Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En skinasjon i forfall?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-12, 11:30   #101
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En skinasjon i forfall?

Opprinnelig lagt inn av malou, her.

Det stemmer nok, men i vår ungdomsgjeng var det uansett de uten interesse for ski som ble igjen på hytta. Å leie ski kostet ikke all verden, og langrennsmuligheter var det.

Nå er det ikke bare bare å leie slalomski når man aldri har stått slalom før. Jeg synes det blir litt ovenfra og ned og tenke at "herregud, det er jo bare å leie ski".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 11:33   #102
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har erfaring med å være den som ikke sto på slalåm. Jeg hadde aldri lært, mine foreldre synes at slalåm er nymotens tull. Jeg var første gang i et slalåmanlegg som 17 åring og kan skrive under på at det ikke er særlig lett å være den som prøver å leie ski og ikke kan noen ting og faller av heisen og synes bare det er fælt. Så gjemmer man seg bak et litt tøft ytre og sier at slalåm bare er tull, og går tilbake i hytten og drikker kaffe og lager mat.

For meg har det derfor vært et viktig poeng at mine barn skal ha slalåmutystyr og langrennsutstyr og lære begge deler slik at når de blir tenåringer, så kan de ta valg. Velger de da bort ski, enten begge typer eller den ene, så er det greit. Men jeg har gitt dem muligheten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 11:36   #103
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble latterliggjort i årevis. Ja, jeg lyver ikke, ÅREVIS, etter at jeg sto slalom for første gang på en skidag på videregående. Ukjente jeg har presentert meg for har begynt å le og si: Å, ja, det var du som datt så mye på Oppdal, ja. Og det var og er bittert all den tid det ikke var viljen det sto på. Jeg skjønner godt at man heller holder seg på hytta i stedet for å knote og knøle i en hel ukjent setting.

Gammel 30-01-12, 11:38   #104
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk aldri muligheten til å stå på slalom mens jeg var ungdom, og prøvde det første gang når jeg var godt over 20 år. Ikke en ubetinget suksess akkurat.

Men jeg fatter ikke at man liksom MÅ stå på ski her i Norge. Enten bortover eller om det er nedover. Man er jo helt ut hvis man ikke gjør det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 11:44   #105
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å gå på ski og jeg liker å være inne. Sånn er det med eldstejenta også så vi gjør det vi har lyst til og det som passer. Skulle dog gjerne vært mye mer på ski enn vi er. Lillesøster er veldig glad i være ute så jeg regner med at hun også kommer til å like skiturer når hun blir stor nok.

Også må jeg si at jeg er veldig lite opptatt av hva andre mener om det jeg driver med. Det er litt deilig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 11:53   #106
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det stemmer nok, men i vår ungdomsgjeng var det uansett de uten interesse for ski som ble igjen på hytta. Å leie ski kostet ikke all verden, og langrennsmuligheter var det.

Å leie ski koster nok ikke allverden, nei, men det koster jo litt når man skal leie ski, betale heiskort, gjerne transport til skibakker osv.

Jeg sto på slalom i hele oppveksten, men jeg skjønner godt at det ikke er det som prioriteres hvis det er litt trangt. Hvertfall ikke når alternativet er langrenn, der det er gratis å gå, og ski kan kjøpes på loppis for nesten ingen penger.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 11:57   #107
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vokste opp med en turglad far, og vi var mye i marka med han. Har utrolig gode minner fra det. Men det var absolutt ikke hver helg og aldri under tvang. Jeg kjører omtrent samme løp med barna, vi er ute en stor eller bitteliten tur hver helg, men ikke lang skitur hver søndag lizzom. Kan like gjerne være å møte resten av nabolaget en kort time i akebakken.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:01   #108
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg fikk aldri muligheten til å stå på slalom mens jeg var ungdom, og prøvde det første gang når jeg var godt over 20 år. Ikke en ubetinget suksess akkurat.

Men jeg fatter ikke at man liksom MÅ stå på ski her i Norge. Enten bortover eller om det er nedover. Man er jo helt ut hvis man ikke gjør det.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har det inntrykket? Selv om je selv er glad i gå på ski ser jeg da på ingen måte ned på folk som ikke velger å gjøre det?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:05   #109
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg er enig med Anne C. Liker man ikke å gå på ski, har man liksom ikke "skjønt det". Da må man overtales og overbevises om hvor fantastisk det er. Jeg har gått en del på ski, jeg, og det er langt mellom hver tur jeg vil kalle fantastisk. Jeg har hatt tre turer i hele mitt liv som jeg ser tilbake på med glede. Det er det hele. Så det er klart man føler seg utafor om man ikke liker ski og stadig får høre hvor riktig og viktig det er å stå på ski.

Gammel 30-01-12, 12:12   #110
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er DYRT å leie ski, betale skikort, ha ordentlige klær som gjør at man ikke fryser i hjel sånn at man i det hele tatt får utbytte av en dag i bakken, transport til og fra, kakao på de overprisede heissjappene, i det hele tatt.

Jeg vokste opp i Winter Wonderland og var så ekstremt heldig at jeg fikk sesongkort og utstyr gratis i alle år, og har brukt mengder med tid i bakken, og utenfor bakken. Pr. nå er ikke det en utgift jeg kan forsvare i forhold til husholdningsbudsjettet, ergo blir det ikke sånt på mine barn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:14   #111
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

De koster jo litt å leie ski, så skal man ha heiskort som også koster litt. For de som ikke har så god økonomi så kan det fort bli for dyrt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:16   #112
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er enig med Anne C. Liker man ikke å gå på ski, har man liksom ikke "skjønt det". Da må man overtales og overbevises om hvor fantastisk det er. Jeg har gått en del på ski, jeg, og det er langt mellom hver tur jeg vil kalle fantastisk. Jeg har hatt tre turer i hele mitt liv som jeg ser tilbake på med glede. Det er det hele. Så det er klart man føler seg utafor om man ikke liker ski og stadig får høre hvor riktig og viktig det er å stå på ski.

I denne tråden?

For min del blir dette på linje med å mene noe om man skal trene inne eller ute. Jeg er ikke spesielt flink til å gå på teater og konserter. Selvfølgelig finnes det folk som syntes dette er kjempeviktig. Skal jeg bli fornærmet over det fordi vi ikke prioriterer det? Det handler vel om å gjøre det du synes er gøy/viktig/interessant. Og av og til kan man la seg inspierere av folk som er ivrige på noe man selv ikke er så opptatt av.

Gammel 30-01-12, 12:17   #113
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Nei, ikke i denne tråden. Men sånn generelt. Folk småler litt og nærmest klapper meg på hodet når jeg sier at jeg ikke liker å gå på ski. En sånn "nå, du vet jo egentlig ikke hva du snakker om, lille venn"-holdning.

Gammel 30-01-12, 12:18   #114
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Herregud. Folk er gærne.

Og det var ikke ironisk.

Gammel 30-01-12, 12:23   #115
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg er ein av dei som ikkje stod på slalom i ungdommen. Det var ikkje fordi eg ikkje ville, men eg fekk ikkje muligheten. Dersom venner reiser på hyttetur, fekk eg aldri lov til å bli med av mor mi. Det var heller ikkje snakk om at eg fekk pengar til buss, leige av utstyr, heiskort, mat etc. av ho, og så mykje pengar hadde eg ikkje sjølv.
I 6. klasse vart eg tvangssendt på leirskule, og tilbrakte 7 dager med skihelvete (for meg). 5 timar langrenn til dagen. I 9. klasse nekta eg å reise etter sist turs grusomme opplevelse. Då gjengen kom tilbake, fekk eg veta at det hadde vært 6 dagar slalom og ein langrennstur.

Eg har stått på slalom ein gong. Då var eg 16, jobba på frisørsalong og reiste på hyttetur med jobben. Gjengen dytta på meg noko leigeutstyr, drog meg opp i stolheisen til toppen og sa: "No kan du stå ned." Og så for dei. På toppen stod eg åleine og ville berre grine.
No vurderer eg å prøva igjen. Men då vert det med instruktør saman med ungene.

Gammel 30-01-12, 12:31   #116
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Jeg måtte tenke litt på den med å ikke føle ansvar for at ungene skal lære å gå på ski. Det tror jeg at jeg føler et ganske sterkt ansvar for, både på grunn av det motoriske, men også det sosiale aspektet. Det samme gjelder for skøyter, svømming, sykling. Det er greit å kunne slike ting for å stole på egen fysikk, og også ta del i kompisgjengen. Sykling og svømming stiller kanskje i en klasse for seg, mens ski og skøyter ikke er allmennkunnskap på samme måte.

Enig. Vi er glade i å gå og leke på ski, og ungene er heldigvis smittet av dette. Jeg sier heldigvis, fordi dette er noe vi kan gjøre sammen som familie. Jeg synes dessuten det er en utrolig fin måte å få bedre motorikk, balanse og kroppsbeherskelse for både små og store. (Faren min på over 80 synes det samme, så han tar forsatt på seg skiene hver vinter og går avgårde.) Selvfølgelig finnes det andre måter å trimme på, men her vi bor er det snø mye av vinteren, og da er det billig, miljøvennlig og morsomt å være ute på ski. Synes vi.

Gammel 30-01-12, 12:35   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er noe generelt for FP-ere, men mennesker som etter helga forteller at de også har vært ute på tur og "lufta" seg - noe som innebærer at de har kjørt en tur på kjøpesenteret....det får meg til å trekke på smilebåndet.

Gammel 30-01-12, 12:36   #118
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig provoserende når folk synes synd på ungene mine fordi de ikke får vokse opp med ski på beina. Ja, jeg har fått noen kommentarer på det, utelukkende fra folk som bor på steder med 10 meter snø hver vinter. Ikke er det i tankene deres et halvt sekund at de har fått all snøen mens vi ikke har noen, omtrent noensinne. Man får vel kjøpe rulleski.

Gammel 30-01-12, 12:41   #119
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg velger å se på det som at jeg skjermer barna fra disse "Hepphepphepp!"-menneskene i skiløypene som kan traumatisere ethvert barnesinn. Hvis man først skal begynne å dømme andres valg, lissom.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-12, 12:42   #120
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes ikke det var spesielt billig å leie ski i feks Trysilanlegget. Vi rakk ikke kjøpe nytt til eldstejenta, og det kostet 300 for leie, i tillegg kommer heiskortet til 300,-. 600 kroner for en dag på slalom kan være mye penger for mange det!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.