|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lego-reklame og kjønn
Jeg har ihvertfall merket meg at Fisher Price bussen kommer i gul og rosa farge. Jeg synes det er crap. Samtidig - hvis rosafargen gjør at flere jenter får en bil å leke med er det kanskje ok. Jeg blir ikke helt enig med meg selv, men tenker underbevisst at den gule (og autentisk fargede) bussen er for gutter og den rosa for jenter. Selv kjøper vi konsekvent den gule og gir bort - uansett hvem som er mottaker.
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Egentlig ikke, for av en eller annen merkelig grunn oppfattes "guttejenter" som tøffe. Jeg har fått stort sett positive kommentarer på at eldste har vært røff og "guttete", mens når det er motsatt, er guttene "femiklatter og blir sikkert homo".
![]() |
#23 |
maler
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnJeg tror kanskje at i og med at rosa er blitt en veldig sterk jentelekeindikator, blir alle leker som ikke kommer i rosa utgave delvis oppfattet som gutteleker?
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Det har jeg ikke tenkt på egentlig. Men i høst, da jeg skulle kjøpe bursdagspresang til sønnen min, var jo på BR-Leker og kikket, for jeg ante ikke hva jeg skulle ha. De hadde strykebrett, støvsuger og mikrobølgeovn. Alt fantes i rosa og turkis, tydelig hvem det er ment for.
![]() |
#25 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Jeg kjenner ikke absolutt alle seriene til lego, men vi har virkelig leitet - de aller fleste dreier seg om riddere, dinosaurer, monstre og kjøretøy. Det er vanskelig for meg å overbevise min jente om at noe av dette er gøy da hun, reklamen og kulturen rundt henne klassifiserer dette som "gutteleker". Det interesserer bare ikke henne.
![]() |
#26 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnMeissa; jeg er helt enig i at dette er mye bedre enn Bellville-legoen, altså. Bygging er jo så gøy!
![]() |
#27 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnMen det finnes jo bokser med standardbrikker av lego. Det første legosettet jeg kjøpte til mine gutter, var en boks med vanlige brikker og et par store plater. Det er for det mest disse som brukes når hus skal bygges, for eksempel. Det er jo vi som velger hva de skal ha.
![]() |
#28 |
|
Heilt enig! Eg sat og studerte jentelegoen som kjem no, og for meg såg det ut til å vera mykje spesialdeler (igjen). Kvifor kan dei ikkje utvida lego city i staden for desse figurane som ikkje ser ut som vanleg legofigurar? Lillesøster har mykje belvill, men leiker helst med lego city. Ho leser instruksjonar og byggjer, plukker i frå kvarandre og set dei i saman på heilt andre måtar. Det er ikkje mogeleg med belvillserien, som hovudasakleg består av slott og hester. Dei bryr seg ikkje med å byggja slotta for det er kjedeleg, i staden vandrar det kjempehestar rundt i legobyen. For sjølvsagt er det heilt forskjellige dimensjonar på belvill og city.
![]() |
#29 |
stressmonster
Veldig enig. Vi har en del fra cityserien, men det er synd det meste er kjøretøy. De skulle utvidet denne serien. Da hadde vi garantert kjøpt mer.
![]() |
#30 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnMeissa: Jenter kan vel også ha kjøretøy fra lego city? Vi feiret jul med to nieser i år, 8 år, 5.5 år og min på nesten 7. Alle tre fikk mye lego city, og det var endel kjøretøy der, bla.politilastebil og en stor lastebil. De var elleville alle tre! Men jeg er enig, city burde vært utvidet med andre ting. Lego er det eneste min jente nå leker med, så vi kommer til å utvide samlingen mye fremover. Det hender hun enda leker med duplo med lillebroren.
![]() |
#31 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnStod i lekebutikken før jul og skulle kjøpe lego til jenta mi på 5 år. Var ikke mye kjønnsnøytralt å velge i, men det ble et sett med gul buss og pizza restaurant. Det ble stor suksess selvom hun ikke hadde ønsket seg lego siden det er "guttegreier", men vi ville gi henne og broren hver sitt sett for å drøye tiden på julaften. Hun har en del lego fra før, men det er bare vanlige klosser og hun er litt misunnelig på alle de legopakkene som broren får når han har bursdag. Det er litt stas med bygging etter instruksjonsbok. Da er greit at det kommer et lite utvalg av "jente" lego også selvom jeg ønsker det fantes flere kjønnsnøytrale legosett.
![]() |
#32 |
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnKva med å kjøpa billigare klossar som er kompatible med lego? Eg er inne på tanken berre for å utvida city litt, men samtidig set det litt langt inne hos meg. Ikkje at eg heilt kan forstå kvifor. Lego har jo ikkje einerett lenger, så det er jo ikkje ulovlege kopiar. Eg har kikka litt på Suban og Mega block, men er framleis usikker.
![]() |
#33 |
stressmonster
Jo, selvfølgelig kan jenter ha kjøretøy, men det fenger henne ikke. Hun ble litt revet med når lego kom med "Cars" for ikke så lenge siden, og vi har kjøpt noe av dette, men nå leker hun knapt med dette lenger. Det er ingen av jentene hun leker med som er opptatt av dette og jenta mi er blitt veldig opptatt av hva som er gutteting og hva som er jenteting. Særlig etter at hun begynte på skolen.
![]() |
#34 |
maler
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnDuplo er mye bedre enn lego sånn sett egentlig, der er det hus og dyrehager og sykehus og skoler, alt i en kvalitet det går an å bygge på ulike måter og leke med etterpå. Jeg tenker også at de godt kunne utvidet city-serien endel, det er ikke slik at gutter heller må ha kamp og krig som tema alltid. Lego har for gutter sin del blitt en del av en større industri, det starter med kinofilmer som blir til dataspill, legosett og utkledningsutstyr. Og som går så til de grader av moten kun få månedere senere.
![]() |
#35 |
godtemonster
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnMen, jeg er ikke helt sikker på hva som menes med kjønnsnøytralt. For det første: det finnes mange legosett som ikke er ment til å bygge noe spesielt men som man kan bygge hva som helst av. dette er jo defintitivt kjønnsnøytralt, men mindre det å bygge i seg selv er en guttegreie. For det andre: Hvis ikke lego city er kjønnsnøytralt, så skjønner jeg ikke helt det. Det består av sett om temaer som handler om vårt hverdagsliv. Det er jo kjønnsnøytralt å kjøre buss til jobb, eller å jobbe i politiet. Eller steke pizza. Problemet synes jo å være at legoen ikke representere det vi oppfatter som typiske jenteting som frisørsalonger eller slikt. Og i det øyeblikket man hadde lagd det, så hadde det jo igjen blitt "jentelego" og "guttelego". Hvis jeg skulle velge lego i dag med mine øyne som sjuåring, ville jeg mye heller hatt en politistasjon eller et star wars-skip (hvem har sagt at star wars er for gutter?) enn en frisørsalong? Ligger ikke problemet egentlig et annet sted enn i legos sortiment?
![]() |
#36 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnKatta: "Lego Creator" er av den "gamle typen" der man kan bruke klossene til flere ting og der der er klosser som lager konstruksjonene, ikke ferdiglagde elementer. Og den er, slik jeg kan se det, ganske kjønnsnøytral.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 08-01-12 kl 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
![]() Sv: Lego-reklame og kjønneg savner veldig mye av den Legoen jeg lekte masse med da jeg var liten. Bruke fantasien og bygge selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
godtemonster
Men den finnes jo. Det er vi som velger å ikke kjøpe den.
![]() |
#39 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Lego-reklame og kjønnJeg liker utviklingen dårlig. Jada, de siste årene har det stort sett vært "harde" leker som henvender seg til gutter fra Lego, med dertil passende farger. Nå som det kommer leker som henvender seg til jenter, så blir det liksom mer likestilling så vidt jeg tolker en del? Mer rettferdig? Jeg skjønner ikke bæret. Bilene og brannbilene er allerede forbeholdt gutta. Nå skal altså hundestell, hårbørster, kjøkken og caféer forbeholdes jentene. Med klinkende klare rosa signaler. Hva med å skape møtepunkter? Grønn støvsuger? Rød hurtigmikser? Gul hårbørste? Rosa bil? Lego i alle regnbuens farger, slik det tradisjonelt har vært? Her synes jeg Playmobil ligger mange hestehoder foran Lego (det sier jo litt om tingenes tilstand når man lurer på om man ser feil, stemmer det virkelig at politibetjenten har pupper!?
![]() |
#40 |
Ekvilist
|
Standarslegoen finnes, men en del av tilbehøret fra den gang har ikke jeg funnet. F.eks ting til å bygge vanlige hus med. Kjøkkenting, komfyr, skap ol. er ting jeg husker at jeg hadde i legokassa som barn.
![]() |
|
|