Sv: Cupcakes, feminismens død?
Jeg har lyst til å løfte frem et perspektiv til. Mange av dem jeg kjenner som jobber deltid bruker av ekstra tid og overskudd på fritidsaktiviteter og tilbud for barn og unge.
Jeg vet med rimelig stor sikkerhet at det arbeidet jeg selv driver i det lange løp kommer til å spare staten for en del penger ved at vi har fått fanget opp enkeltpersoner som behøvde et nettverk for å ikke miste taket på livet midt i den viktige identitetsdannende fasen. Vi får være voksne forbilder for mange som ikke har slike i livet sitt, eller som ved å få et tilbud selv lærer å strekke ut en hånd for andre. Noen har skaffet seg livsviktige vennskap, noen har fått hjelp til å komme seg bort fra destruktive miljøer.
Jeg har selvsagt ikke valgt å jobbe deltid utelukkende for å være uselvisk mot alle andres barn, men jeg hadde heller ikke hatt kapasitet til å kjøre et slikt program i full jobb. Noe av grunnen er at jeg ønsker å være med på å skape et godt miljø for egne barn å vokse opp i, og da tror jeg på å tenke langsiktig. Men jeg ønsker å løfte frem at det finnes mange måter å tjene staten på i tillegg til å være hundre prosents skatteyter. I vårt miljø kjenner jeg ingen som jobber deltid for å drive dank og kose seg dagen lang, alle sammen bidrar til fellesskapet i stor grad.
|