Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Poll: Hva er du villig til å ofre for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: velg 3 av 9
Villig til å redusere bilbruk med minst 1/3 24 28,92%
Ikke villig til å redusere bilbruk så mye 25 30,12%
Har allerede redusert bilbruk så mye 29 34,94%
Villig til å spise minst 1/3 mindre kjøtt 46 55,42%
Ikke villig til å spise så mye mindre kjøtt 17 20,48%
Spiser allerede så mye mindre kjøtt eller er vegetarianer 22 26,51%
Villig til å betale mer for varer fra fattige land 61 73,49%
Ikke villig til å betale mer for varer fra fattige land 6 7,23%
Betaler allerede mer for varer fra fattige land 15 18,07%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 83. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-07, 13:13   #1
Skoleelev
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2007
Skoleelev har et hav av muligheter foran seg
Standard

Poll: Hva er du villig til å ofre for miljøet?

Hei!

Jeg er en ungdomsskoleelev som holder paa med en prosjektoppgave om global oppvarming og forskjellen paa fattig og rik. I den forbindelse oensker jeg aa finne ut litt om hvor stor vilje det er i foreldregenerasjonen til aa ofre noe for aa redde kloden vaar og fordele ressursene vaare mer rettferdig.

Sist redigert av Skoleelev : 23-03-07 kl 12:19.
Skoleelev er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:21   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Poll: Hva er du villig til å ofre for miljøet?

Ja, her kom jeg sterkt ut. Spiser ikke kjøtt i det hele tatt! Og dette gjør jeg for barna våre!

Gammel 22-03-07, 13:22   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilbruken er det vanskeligste siden jeg er avhengig av den frem og tilbake til jobb og innom barnehage. Når Vesla blir større håper jeg å kunne redusere ytterligere.
Kjøtt spiser jeg ikke så mye av nå heller, iallefall ikke storfekjøtt. Og jeg skulle gladelig betalt mer for varer fra fattige land og kjøper ofte rettferdige produkter der det finnes.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:23   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Har ikke bil. Kunne nok spist mindre kjøtt. Kan godt betale mer for varer fra fattige land.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:25   #5
cilen

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper Fair Trade kaffe! Den er dyr, men smaker av god samvittighet.

Gammel 22-03-07, 13:25   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har allerede redusert bilbruken en god del i det siste, men så lenge vi bor der vi bor nå, kunne vi nok fint klart oss uten bil, og vurderer å kvitte oss med den når ungene blir litt større. Vi spiser ikke veldig mye kjøtt, og er villige til å spise mindre. Jeg betaler allerede mer for økologiske og rettferdige produkter, og kunne gjerne gjort mer av det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:26   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betalte 9 euro for en kaviartube fra Norge!

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:28   #8
anakonda
https://www.giblod.no/

anakonda sin avatar

anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Har krysset av på 3 av 9. :lydig:

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:28   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte forsåvidt i den andre tråden.
Men ja, vi gjør mye, men kan fortsatt gjøre mer.
Kjøre mindre bil f.eks. selv om det er vanskelig å få kabalen med barnehage henting og bringing til å gå opp.

Gammel 22-03-07, 13:30   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Vi har en bil, men har bosatt oss slik at vi ikke har bruk for den i det daglige. Tar mye kollektivt (og sparer bilkøen med 10m hver gang ), og det blir heller ikke så ofte flyturer til andre land. (Skjønt til Thailand var vi miljøsvin ).

Når det gjelder kjøtt, spiser vi mest vilt og økologisk kjøtt, men jeg tror likevel ikke vi kunne klart å kutte ut kjøtt helt.

Vi handler mye fairtrade. Men samtidig - jeg handler ikke fairtrade dersom det finnes et tilsvarende produkt som kommer fra Norge/Europa, fordi jeg mener transporten også er miljøødeleggende.

Gammel 22-03-07, 13:30   #11
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Er det bra for miljøet å frakte varer hit fra "fattige" land? Skipstrafikk forurenser mye så vidt jeg vet. Enten blander denne pollen miljøhensyn sammen med gode formål generelt, eller det er noe jeg har misforstått ganske grundig.

Ben "inconvenient truth" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:42   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Er det bra for miljøet å frakte varer hit fra "fattige" land? Skipstrafikk forurenser mye så vidt jeg vet. Enten blander denne pollen miljøhensyn sammen med gode formål generelt, eller det er noe jeg har misforstått ganske grundig.

Ben "inconvenient truth" Murphy

Jeg tolker det som miljøavgift på frakt = dyrere for oss = mindre frakt. Eller noe sånt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 13:50   #13
cilen

cilen sin avatar

Standard

Noen produkter må jo fraktes da. Kaffe f.eks

Gammel 22-03-07, 13:59   #14
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Noen produkter må jo fraktes da. Kaffe f.eks

Ja, og jeg har like mye sympati med fattige brasilianske kaffebønder som de fleste andre. Kanskje mer. Kaffen jeg liker best må fraktes fra Brasil. Jeg betaler gjerne det som skal til for at de skal få en rimelig betaling for arbeidet sitt. Jeg er fortsatt ute av stand til å se at dette har noe med miljøet å gjøre.

For miljøets del blir spørsmålet da om jeg er villig til å redusere kaffeforbruket mitt. Og hvis jeg gjør det vil kaffebøndene tjene mindre.

Ben "No way, Jose!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:01   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På FP får man svar OG en leksjon i stringent tenkning med på kjøpet!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:34   #16
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er villig til å spise mindre kjøtt og betale mer for utenlandske varer . Bilbruken min er allerede ganske moderat.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 14:38   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har redusert bilbruken ved å ta buss til og fra jobb hver dag, men kan egentlig redusere enda mer. Det er så lett å hoppe i bilen når man skal småhandle noe selv om butikken bare er en spasertur unna.

Jeg har fått igjennom på jobb at vi skal kjøpe miljøvennlig fairtradekaffe, og siden det drikkes ca 18 kilo kaffe i måneden bare på denne avdelingen føler jeg at det bidrar litt.

Hjemme drikker vi ikke kaffe eller te.

Kjøttforbruket mitt/vårt kan reduseres betraktelig. Og vi er igang med en plan for å få det til.

Gammel 22-03-07, 15:00   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å redusere bilbruken blir vanskelig, all den tid vi ikke eier en bil (men jeg svarte nå at vi "allerede har redusert"). Redusere kjøttforbruket vil jeg ikke, men jeg kan godt betale mer for rettferdige varer. (Også er jeg litt enig med Benmurphy i at jeg ikke kan se hva det har med miljøet å gjøre.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 17:06   #19
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er villig til å redusere bilbruken dersom det går i hop rent praktisk. Vi har en bil pr. idag.

Jeg er også villig til å kjøpe dyrere fra fattige land. Men det er flere måter å se det på. Det er ikke sikkert det er så miljøvennlig. Det skal jo tross alt fraktes over mye av jordkloden. Mye av de vi kjøper fra kleskjedene kommer fra Kina, India, Bangladesh osv. Dette er land som trenger hver dråpe av vannet sitt. Masse, masse vann går til bearbeiding av bomull som vi kjøper i form av klær her.

Det er sammensatt dette. Man tror man gjør noe bra også er det andre bivirkninger ved det

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-07, 17:08   #20
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Vi kjører så og si aldri bil så der har jeg god samvittighet. Her er ingen kollektivtrafikk Kjøtt kan jeg, og burde jeg kutte ned på, især med tanke på att vi har fri tilgang til fisk og spiser det alt for sjeldent. Importvarer er umulig å få tak i her i ødelandet.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.