Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

"Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 14:55   #1
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

"Stavmikser"-oppskrifter ønskes!

Knotete overskrift men dog:

Har omsider fått meg stavmikser, har vært uten i mange år

Har du en oppskrift å dele der man bruker stavmikseren møe? Som f eks den beste suppeoppskriften, der man moser grønnsakakene/ bønnene/linsene, den herlige grønnsaksmosen/pureen man kan ha som tilbehør, den beste smoothien osv osv...!

Vil utvide mathorisonten min bittelitt

Tips ønskes!

Gammel 01-01-12, 15:01   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Stavmikser" oppskrifter ønskes!

Grønn ertesuppe. (Ikke min blogg, første og beste treff bare.) Jeg trodde jeg ikke syntes om erter, men denne suppa fikk rista liv i ertedilla hos meg iallfall.

Gammel 01-01-12, 15:21   #3
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Grønn ertesuppe. (Ikke min blogg, første og beste treff bare.) Jeg trodde jeg ikke syntes om erter, men denne suppa fikk rista liv i ertedilla hos meg iallfall.

Takk!
Den bloggen var fin. Fant oppskrift på pastinakk pure´, den må testes ut

Gammel 01-01-12, 15:24   #4
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Blomkål og brokkolipuré er utrolig godt! Kokte blomkål og brokkoli, litt salt og pepper, en god klatt smør og litt fløte.
Ellers så stavmikser jeg omtrent alt av grønnsaker i supper for å få en mer fyldig konsistens. Og tomatsausen siden Lille ikke liker så godt klumper eller blandet mat.
Jeg bruker den og til å male/kverne nøtter, frø og mandler til lavkarbomuffinsene jeg lager og til å hakke sjokolade til kakelaging.

Gammel 01-01-12, 15:28   #5
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Blomkål og brokkolipuré er utrolig godt!

Ja, det smaker nydelig! Gleder meg til å prøve, passer supert inn i lavkarbo filosofien min
Laget vietnamesiske vårruller rett før jul, og den var super til å hakke løk og kjøtt med, gjort på en-to-tre!

Gammel 01-01-12, 15:42   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den er god. Et tips er å tilsette en halv teskje karri, det løfter hele suppen!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 15:43   #7
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ertepuré er jo noe av det enkleste ombestemt som finnes.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 15:48   #8
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Får lage ertesuppe og pure´ når ikke minstejenta er hjemme,hun har erteallergi

Gammel 01-01-12, 16:10   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt favoritttilbehør til det meste er Skye Gyngells rødbete/tomatpurè.
http://www.independent.co.uk/life-st...e-1803221.html
Jeg pleier å redusere kraftig på baketemperaturen til tomatene, og langtidsbake de, f. eks 70-80 grader i ca 4 timer, det gir en intens og god tomatsmak.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:18   #10
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker stavmikseren til så masse; av supper lager jeg gjerne suppe med kikerter, grillet paprika og chorizo, eller potet- og purreløksuppe.

Førstnevnte har jeg egentlig funnet opp selv, så oppskriften er ikke 100%. Jeg freser et par grovt hakkede grillede paprika fra glass (eller hjemmelaget dersom jeg har det fra før), tilsetter to bokser skylte kikerter og enten kyllingkraft eller -fond, og lar det småsurre en stund til kikertene blir myke. Så moser jeg det hele med stavmikseren rett i gryta til det blir relativt jevnt, og tilsetter så stekt chorizo i små terninger, og krydrer evt. med paprika, spisskummen og litt salt. Et dryss manchego over til slutt er heller ikke så dumt.

Jeg bruker stavmikseren (med bolle) til veldig mye generelt. I går kveld var den for eksempel i bruk til å lage rødbetepuré som ble servert som tilbehør til ovnsbakt ytrefilet av reinsdyr.

Gammel 01-01-12, 16:19   #11
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Oooh ja og så kan man bruke den til å lage pesto!
Og hummus.

Gammel 01-01-12, 16:22   #12
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Og hummus.

Hummus...

Gammel 01-01-12, 16:23   #13
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg bruker stavmikseren til så masse; av supper lager jeg gjerne suppe med kikerter, grillet paprika og chorizo, eller potet- og purreløksuppe.

Førstnevnte har jeg egentlig funnet opp selv, så oppskriften er ikke 100%. Jeg freser et par grovt hakkede grillede paprika fra glass (eller hjemmelaget dersom jeg har det fra før), tilsetter to bokser skylte kikerter og enten kyllingkraft eller -fond, og lar det småsurre en stund til kikertene blir myke. Så moser jeg det hele med stavmikseren rett i gryta til det blir relativt jevnt, og tilsetter så stekt chorizo i små terninger, og krydrer evt. med paprika, spisskummen og litt salt. Et dryss manchego over til slutt er heller ikke så dumt.

Jeg bruker stavmikseren (med bolle) til veldig mye generelt. I går kveld var den for eksempel i bruk til å lage rødbetepuré som ble servert som tilbehør til ovnsbakt ytrefilet av reinsdyr.

Den suppen hørtes god ut!

Gammel 01-01-12, 16:23   #14
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Og så kan du lage lim av kokte poteter og melk.

Gammel 01-01-12, 16:29   #15
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Gulrotmos med ingefær, hvitløk og krydret med spisskummen er også ganske godt, spesielt til hvit fisk.

Jeg pleier også å lage et enkelt tunfiskpålegg der jeg blander tunfisk på boks (avrent) med olivenolje, revet parmesan, kapers og kvernet pepper. Perfekt på knekkebrød toppet med paprika.

Gammel 01-01-12, 16:30   #16
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Lim?
Aner jeg at du har du vært uheldig med potetmosen en gang?

Gammel 01-01-12, 16:30   #17
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Haha, ja, akkurat poteter må man holde stavmikseren unna.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:32   #18
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Gulrotmos med ingefær, hvitløk og krydret med spisskummen er også ganske godt, spesielt til hvit fisk.

J

Oh det hørtes kjempegodt ut!

Gammel 01-01-12, 16:33   #19
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Salsa! (Fikk mange kommentarer på denne sist. Positive )

3--4 tomater
1/4 rødløk ca
En tskje hvitløk
2 ss tomatpuré
1-2 ss sitron, rødvinseddik (bruker jeg) eller lime f.eks.
koriander helst fersk, men alt går.
Basilikum. Timian funker også litt.
En ZEZT. Chillipulver, cayennepepper, noe hot noe. Chilli.
Salt+ pepper.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 16:33   #20
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Standard

Dere tror vel ikke det er Jeg som har miksa potetlim?? Jeg eier jo flere limpistoler. Trållålå...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.