Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg gjentar meg selv: Men denne kaken kan da spises av flere. Selv om ikke du eller bursdagsbarnet liker den, så kan det meget mulig hende at andre liker den.
Jeg syns det er merkelig å invitere til selskap og mene at de som er invitert ikke kan forvente å kunne spise noe.
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
At jeg ikke synes man kan forvente at vertsskap skal bake en hel kake til den ene personen som har allergi, det skrev jeg allerede i mitt første innlegg i denne diskusjonen.
Jeg er faktisk enig med Myria, og jeg har allergibarn selv... Det å lage en kake man kanskje aldri har prøvd seg på før, er usikker på resultatet av, og ikke vet om flertallet kommer til å like til alle fordi én person er allergisk synes jeg er overkill. Mens derimot å f.eks lage en kake man er trygg på, kanskje da med allergener (ikke nøtter og sånt da som forårsaker sykehustur om det er slikt om å gjøre), og noe annet i tillegg - kanskje i et mindre omfang men nok til at allergikeren + de som evt. ikke liker eller har lyst på den andre kaken, eller bare har lyst på det allergikeren får, må da være helt greit? Det er jo ikke noe annet enn det Myria sier?
Hvis min sønn f.eks absolutt vil ha min fantastiske bløtkake formet som et romskip, med MMF på toppen. Og jeg ikke _kan_ lage sjokoladekake og slettes ikke liker det selv og synes det smaker ærk med smørkrem og alt, synes Toro sin langpannekake smaker ærk og uansett så svir jeg den hver "#$#$& gang, og rett og slett ikke har _lyst_ til å lage sjokoladekake. Vel, da lager jeg ikke det bare fordi alle absolutt skal kunne spise den samme maten.
Da velger jeg _enten_ å lage min fantastiske romskipformede bløtkake, med noen allergenfrie muffins pyntet opp fint i tillegg. eller jeg går for plan B litt lengre ned.
Ville du bedt voksne gjester om å ta med maten i selskapet du inviterte til?
hvis jeg inviterer til middag, og de enten ikke er sikre på at jeg klarer å overholde strenge diettkrav, eller de er overbevist om at de ikke liker maten jeg lager så kan de gjerne ta med noe. Jeg kunne fint funnet på å si at "vet du, jeg skal servere xxx sammen med den indiske maten jeg lager (og som du kan spise). Jeg _aner_ ikke hvordan jeg lager et alternativ til deg og det ville være dumt å prøve seg og bomme, har du noen sjans til å ta med deg noe du vet funker og som du liker?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Det er jo ikke slik at unger som ikke har eggeallergi ikke kan spise kaker uten egg. Du baker selvsagt ikke en kake ekstra til eggeallergikeren, i tillegg til de tre du hadde tenkt å bake. Du lager selvsagt en kake uten egg (eller en kringle eller hva annet man nå har lyst til å servere som allergikeren kan spise), i stedet for en av de kakene man ellers ville bakt, også har man den som en del av det ordinære kakebordet. Det er da virkelig ikke er stort problem.
Janei, det spørs jo helt hvor mange kaker man skal lage og hvor flink man er til å bake. Jeg har en cøliakiker i hus, jeg har brent/kratret _samtlige_ (og det er ikke få) glutenfrie sukkerbunner jeg har prøvd meg på. Sjokoladekaker får jeg bare ikke til - de blir ikke gode, og når jeg lager langpannekaka fra Toro blir den bare sinnsykt søt og veldig hard. Jeg synes også muffins fra pose smaker veldig søtt. Boller med glutenfritt mel er noe herk, og jeg er rimelig sikker på at det ikke er noe som akkurat faller i generell smak. Jeg har opplevd å lage brett med muffins tilpasset allergikeren (ikke min sønn men en annen ) som _ingen_ ville ha, inklusive allergikeren.
Og jeg _kan_ i utgangspunktet kaker, lsm.
Så da lager jeg noe jeg vet funker _for meg_, også lager jeg et alternativ til de som ikke kan spise den kaken og evt. andre som ikke liker slikt (bløtkake er jo ikke så pop blant barn, f.eks). Og det kan gjerne være muffins laget på kikertmel og gulrot med eple eller banan og eggeerstatning, med fint farget krem av pisket kokosfett m. eplesøtning og sukker- og glutenfri strø det altså. Men det lager jeg _ikke_ til alle.
Eller jeg pyser ut og serverer gele eller is eller frukt istedet og kaken på familiebursdagen istedet, lsm.
På hvilket nivå? Jeg slikter faktisk litt med å forstå denne motviljen folk har for å tilrettelegge i barneselskaper
Det er ikke snakk om å ikke ønske å tilrettelegge, men om å lage mat jeg tror alle vil like. Men nå er det mulig jeg er mer negativ til de glutenfrie kakemiksene enn snittet da 
|