Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kræsj med bil – hvem sitt ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 01:27   #21
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kræsj med bil- hvem sitt ansvar?

Du skal ta høyde for alle hindringer foran deg. Enig med resten om at det blir din feil. Jeg sitter forresten også å lurer på hvordan din bil har fått skader bak.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 01:32   #22
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det kan ikke være så enkelt. Man har et ansvar for å sikre stedet dersom man har kjørt utfor. Man kan da ikke sette fra seg bilen sin hvor som helst og så tenke at det er andres feil om de treffer den.

Uten at jeg vet det vil jeg tippe at det er ILY som får skylden for uhellet, men at han som hadde satt fra seg bilen kan få sin egen utbetaling avkortet fordi han har vært uansvarlig. Man skal kunne stoppe på siktstrekningen man har, så med mindre bilen sto rett rundt en skarp sving har HI ansvar for å kunne stoppe.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 01:36   #23
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tipper skaden bak kom fordi at ILY lå såpass langt ut at det var bakre hjørne på hennes bil som traff den andre. Da ryker lykta, og bakfangeren er stort sett av plast, så den kan sprekke langt innover fra hjørnet.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 02:03   #24
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Dere sier dessverre det jeg frykter. At det er min "feil". Vi får se hvordan det går i morgen. Er fullt klar over dette med at man skal kunne stoppe ved mulige hindringer. Men grunnen til at jeg er litt usikker i dette tilfellet er at det ikke var satt opp varseltrekant og at bilen var gått i fra. Det gikk litt fort da jeg skrev HI så skjønner at dere lurer på hvordan det kunne bli skader bak.
Vanskelig å forklare skrivende men dette er altså da en bratt bakke med mye svinger og det er såpeglatt i disse svingene. Veien gruses, men grusen vil aldri ligge i svingene. Så det er alltid glatt. Det er faktisk utforkjøringer her flere ganger i uka. Vi kjører ofte denne strekningen flere ganger om dagen og vet hvordan man må kjøre og kjører etter forholdene ved å ha lav fart. Jeg kom ut av en sving og fra den svingen og ned til neste sving (hvor denne bilen sto) er det bare noen få meter og bratt. Alt skjedde i løpet av noen sekunder, jeg ser bilen som står der, ser bilen i motsatt kjørebane komme rundt svingen på vei opp og skjønner at det ikke er noen mulighet å bruke deler av motsatt kjørebane for å kjøre forbi den utkjørte bilen. Jeg begynte selvsagt å bremse da jeg så bilen, men istedenfor å få stoppet bilen begynte jeg å skli. Jeg kjørte så langt jeg kunne mot midten av veien for å begrense sammenstøtet. Men klarte ikke å stoppe og bilen skled med bakenden i bakenden på den stående bilen. Bilen som kom i mot stoppet og han er vitne til at jeg ikke hadde høy fart og til hva som skjedde. Og ja selvsagt så er jeg glad for at det ikke var en mor med barn jeg kjørte på! Jeg tar det på min kappe at jeg ikke fikk stoppet siden min bil var i fart mens den andre var i ro. Men det føles så feil om jeg må ta hele ansvaret når jeg mener eieren av den andre bilen var uansvarlig ved at han ikke hadde satt opp varseltrekant og faktisk gikk i fra bilen. Nå er jeg jo glad for at han ikke sto der, og at det var han jeg meiet ned. Naboen min kom kjørende like etterpå og hadde akkurat samme problem. Men han hadde ingen møtende bil og fikk brukt motsatt kjørebane til å kjøre forbi bilen.
Det er så vanskelig å forklare skrivende så mulig dette bare ble rot. Skriver også på iPhonen så beklager om det dukker opp noen skriveleifer her og der.

Gammel 31-01-12, 02:07   #25
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Kjip dag. Kanskje lurt med en legetime mtp nakken din og eventuelle senskader? Lykke til med skadeoppgjøret.

Tusen takk!

Gammel 31-01-12, 02:08   #26
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Dere sier dessverre det jeg frykter. At det er min "feil". Vi får se hvordan det går i morgen. Er fullt klar over dette med at man skal kunne stoppe ved mulige hindringer. Men grunnen til at jeg er litt usikker i dette tilfellet er at det ikke var satt opp varseltrekant og at bilen var gått i fra. Det gikk litt fort da jeg skrev HI så skjønner at dere lurer på hvordan det kunne bli skader bak.
Vanskelig å forklare skrivende men dette er altså da en bratt bakke med mye svinger og det er såpeglatt i disse svingene. Veien gruses, men grusen vil aldri ligge i svingene. Så det er alltid glatt. Det er faktisk utforkjøringer her flere ganger i uka. Vi kjører ofte denne strekningen flere ganger om dagen og vet hvordan man må kjøre og kjører etter forholdene ved å ha lav fart. Jeg kom ut av en sving og fra den svingen og ned til neste sving (hvor denne bilen sto) er det bare noen få meter og bratt. Alt skjedde i løpet av noen sekunder, jeg ser bilen som står der, ser bilen i motsatt kjørebane komme rundt svingen på vei opp og skjønner at det ikke er noen mulighet å bruke deler av motsatt kjørebane for å kjøre forbi den utkjørte bilen. Jeg begynte selvsagt å bremse da jeg så bilen, men istedenfor å få stoppet bilen begynte jeg å skli. Jeg kjørte så langt jeg kunne mot midten av veien for å begrense sammenstøtet. Men klarte ikke å stoppe og bilen skled med bakenden i bakenden på den stående bilen. Bilen som kom i mot stoppet og han er vitne til at jeg ikke hadde høy fart og til hva som skjedde. Og ja selvsagt så er jeg glad for at det ikke var en mor med barn jeg kjørte på! Jeg tar det på min kappe at jeg ikke fikk stoppet siden min bil var i fart mens den andre var i ro. Men det føles så feil om jeg må ta hele ansvaret når jeg mener eieren av den andre bilen var uansvarlig ved at han ikke hadde satt opp varseltrekant og faktisk gikk i fra bilen. Nå er jeg jo glad for at han ikke sto der, og at det var han jeg meiet ned. Naboen min kom kjørende like etterpå og hadde akkurat samme problem. Men han hadde ingen møtende bil og fikk brukt motsatt kjørebane til å kjøre forbi bilen.
Det er så vanskelig å forklare skrivende så mulig dette bare ble rot. Skriver også på iPhonen så beklager om det dukker opp noen skriveleifer her og der.

Jeg tror nok ikke du kan satse på at dette med varseltrekant kan hjelpe deg ut av dette. Du kunne jo faktisk ha kommet kjørende der like etter at han hadde kjørt ut, og før han rakk å sette ut varsel. Og som noen andre nevnte; hindringen kunne ha vært en fotgjenger, eller noe annet for den del.

Og siden dere vet at det skjer endel på dette stedet, så skulle du jo holdt enda lavere fart enn du gjorde. Lav fart holder ikke alltid. I noen tilfeller så må man ha mindre fart enn det.

Gammel 31-01-12, 02:09   #27
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Dette skjønte ikke jeg heller.
Håper det går bra med nakken din.

Takk! Den skal sjekkes ut i morgen.

Gammel 31-01-12, 02:18   #28
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg tror nok ikke du kan satse på at dette med varseltrekant kan hjelpe deg ut av dette. Du kunne jo faktisk ha kommet kjørende der like etter at han hadde kjørt ut, og før han rakk å sette ut varsel. Og som noen andre nevnte; hindringen kunne ha vært en fotgjenger, eller noe annet for den del.

Og siden dere vet at det skjer endel på dette stedet, så skulle du jo holdt enda lavere fart enn du gjorde. Lav fart holder ikke alltid. I noen tilfeller så må man ha mindre fart enn det.

Nei jeg satser ikke på det. Jeg satser faktisk ikke på noen ting. Jeg bare spør for jeg er litt usikker og synes det kan være ok med noen tanker utenifra.Men akkurat nå og før i dag så føles hele situasjonen så kjip og ubeUhagelig. Mange tanker som svirrer og innimellom så føles det så feil. Kanskje det blir bedre i morgen.

Takk for svar.

Gammel 31-01-12, 02:26   #29
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Nei jeg satser ikke på det. Jeg satser faktisk ikke på noen ting. Jeg bare spør for jeg er litt usikker og synes det kan være ok med noen tanker utenifra.Men akkurat nå og før i dag så føles hele situasjonen så kjip og ubeUhagelig. Mange tanker som svirrer og innimellom så føles det så feil. Kanskje det blir bedre i morgen.

Takk for svar.

Uhell skjer. Selv den beste.

Kjenner den følelsen du beskriver, men tenk på at det bare er en bil. En død, materiell ting. Koster litt penger, men det må man ta høyde for når man kjører bil.

Og ingen klandrer deg for dette, selv om det på papiret mest trolig blir din skyld. Du gjorde hva du kunne, og mer kan man ikke forlange.

Håper nakken din kommer seg!

Gammel 31-01-12, 08:16   #30
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke dette er din feil sånn i virkeligheten selv om det automatisk blir det på papiret, utifra ommstendighetene gjorde du det du kunne- med høyere fart og møtende bil på absolutt værst tidspkt kunne det gått mye værre. At du gjorde alt riktig og det alikevel smalt er sånn som skjer. Lykke til med nakken.

Gammel 31-01-12, 08:45   #31
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så glatte som sideveiene har vært her i området ville jeg ikke ha klart å stoppe uansett hvor sakte jeg hadde kjørt i en bakke borti her. Det er bare å sjanse på at det ikke dukker opp noen i veien/annen bil etc. For det har blåst sånn i tillegg, så alt som er strødd har bare blåst av.

Så jeg skjønner frustrasjonen din. Sånn teoretisk er det nok din feil som sjåfør dette. Men jeg tenker at du skal være fornøyd med at du gjorde det du kunne, og at det ikke gikk verre enn det gjorde

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 08:47   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du skal alltid - absolutt alltid - kunne stanse på 1/3 av oversiktlig veibane. Uansett. Sier som m^2 at du får være glad det var en bil og ikke en unge du traff. Ogspytter andre her sier - ulykker skjer. Dette er en av de der du hadde uflaks, men heldigvis gikk det ganske bra.

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 09:19   #33
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Utrolig surt ja. Og god bedring med nakken din.

Gammel 31-01-12, 10:09   #34
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Selv om jeg tror det blir din "feil" har jeg supergod forståelse for at det kunne skje, og hadde jo endt opp på samme måte selv. Og stilt de samme spørsmålene. Håper han evt får avkortning pga uaktsomhet. Skriv grundig skademelding.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:17   #35
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner det er kjipt. Det er sånn som skjer, og alt i alt gikk det jo bra så lenge det ikke var personskader. Det er jo helt idiotisk å sette igjen bilen sånn uten varseltrekant.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:20   #36
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skriv grundig skademelding ja. Det beste er om du kan legge ved bilde av bilene etter ulykken og oversiktsbilde hvis du tok det med mobilen? Ikke så lett for de i forsikringen og sette seg inn i situasjonen bestandig. Da er det bedre med bilder.

Surt er det selvfølgelig, men siden det skjer utforkjøringer her ukentlig så tenker jeg at da burde bilene vært skodd annerledes om dette er en vanlig vei en ferdes. Du er sikker på at du har helt godkjente dekk på bilen? Hvis ikke så kan du få kraftig avkortning i forsikringen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:26   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Er det så glatt så er det ditt ansvar å sette på kjettinger.

Se for deg at det var en elg eller en unge istedenfor en annen bil så ser du lett jussen her.

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 10:30   #38
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om du har ansvar for ulykken rent forsikringsmessig så er det utrolig ubehagelig å kræsje og jeg forstår godt at du er rimelig sjelven nå. :btdt:

Gammel 31-01-12, 10:42   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skikkelig kjip situasjon, og han mannen var jo både teit og uansvarlig som bare lot bilen stå sånn i en glatt bakke! Det er jo påbudt med varseltrekant i bilen også, så det hadde jeg pikerden vurdert en anmeldelse for.

Men ansvaret er ditt, som du jo ser selv også. Nå på glatta så ER det kjempevanskelig. Det kan komme plutselig glatte partier, uventede situasjoner, og det er nok flaksen som skiller mellom de av oss som bare treffer luft den gangen vi mister veigrepet, og de som treffer noe annet. Jeg holder farten så lav at eventuell uflaks ikke vil medføre annet enn materielle skader, men det er flaks som har reddet meg fra å småbulke et par ganger.

(Det kan forresten godt hende at forsikringsselskapet hans velger å avkorte forsikringen hans pga. uaktsomhet, men jeg tror ikke det vil komme deg til gode ifht din egenandel og sånt).

Gammel 31-01-12, 10:57   #40
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det så glatt så er det ditt ansvar å sette på kjettinger.

Se for deg at det var en elg eller en unge istedenfor en annen bil så ser du lett jussen her.

Jeg kjører ikke sånn normalt med kjettinger i bilen

Jeg synes også de som skal strø/brøyte har et ansvar, for fytti det gjøres en dårlig jobb mange ganger!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.