|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Glamorøs
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Smilefjes, det er det skillet mellom sykdom og særhet jeg har litt problemer med å forstå også. Jeg aksepterer det altså, men forstår det ikke.
|
|
|
#262 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Men Abbs meninger er ikke bisarre. Han har funnet miljøer hvor hans meninger er normale. At de er klin koko for mange av oss betyr jo ikke noe i denne sammenhengen. Og der lurer jeg på om det kanskje glipper litt. For folk flest er mesteparten av det abb kommer med helt bortenfor alle låvevegger. Men i hans miljø er det helt ok meninger det aller meste av det, på samme måte som at man lett kan spotte en fp'er i en forsamling hvis man plutselig snakker om pøntehubro eller gallesåpe. |
|
|
|
#263 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Nå er jeg helt beyond gallesåpe og ellers litt lite tilregnelig pga nylig inntatt dopmengde, bare så det er sagt. Men slik jeg har forstått det og lest det er enkelte av hans forestillinger å regne som bisarre. Også i hans miljø (tror jeg, jeg kjenner ikke spes godt til hans miljø). Det er altså ikke hans politiske meninger per se som karakteriseres som vrangforestilte, men måen han har bygget videre på dem på. |
|
|
|
|
|
#264 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg føler litt det samme som da terroristhåndboka fra bokkafeen på Blitz kom i vg. Det ble fremlagt som at man på Blitz kunne utdannes til terrorist. Jeg for min del hadde lest boka forlengst og humret godt av lærdom av typen "det at politiet foreløpig ikke kan analysere hår de finner på et åsted, betyr ikke at de ikke skjønner at det er deg hvis det matcher din halvmeterhøye, grønne hanekam." - fritt etter hukommelsen. |
|
|
|
#265 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Smilefjes; hvilket miljø er det som mener at det er helt ok å drepe norske barn i kampen mot Eurabia?
|
|
|
|
#266 |
|
Passiv
|
Hvis jeg skal flisespikke så mente vel selv ikke abb at det var ok å drepe barn. Han skal ha blitt overrasket over at de på utøya var så unge og skjøt ikke de yngste barna. |
|
|
|
#267 |
|
Librocubicularist
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Så vidt eg har skjønt så er vrangforestillingar, når ein snakkar om det som eit symptom ein psykiatrisk kategori, noko som stikk langt djupare enn sære meiningar. Og det er også her skiljet mellom å tru på konspirasjonseteori (eller religion, for den saks skuld) og vrangforestilling kjem inn. Religiøse mennesker trur jo på ting som er utanfor andre mennesker sine kulturelle relativiteter, men det blir ikkje rekna som vrangforestillingar av ein psykiater likevel. Men det er vanskeleg når kategoriar som blir brukt annleis i daglegtalen enn i psykiatrien, plutseleg blir brukt psykiatrisk i daglegtalen. |
|
|
|
|
|
#268 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg mener det allium skrev (jeg tror det var i denne tråden) er veldig viktig. |
|
|
|
#269 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Sånn jeg har forstått det er det andre ting enn de ekstreme meningene hans som tyder på psykose, altså. Det er sånne ting som at han tror han er leder av en organisasjon som ikke finnes, at han tror han er utpekt av høyere makter, og at han tror han kan bli konge. Noe annet er å ønske seg disse tingene, men når man faktisk tror på det, så blir det jo noe annet.
|
|
|
#270 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det som for meg er sterkt ansvarsøkende ved abb er at han selv ar beskrevet hvordan han helt bevisst og planmessig har prioritert å sette seg i stand til å drepe mennesker. Han har bevisst ønsket å bygge ned sin menneskelighet. Når han så lykkes så er jeg enig i at resultatet er at han er syk. Men at det overskygges av at han selv meget bevisst har valgt å bli syk. |
|
|
|
#271 |
|
Ekvilist
|
Her beskriver du det jeg har tenkt, men ikke klart å formulere. Jeg ser gode poenger og interessante med diskusjonen som foregår her, men jeg er usikker på hvor relevant det er i forhold til fastsettingen av gjerningsmannens diagnose? Jeg tenker at man ikke automatisk har en psykiatrisk diagnose hvis man ønsker å drepe alle jøder. Men hvis man oppriktig tror man er leder for en en stor organisasjon som vil drepe alle jøder og deretter mener det er realistisk å overta verdensherredømmet, og den organisasjonen ikke eksisterer (og man iallefall ikke er en lederfigur i organisasjoner som svakt kan minne om en slik en) - så stiller saken seg ganske annerledes.
|
|
|
#273 |
|
Passiv
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Han hadde en bevisst plan på å blant annet ved hjelp av dataspill å fjerne egne motforestillinger mot å drepe. |
|
|
|
#274 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Men det er kanskje sannsynlig at det var sykdom som gjorde at han valgte som han gjorde også? Jeg syns det er skikkelig vanskelig å skille bevisste valg og sykdomsrelaterte valg når det kommer til denslags sykdom. Det er jo ikke sånn at de velger å bli syk (selv om det ofte kan virke sånn). Håper jeg.
|
|
|
#275 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Og tungt misbrukt anabole steroider i åresvis. Han har til og med blandet en coktail av efedrin og koffein blandet med aspirin for å øke utholdenheten under drapene. Som han skriver i manifestet er han ikke i stand til å drepe i utgangspunktet, så han var helt avhengi av stimulans for å klare å gjennomføre. Sist redigert av emm : 03-12-11 kl 16:34. |
|
|
|
|
|
#276 |
|
Librocubicularist
|
Eg trur dette heller er eit symptom, det også, framfor eit bevisst val om å bli sjuk. |
|
|
|
|
|
#277 |
|
Passiv
|
Det jeg mener er jo ikke at dette er tegn på at han er frisk. Men det jeg mener er at de valgene som er gjort her er såpass bevisste at han bør holdes ansvarlig for å ha valgt å gjøre det slik selvom han var syk. |
|
|
|
#278 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal mene. Enda. Fant ett blogginnlegg om saken:
|
|
|
#279 |
|
Metallica!!
|
Her lander jeg og.
|
|
|
#280 |
|
Erfaren nok
|
Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det blir interessant å se om loven endres nå i etterkant, sånn at man kan dømmes til fengselstraff - MEN motta behandling samtidig i en slik situasjon. Det sto et innlegg om det i Adressa som var litt interessant.
|
![]() |
|
|