Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-11, 13:18   #101
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?

Jeg ønsker meg en mann som tar pappaperm. Så da passer han mannen jeg har funnet helt utmerket.

Noen damer ønsker seg fedre til sine barn som ikke tar hevd på "deres" tid med barna. Jeg er ikke en av dem.

Gammel 25-11-11, 20:46   #102
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Du må lese hele stykket.

Men det har jeg jo ikke tid til, der jeg snek meg til FP-tid midt i arbeidstiden. Det var i den ubetalte lunsjen, men dog. Sånn i tilfelle sjefen min henger her inne.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 20:48   #103
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nhikki, her.

Det er også noe søtt over alle som stormer inn i tråden for å proklamere at de ikke blir provosert.

Pøsj. Det er jo litt sjokkerende at det finnes slike mannfolk, men så må man jo bare prise seg lykkelig over at dette ikke er mitt mannfolk. Og da blir jeg jo ikke så provosert mer heller.

Dessuten nekter jeg av prinsipp å bli provosert av folk som er ute etter å provosere. Da miste de liksom sin provoserende kraft, og blir bare patetiske.

Gammel 25-11-11, 21:11   #104
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nhikki, her.

Måten du beskriver ham på viser at du er bittelitt provosert.

Det er også noe søtt over alle som stormer inn i tråden for å proklamere at de ikke blir provosert. Det er ikke sunt med så mye innesperret raseri. Få det ut!

Hva ville du egentlig med dette innlegget?

Gammel 25-11-11, 21:14   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Provosere de provoserte feministene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 21:21   #106
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir litt provosert, jeg. Ikke overrasket på noe som helst vis, men altså: Mannen er arbeidsgiver. Og mener at det er "underlig" dersom hans ansatte vil ta pappaperm. Sånne som han er et godt eksempel på hvorfor vi må ha fedrekvote i dette landet.

Bortsett fra det priser jeg meg lykkelig over å ha en mann som vil ha mer enn fedrekvote, som koser seg glugg med datteren sin og som mer enn gjerne både triller og bærer. Han får med seg så mye av spebarnstiden hennes, og det er veldig, veldig fint å se og oppleve.

Gammel 25-11-11, 21:24   #107
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som provoserer/skremmer meg med dette er ikke en mannegris som ikke vil bli sett med barnevogn, men at den samme dustemannen også er en ganske mektig næringslivstopp som både er arbeidsgiver og sikkert også forbilde for andre arbeidsgivere. Hva slags holdninger har han overfor spesielt kvinnelige ansatte? "Det beste for familiene er hvis kvinner er mer eller mindre ute i arbeidslivet etter at barnet er ett år"? Noe sier meg at han ikke akkurat ser bedriftens fremtid i kvinner i fertil alder.

Gammel 25-11-11, 21:25   #108
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor hadde likt han der.
"Barn har ikke godt av å være så mye sammen med fedrene", snurpet hun munnen sammen og uttalte rett etter at hun sjokkert hadde vært vitne til at mannen min både laget middagen, vasket gulvet og skiftet bleie. Mens jeg satt ved pc-en og skrev skoleoppgave. *ikke svigermors drøm*

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 21:33   #109
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det som provoserer/skremmer meg med dette er ikke en mannegris som ikke vil bli sett med barnevogn, men at den samme dustemannen også er en ganske mektig næringslivstopp som både er arbeidsgiver og sikkert også forbilde for andre arbeidsgivere. Hva slags holdninger har han overfor spesielt kvinnelige ansatte? "Det beste for familiene er hvis kvinner er mer eller mindre ute i arbeidslivet etter at barnet er ett år"? Noe sier meg at han ikke akkurat ser bedriftens fremtid i kvinner i fertil alder.

Veldig sant.

Gammel 25-11-11, 21:34   #110
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det fremste signalet han sender blir jo at det er trygt å ta med kona på julebordet da det ikke er fnugg av sjans for at sjefen greier å sjarmere noen om han så betaler for det.

Men ja. Det er virkelig bekymrende at en leder med mange ansatte får lov å sende signaler om at det å ikke ta ut pappaperm er noe alternativ som er godt for noe.

Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:18   #111
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette er så vanlige holdninger blant arbeidsgivere og mellomledere at det er skremmende. Jeg har vært borte i mange sånne menn altså, som akker og oier over pappaperm og hva den koster bedriftene og hvor unaturlig det er, og menn som nærmest overgår hverandre i å skryte av hvor mye de jobbet da de hadde små barn.

Ingen har dog klaget over hva mammaperm koster bedriften.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:30   #112
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Dette er så vanlige holdninger blant arbeidsgivere og mellomledere at det er skremmende. Jeg har vært borte i mange sånne menn altså, som akker og oier over pappaperm og hva den koster bedriftene og hvor unaturlig det er, og menn som nærmest overgår hverandre i å skryte av hvor mye de jobbet da de hadde små barn.

Mens jeg lurer på hvor disse holdningene er vanlig. Jeg jobber i en mannsdominerende bransje, og jeg har ikke opplevd dette. Tvert om kjenner jeg flere menn som har tatt ut omtrent like mye permisjon som kona. Menn som jobber redusert for å få mer tid til familien. Og hvor det å være hjemme i foreldreperm er helt naturlig. For begge kjønn.

Gammel 25-11-11, 23:35   #113
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Mens jeg lurer på hvor disse holdningene er vanlig. Jeg jobber i en mannsdominerende bransje, og jeg har ikke opplevd dette. Tvert om kjenner jeg flere menn som har tatt ut omtrent like mye permisjon som kona. Menn som jobber redusert for å få mer tid til familien. Og hvor det å være hjemme i foreldreperm er helt naturlig. For begge kjønn.

Jeg jobber også innen en mannsdominert bransje, og merker heller ikke mye til denne holdningen. (Jeg har dog mannlige bekjente med ansvar for store prosjekter som er tilbudt ganske mye penger for ikke å ta ut permisjon.)

Det jeg derimot har merket i mitt miljø, er at menn som tar ut pappapermisjon blir klappet på skuldra, får annerkjennende nikk og omtale som hedersmenn. Det har aldri jeg fått for å ha barselpermisjon, for å si det pent.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:39   #114
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber også i mannsdominert bransje, privat næringsliv - småbedrifter, og særlig de som er 10-20 år eldre enn meg og i lederposisjoner har jeg opplevd disse holdningene hos. De som er på min alder er jo de som har fått unngjelde når de har valgt å ta ut perm. En tidligere kollega fikk ikke til å ta ut ekstra permisjon siden lederen hans ble så sint da han søkte og trenerte etc. Dette er bare en liten stund siden.

Jeg mener selvsagt ikke at alle er sånn, men det finnes virkelig endel der ute som er fly forbanna på pappaperm altså. Særlig de som var nybakte pappaer for en god stund siden.

Gammel 25-11-11, 23:44   #115
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg jobber også innen en mannsdominert bransje, og merker heller ikke mye til denne holdningen. (Jeg har dog mannlige bekjente med ansvar for store prosjekter som er tilbudt ganske mye penger for ikke å ta ut permisjon.)

Det jeg derimot har merket i mitt miljø, er at menn som tar ut pappapermisjon blir klappet på skuldra, får annerkjennende nikk og omtale som hedersmenn. Det har aldri jeg fått for å ha barselpermisjon, for å si det pent.

Jepp. Jeg har jobbet i mannsdominert yrke i seksten år. Jeg har aldri sett antydning til at man ikke skal ta ut pappaperm. Det anses som en selvfølge hos oss, og de som tar mer enn minimumsukene får gjerne anerkjennende nikk. Også til tross for at det betyr at de som er igjen på jobb drukner enda mer i arbeid enn vanlig. Min nærmeste leder tok ut tyve prosent permisjon det siste året datteren gikk i barnehage for å nyte siste rest av småbarnsliv med henne mens hun enda var lita og uten plikter.

Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:44   #116
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Holdningene er mer utbredt blant eldre menn og i miljøer med lavere utdannelsesnivå, meg bekjent. (Og ditto for kvinner, for den del.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:45   #117
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det sånne holdninger. Ikke uttalt, men når man har vært med i endel diskusjoner i lukkede rom, oppdager man at mens kvinners fødselspermisjoner regnes som et nødvendig onde, regnes pappapermisjonene som en slags unødvendig og utvidet ferie/luksusgode. Det hjelper jo ikke akkurat at det er såpass kortvarig at det blir hår i suppa uten mulighet for å leie inn vikar.

Jeg synes likevel det er et større problem at kvinner ennå regnes som mer ustabil og mindre ambisiøs arbeidskraft enn menn mange steder.

Gammel 25-11-11, 23:47   #118
Slettet bruker
Passiv

Standard

Slik er det heller ikke hos oss. Jeg lurer noen ganger på om mannsdominerte miljøer nesten er mer lojale overfor barnefødsler og tilrettelegging for disse for både menn og kvinner enn andre miljøer jeg altså.

Svar med sitat
Gammel 25-11-11, 23:50   #119
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes; + hva Katta også sa

Men ja. Det er virkelig bekymrende at en leder med mange ansatte får lov å sende signaler om at det å ikke ta ut pappaperm er noe alternativ som er godt for noe.

Og de finnes.

Et vennepar av oss fikk barn for fire år siden. Pappaen til barnet var da økonomisjef i et større firma. Han fikk klar beskjed fra sin øverste leder om at i dette firmaet, praktiserte man ikke pappapermisjon. Ja, han hadde lovmessig rett til å ta ut permisjon, men nei, det var forventet at han ikke ville gjøre det.

Firmaet måtte finne seg ny økonomisjef, for å si det slik.

Gammel 25-11-11, 23:51   #120
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

De verste jeg har vært borte i er et par siv.inger på 50+. Gründere som brukte småbarnstiden til å etablere bedrift, og som ikke kan fatte at noen syns familien er viktigere enn jobben. En av disse mente også en gang at en trivselundersøkelse blant de ansatte var feil, for avdelingen tjente jo penger, og da kunne ingen mistrives.

Jeg kunne skrevet så mye, men det er jo tross alt åpent forum.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.