Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Beregne mat til koldtbord?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-12, 19:20   #1
elli
Pauset

Medlem siden: Aug 2011
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Beregne mat til koldtbord?

Om ca en mnd skal vi ha dåp, og jeg har planer om å stelle istand koldtbord. Vi blir ca 40 gjester (eks. barna) og trenger hjelp til å beregne mengde. Dette vil jeg ha på bordet

Varmrett
Viltgryte
Poteter
Loff

Koldtbord
Spekemat
Roastbiff
Reker
Eggerøre
Laks
Kalkunfilet
Potetsalat
Waldorfsalat
Grønnsalat
Loff og grovbrød
(rømme, majones og remulade også)

Til barna blir det pølser i brød

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 22:14   #2
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beregne mat til koldtbord??

Jeg er dårlig på å beregne mengder når det gjelder koldtbord eller tapas, så jeg skal ikke prøve meg en gang. Men jeg må bare spørre, hvorfor skal du ha pølser til barna? Det er jo masse på det bordet som de fleste barn liker, så det burde jo være uproblematisk å la dem spise det samme som resten av gjestene. Jeg synes det er så trist at barna blir servert pølser og burger når de voksne spiser festmat. Mange barn velger jo pølser når de blir gitt valget, selv om de egentlig både spiser og liker alt annet som står på bordet.

Klar over at det ikke var det du spurte om, så du får bare se på min lille kjepphest som et bidrag til å dra opp tråden slik at noen andre kan svare på det du egentlig spør om.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 22:18   #3
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rop på Nextlife!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 22:24   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man regner ca. 500-600 g mat pr. pers.

Til gryteretten ville jeg beregnet 50 g kjøtt pr. pers og 1 potet.

De øvrige rettene ville jeg tatt ca 50 g. av hver rett av, litt mer av røykt laks, roastbiff og potetsalat, og evt. litt mindre av det andre.

Grønn salat går det veldig lite av.

Til eggerøre pleide jeg å beregne1 egg pr. per, men økte etterhvert til 1 1/2 da det er noe de fleste spiser og bruker til både laks og spekemat.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 22:25   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Rop på Nextlife!

Haha, jeg skrev svar når du postet dette.

Gammel 09-01-12, 22:27   #6
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Haha, jeg skrev svar når du postet dette.

Jeg vet hva jeg driver med.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 22:28   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg er dårlig på å beregne mengder når det gjelder koldtbord eller tapas, så jeg skal ikke prøve meg en gang. Men jeg må bare spørre, hvorfor skal du ha pølser til barna? Det er jo masse på det bordet som de fleste barn liker, så det burde jo være uproblematisk å la dem spise det samme som resten av gjestene. Jeg synes det er så trist at barna blir servert pølser og burger når de voksne spiser festmat. Mange barn velger jo pølser når de blir gitt valget, selv om de egentlig både spiser og liker alt annet som står på bordet.

Klar over at det ikke var det du spurte om, så du får bare se på min lille kjepphest som et bidrag til å dra opp tråden slik at noen andre kan svare på det du egentlig spør om.

Jeg kjenner at jeg er enig i dette.

Gammel 09-01-12, 22:28   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg glemte forresten brødmat.
Jeg beregner ca. 3 enheter pr. per, litt avhengig av størrelse.

Gammel 09-01-12, 22:45   #9
elli
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Enig med deg i at pølser ikke akkurat er festmat, men nå vet jeg at min kjære nevø ikke liker noe av maten jeg har tenkt å ha på koldtbordet og ikke snakk om at vi får i han viltgryte. Han er ganske kresen i matveien, og vil at han også skal spise noe han vil ha, valget er da pannekaker, grøt eller pølser. Pannekaker gidder jeg ikke å steke, grøt liker ikke alle de andre barna og derfor blir det pølser. De barna som vil ha viltgryte eller koldtbord får selvsagt spise dette.

Men det blir en lang dag og da synes jeg det er greit å få i barna noe mat før de fyller seg med kaker og brus. Pølser av den enkle grunn at de alle liker det og at det er lett å lage

Gammel 09-01-12, 22:47   #10
elli
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Man regner ca. 500-600 g mat pr. pers.

Til gryteretten ville jeg beregnet 50 g kjøtt pr. pers og 1 potet.

De øvrige rettene ville jeg tatt ca 50 g. av hver rett av, litt mer av røykt laks, roastbiff og potetsalat, og evt. litt mindre av det andre.

Grønn salat går det veldig lite av.

Til eggerøre pleide jeg å beregne1 egg pr. per, men økte etterhvert til 1 1/2 da det er noe de fleste spiser og bruker til både laks og spekemat.

Tusen takk for hjelpa! Gjorde saken mye enklere.
Gryteretten hadde jeg nok bomma kraftig på ser jeg... men det hadde iallefall ikke blitt for lite... he he!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.