helt skjønne at det skal være så stor forskjell på å slakte orker og alver og på å slakte mennesker på film. Særlig når volden utøves mot "de snille" i filmen, tror jeg mange barn vil reagere kraftig.

Og vargene i Two Towers ser omtrent akkurat som slike ulver jeg hadde under senga mi da jeg var liten, så for mitt vedkommende hadde det ikke hjulpet et pip at det var en fantasy-film. Jeg hadde reagert akkurat like sterkt uansett da jeg var barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 19:27   #72
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er streng. Lars på fire får ikkje ein gong sjå Kaptein Sabeltann. Ringenes Herre, Harry Potter og dets like hadde ikkje ramla meg inn i mørkenatta en gong.

Om eg kan begrense antall voldsimpulsar gjer eg det.

Gammel 03-10-06, 20:32   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Så det kan ikke være vold hvis det er fantasi? Hørt om voldsfantasier?

Joda, vold kommer i alle former, noe som også kommer godt til syne i tegnefilmer beregnet på små barn. Det gjelder å skille litt, ikke ha det samme firkantede synet på alt. LOTR er i mine øyne harmløst, ettersom det spiller på fantasi. Det betyr ikke at all fantasi er tilgjengelig for henne, jeg må se filmen og vurdere i forkant.

Gammel 03-10-06, 20:50   #74
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, vold kommer i alle former, noe som også kommer godt til syne i tegnefilmer beregnet på små barn. Det gjelder å skille litt, ikke ha det samme firkantede synet på alt. LOTR er i mine øyne harmløst, ettersom det spiller på fantasi. Det betyr ikke at all fantasi er tilgjengelig for henne, jeg må se filmen og vurdere i forkant.

Jeg tror mange foreldre er temmelig slepphendte så lenge det er tegnefilm / barnefilm. Da er det liksom greit. Personlig synes jeg ikke det det spor bedre at to tegnefigurer slår hverandre enn at to skuespillere gjør det. Hvis man for eksempel ser på Tom&Jerry er mye av handlingen bygget på at de forsøker å skade hverandre, dytter hverandre ned fra skyskapere, slår med stekepanner og det som verre er. Men de aller fleste småbarn får lov til å se på slike programmer. Volden her blir attpåtil framstilt som morsom.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:55   #75
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Vet du virkelig med hundre prosent sikkerhet hvor dine barns toleranse-grense går og hva deres reaksjonsmønster ovenfor alt de blir "utsatt" for av visuelle inntrykk er?!

Nei, men i tvilstilfeller vil vel de fleste si nei. Men man kan ikke følge aldersgrensene slavisk. For alt jeg vet kan det hende det neste barnet vi får er en engstelig sjel som ikke kan se filmer med sjuårsgrense før han er 12, den vurderingen må man jo ta med hvert enkelt barn.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 20:58   #76
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg tror mange foreldre er temmelig slepphendte så lenge det er tegnefilm / barnefilm. Da er det liksom greit. Personlig synes jeg ikke det det spor bedre at to tegnefigurer slår hverandre enn at to skuespillere gjør det. Hvis man for eksempel ser på Tom&Jerry er mye av handlingen bygget på at de forsøker å skade hverandre, dytter hverandre ned fra skyskapere, slår med stekepanner og det som verre er. Men de aller fleste småbarn får lov til å se på slike programmer. Volden her blir attpåtil framstilt som morsom.

Jeg er svak for filmer hvor det gode kjemper mot det onde. Kampene i LOTR er langt i fra morsomme og filmen bærer et viktig budskap. Jeg synes de fleste i denne debatten sterkt undervurderer barn og deres evner.

Gammel 03-10-06, 21:06   #77
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de fleste i denne debatten sterkt undervurderer barn og deres evner.

Det syns jeg er en svært drøy påstand når det handler om å la fireåringer se filmer som Ringenes Herre og Pirates. Jeg tror de fleste vil kalle det en fornuftig vurdering å ikke vise den slags til så små barn.

Jeg ser ikke noe særlig av slike filmer selv heller. Jeg er sterkt imot underholdningsvold, og om det er eventyr eller virkelighetsnært syns jeg er underordnet. At det gode seirer over det onde har ingen betydning for meg. Jeg liker ikke vold av noe slag i det virkelige liv, og derfor lar jeg meg ikke underholde av det heller. Så langt jeg kan styre det så vil jeg ikke la jenta mi se voldelige filmer heller. Ikke utelukkende for at hun ikke tåler å se det, eller får noen traumer av det - men fordi jeg syns det er unødvendig å la seg underholde av vold.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:13   #78
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sist redigert av Eria : 22-01-07 kl 10:55.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:18   #79
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det syns jeg er en svært drøy påstand når det handler om å la fireåringer se filmer som Ringenes Herre og Pirates. Jeg tror de fleste vil kalle det en fornuftig vurdering å ikke vise den slags til så små barn.

Jeg ser ikke noe særlig av slike filmer selv heller. Jeg er sterkt imot underholdningsvold, og om det er eventyr eller virkelighetsnært syns jeg er underordnet. At det gode seirer over det onde har ingen betydning for meg. Jeg liker ikke vold av noe slag i det virkelige liv, og derfor lar jeg meg ikke underholde av det heller. Så langt jeg kan styre det så vil jeg ikke la jenta mi se voldelige filmer heller. Ikke utelukkende for at hun ikke tåler å se det, eller får noen traumer av det - men fordi jeg syns det er unødvendig å la seg underholde av vold.

Barn undervurderes hele tiden. Og litt på sidelinja, him, nei - enhver mor vet ikke alltid hva som er best for sitt barn, men i mange tilfeller gjør man nok det. Det at "jeg vet best" misbrukes på NM, utelukker ikke det faktum at mødre (i mange tilfeller) faktisk vet best. Da tenker jeg spesielt på ting som angår akkurat ditt barn, som berører personlighet mm.

Jeg synes det er fornuftig at du avstår fra de aller, aller fleste filmer som lages, Kasia. Det er sikkert en grunn til det, uten at jeg skal spekulere. Jeg - på den andre siden, elsker slike "voldsfilmer", uten at jeg tar skade eller er voldelig av den grunn. Jeg foretrekker happy endings, men man er ikke alltid så heldig. Jentungen får som tidligere nevnt ikke se på voldsfilmer, så det blir vel et definisjonsspørsmål.

Gammel 03-10-06, 21:19   #80
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er skremt over at skremmeren viser slike skremmende filmer.
Du din dumme dommer. Du dømte dumt da du dømte denne dumme dommen.

:babler:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:09.