|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?Jeg ønsker meg en mann som tar pappaperm. Så da passer han mannen jeg har funnet helt utmerket.
|
|
|
|
#102 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?
Men det har jeg jo ikke tid til, der jeg snek meg til FP-tid midt i arbeidstiden.
|
|
|
#103 |
|
ihuga feminist
Pøsj. Det er jo litt sjokkerende at det finnes slike mannfolk, men så må man jo bare prise seg lykkelig over at dette ikke er mitt mannfolk. Og da blir jeg jo ikke så provosert mer heller.
|
|
|
#104 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Hva ville du egentlig med dette innlegget?
|
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?Jeg blir litt provosert, jeg. Ikke overrasket på noe som helst vis, men altså: Mannen er arbeidsgiver. Og mener at det er "underlig" dersom hans ansatte vil ta pappaperm. Sånne som han er et godt eksempel på hvorfor vi må ha fedrekvote i dette landet.
|
|
|
|
#107 |
|
maler
|
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?Det som provoserer/skremmer meg med dette er ikke en mannegris som ikke vil bli sett med barnevogn, men at den samme dustemannen også er en ganske mektig næringslivstopp som både er arbeidsgiver og sikkert også forbilde for andre arbeidsgivere. Hva slags holdninger har han overfor spesielt kvinnelige ansatte? "Det beste for familiene er hvis kvinner er mer eller mindre ute i arbeidslivet etter at barnet er ett år"? Noe sier meg at han ikke akkurat ser bedriftens fremtid i kvinner i fertil alder.
|
|
|
#108 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?Svigermor hadde likt han der.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Veldig sant.
|
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?Det fremste signalet han sender blir jo at det er trygt å ta med kona på julebordet da det ikke er fnugg av sjans for at sjefen greier å sjarmere noen om han så betaler for det. |
|
|
|
#111 |
|
Borte
|
Dette er så vanlige holdninger blant arbeidsgivere og mellomledere at det er skremmende. Jeg har vært borte i mange sånne menn altså, som akker og oier over pappaperm og hva den koster bedriftene og hvor unaturlig det er, og menn som nærmest overgår hverandre i å skryte av hvor mye de jobbet da de hadde små barn.
|
|
|
#112 |
|
ihuga feminist
Mens jeg lurer på hvor disse holdningene er vanlig. Jeg jobber i en mannsdominerende bransje, og jeg har ikke opplevd dette. Tvert om kjenner jeg flere menn som har tatt ut omtrent like mye permisjon som kona. Menn som jobber redusert for å få mer tid til familien. Og hvor det å være hjemme i foreldreperm er helt naturlig. For begge kjønn.
|
|
|
#113 |
|
etterpåklokest
|
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Borte
|
Jeg jobber også i mannsdominert bransje, privat næringsliv - småbedrifter, og særlig de som er 10-20 år eldre enn meg og i lederposisjoner har jeg opplevd disse holdningene hos. De som er på min alder er jo de som har fått unngjelde når de har valgt å ta ut perm. En tidligere kollega fikk ikke til å ta ut ekstra permisjon siden lederen hans ble så sint da han søkte og trenerte etc. Dette er bare en liten stund siden.
|
|
|
#115 |
|
Passiv
|
Jepp. Jeg har jobbet i mannsdominert yrke i seksten år. Jeg har aldri sett antydning til at man ikke skal ta ut pappaperm. Det anses som en selvfølge hos oss, og de som tar mer enn minimumsukene får gjerne anerkjennende nikk. Også til tross for at det betyr at de som er igjen på jobb drukner enda mer i arbeid enn vanlig. Min nærmeste leder tok ut tyve prosent permisjon det siste året datteren gikk i barnehage for å nyte siste rest av småbarnsliv med henne mens hun enda var lita og uten plikter. |
|
|
|
#117 |
|
maler
|
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?Hos oss er det sånne holdninger. Ikke uttalt, men når man har vært med i endel diskusjoner i lukkede rom, oppdager man at mens kvinners fødselspermisjoner regnes som et nødvendig onde, regnes pappapermisjonene som en slags unødvendig og utvidet ferie/luksusgode. Det hjelper jo ikke akkurat at det er såpass kortvarig at det blir hår i suppa uten mulighet for å leie inn vikar.
|
|
|
#118 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?Slik er det heller ikke hos oss. Jeg lurer noen ganger på om mannsdominerte miljøer nesten er mer lojale overfor barnefødsler og tilrettelegging for disse for både menn og kvinner enn andre miljøer jeg altså. |
|
|
|
#119 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Og de finnes.
|
|
|
#120 |
|
Borte
|
Sv: Hvilken kvinne ønsker seg en mann som tar pappaperm?De verste jeg har vært borte i er et par siv.inger på 50+. Gründere som brukte småbarnstiden til å etablere bedrift, og som ikke kan fatte at noen syns familien er viktigere enn jobben. En av disse mente også en gang at en trivselundersøkelse blant de ansatte var feil, for avdelingen tjente jo penger, og da kunne ingen mistrives.
|
![]() |
|
|