Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Helsteke okse indrefilet

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-11, 18:59   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Helsteke okse indrefilet

Jeg skal helsteke 1,5 kg med kjøtt.
Temperatur, hvor lenge osv?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 19:10   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helsteke okse indrefilet.

Bruk steketermometer i allefall, tror 55-60 grader er passe for okse. Jeg ville nok stekt på rundt 180 grader.

Og husk å la den hvile etterpå, gjerne en halvtimes tid.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 19:14   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruner først på alle sider, i stekepanne. Så stekes den med steketermometer til ca 65 grader. Hvis jeg ikke husker feil.

Gammel 17-12-11, 19:26   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Ja, tror kanskje 55 grader blir litt lite. Nærmere 65 er sikkert greit om dere ikke vil ha den bloddryppende.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 19:41   #5
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg bruner først på alle sider, i stekepanne. Så stekes den med steketermometer til ca 65 grader. Hvis jeg ikke husker feil.

Gjør vi også. Godt med steikekant rundt.

Gammel 17-12-11, 19:57   #6
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helsteke okse indrefilet

Jeg slår et slag for 60 grader i kjernetemperatur når du tar den ut av ovnen. Da er den rød, men ikke blodig, inni. Brune før ovnen, og hvile godt etterpå.

Gammel 17-12-11, 20:09   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar alltid okse indre ut på 55 grader. Kjernetemperaturen stiger litt etter at du tar den ut, så da blir den perfekt.

Gammel 17-12-11, 20:11   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, kanskje det er 55 grader, og ikke 65? Den er hvertfall litt rosa i midten når vi tar den, men vi liker den "gjennomstekt".

Gammel 17-12-11, 20:30   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

63 grader er medium på mitt termometer. Jeg tar den som oftest ut da og er veldig fornøyd med det.

Kjenner jeg har veldig lyst på en medium stekt biff nå etter 9mnd graviditet. Så ut med babyen så jeg kan lage biff.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 20:31   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hm, kanskje det er 55 grader, og ikke 65? Den er hvertfall litt rosa i midten når vi tar den, men vi liker den "gjennomstekt".

Vår er råere enn litt rosa i midten, altså, det er den. Men ikke blodig.

Gammel 17-12-11, 20:34   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Da er det nok 65.

Gammel 17-12-11, 20:48   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Jeg skal helsteke 1,5 kg med kjøtt.
Temperatur, hvor lenge osv?

Dette er digg:

Mariner kjøttet i olje, urter, knust svart, rød og grønn pepper (mye!).
Stek det på 180 grader en halvtimes tid, til det er 67 grader. Bruk termometer! Hvil. Skjær i tynne skiver. Legg på fat. Ha på maldonsalt, pinjekjerner, dressing (se oppskrift), ruccola og parmesan. Server med feks små poteter.

Dressing: 1 dl olje, 3 ss balsamico, en del hakkede soltørka tomater, noen ss kapers, salt og pepper

Den dressingen er nyydelig!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 21:52   #13
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Men temperatur i ovnen da dere?
Ha på veske???

Gammel 17-12-11, 22:02   #14
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Langtidssteking gir saftig resultat. Brun i stekepanne, deretter steker du i ovn på 125 grader til termometer viser 55 grader. La steken hvile inni aluminiumsfolie med håndklke over i 20 min før oppskjæring. Kjernetempen øker noe etter steking slik at kjernen blir rosa og ikke blodig.

Jeg slår et slag for digitalt steketermometer som piper når oppnådd temp nås. Genialt opplegg som alltid gir perfekt resultat!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 22:48   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men temperatur i ovnen da dere?
Ha på veske???

Prøv min. Du vil ikke bli skuffet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 23:33   #16
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Hyacinth: det kan jeg ikke pga gjestenes behov. Jeg må lage den ganske plain.

Gammel 17-12-11, 23:34   #17
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Synnemor: hvor lang tid tar det da?

Gammel 18-12-11, 00:17   #18
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Det kommer litt an på stekeovnen din og hvor tykt kjøttstykket er. Kanskje rundt 1,5 time? Jeg pleier å sette på poteter når tempen har nådd rundt 30 grader. Da er de ferdig omtrent samtidig som kjøttet. Tempen stiger sakte i starten, raskt mot slutten. Hvis tidsberegningen din ryker mht middagstid kan man jo justere steketemperaturen noe. (Går det for fort, senk tempen, for sakte så øker du den.)

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 17:31   #19
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dette er digg:

Mariner kjøttet i olje, urter, knust svart, rød og grønn pepper (mye!).
Stek det på 180 grader en halvtimes tid, til det er 67 grader. Bruk termometer! Hvil. Skjær i tynne skiver. Legg på fat. Ha på maldonsalt, pinjekjerner, dressing (se oppskrift), ruccola og parmesan. Server med feks små poteter.

Dressing: 1 dl olje, 3 ss balsamico, en del hakkede soltørka tomater, noen ss kapers, salt og pepper

Den dressingen er nyydelig!

67 grader? Da blir det jo nesten gjennomstekt.

Jeg tar alltid ut ved 55 grader og lar hvile ca. 20 minutter.
Stekingen blir ofte litt i rykk og napp, jeg starter på 125 grader, og skur litt opp og ned mens jeg beregner tiden mot servering.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 17:56   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

67 grader? Da blir det jo nesten gjennomstekt.

Jeg tar alltid ut ved 55 grader og lar hvile ca. 20 minutter.
Stekingen blir ofte litt i rykk og napp, jeg starter på 125 grader, og skur litt opp og ned mens jeg beregner tiden mot servering.

Jeg syns også det er ille å steke indrefilet til 67 grader, for meg er det å ødelegge kjøttet. Men hver sin smak.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.