Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ruinert av begravelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-12, 11:40   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Hvordan er det med ikke-kirkelig begravelse, egentlig?

Jeg er ikke medlem i statskirken, og for tiden heller ikke medlem i HEF. Blir det dyrere og mer kronglete da?

Gammel 31-01-12, 11:40   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og kremasjon, blir det dyrere eller rimeligere enn vanlig gravferd?

Gammel 31-01-12, 12:16   #63
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og så innrømte dette begravelsesbyrået at de ikke hadde opplyst om pris på forhånd. Selv om de er forpliktet til det. Da Dagladet ringte anonymt, fikk de vite at "Det blir nok fort 30 000". Men da reporteren møtte opp, backet de og sa det ville koste minst 40 000. Dessuten er det lett å glemme at en gravstein kommer utenom, og det er en stor sum i tillegg - med mindre man skaffer stein selv.

Hvis man er i en bygd med mange andre pårørende rundt seg som hjelper til, er man heldig. I dag bor de fleste familier spredt, det er mindre hjemmeværende som baker og koker kaffe og ordner opp. Hvis man må ta fri fra jobben og bestille flybilett, så er det vanskelig å være til stede og hjelpe til flere dager i forveien.

I mange tilfeller tror man vel ikke at det skal koste så mye som dette begravelsesbyrået tok. Og det vil kansje føles utidig å spørre om priser på "småting" hele tiden underveis. Trykking av program, jeg ville kansje trodd det kostet 500 - 1000 kroner. Hadde aldri trodd det var mulig å ta 4690, det høres ut som om de tar maks priser for alt.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:20   #64
Prøvende
Ingen skravlebøtte

Prøvende sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er ikke medlem i statskirken, og for tiden heller ikke medlem i HEF. Blir det dyrere og mer kronglete da?

Ja, og hvor havner man egentlig?? Kirkegården uansett religiøst ståsted??

Gammel 31-01-12, 12:22   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det heter ikke kirkegård, det heter gravlund, selv om den ofte, særlig på mindre steder, ligger ved kirken. I Oslo er vel nesten alle gravlundene plassert helt uavhengig av kirker. Og der får alle plass, ja.

Gammel 31-01-12, 12:23   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

I Oslo har man jo også veldig godt egnede lokaler for borgerlig gravferd, på Vestre gravlund, for eksempel. Men på småsteder er det ofte vanskeligere.

Gammel 31-01-12, 12:26   #67
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært i to ikke-religøse begravelser i nær familie. Den ene var i kirken, så jeg regner med at kostnadene var sammenllign-bare med en vanlig begravelse, med unntak av at all musikk var av venner av den avdøde, så det betalte de ikke for. Det var uten prest, familie og venner sto for sermonien, og jeg tror det var noen fra HEF der.

Den andre var i rådhuset i en veldig liten bygd (de betalte ikke for lokalene), jeg husker det var mye om og men om hvor det skulle være, siden bygda har et kristent miljø, og en begravelse som ikke var i kirken hadde de ikke hørt om før. Jeg tror sermonien ble holdt av en fra HEF, det var en prest som talte også, men i egenskap av venn av avdøde, ikke som prest, så det kostet ingenting. De fant også sin egen stein i skogen, så den kostet ingenting - men de måtte jo betale for inskripsjonen.

Begge var medlem i HEF, så jeg tror ikke de tok betalt, her er en oversikt over priser: http://www.human.no/Seremonier/Human...rende/?index=2

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:27   #68
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ja, og begge ble begravet i gravlund/kirkegård.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:38   #69
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men hvem bestemmer over en gravferd?
Kan jeg regne med at jeg bestemmer over min mors begravelse selvom jeg ikke har snakket med henne på årevis?
Må jeg betale for å få begravet henne hvis jeg ikke vil?

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:42   #70
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men hvem bestemmer over en gravferd?
Kan jeg regne med at jeg bestemmer over min mors begravelse selvom jeg ikke har snakket med henne på årevis?
Må jeg betale for å få begravet henne hvis jeg ikke vil?

Ja. Hvis du vil ha arven, må du betale fordi begravelsen skal dekkes av boet. Dersom det ikke er noen arv, eller du uansett ikke vil ha den, frasier du deg arveretten og hun får en begravelse på statens regning. Det betyr i det fleste tilfeller veldig anonym, men alle har rett på "en verdig gravferd".

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:44   #71
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dersom det er noe å arve så ønsker jeg å arve dette. Dersom det ikke er noe å arve så ønsker jeg ikke å betale begravelsen. Funker det?

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:51   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det blir nok noe sånt. Må man ha noen seremoni, eller kan man bare grave kista ned og betale regningen også er det ferdig?

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:56   #73
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom du er medlem av eit anna trus- eller livssynssamfunn, er det eigne ordningar. Dersom eit medlem av HEF skal ha organist, vil ein måtte betale ekstra for dette (og andre kyrkjeleg ansette som deltek), medan folk frå HEF stiller opp. Eg veit ikkje korleis dette verkar viss ein ikkje er medlem av noko trus- eller livssynsamfunn.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 12:59   #74
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men blomster - kjøper man virkelig blomster selv til en begravelse? Kirka flommer jo over av kranser og buketter fra slekt og venner, så det må da være en total unødvendig utgift.

Jeg regner med at neste gang det skjer - bank i bordet - så ordner vi det meste selv da også. Det er faktisk greit å ha oppgaver å gjøre i en sørgetid.

Blomster i kirken er vel ofte krans fra barna og bårebukett, dyrt nok det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:03   #75
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det blir nok noe sånt. Må man ha noen seremoni, eller kan man bare grave kista ned og betale regningen også er det ferdig?

Det må være en seremoni, men du trenger ikke å være til stede.

Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 13:12   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og i seremonien trenger man vel hverken blomster, musikk eller program om man ikke vil det?

Gammel 31-01-12, 13:14   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg husker forresten at det ble mye rabaler da en etterlatt for en tid tilbake valgte å bare skrive "<navn> døde <dato>" i annonsen i avisen, og ikke "vår kjære", som jo er det vanlige. Denne moren var slett ikke "kjær", og fortjente slett ikke å kalles det i annonsen heller. Jeg tror hun skrev en kronikk eller noe om det i etterkant, om det tabuet dette var, å nekte å forsones selv i døden, liksom.

Gammel 31-01-12, 13:31   #78
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Det må være en seremoni, men du trenger ikke å være til stede.

Og i seremonien trenger man vel hverken blomster, musikk eller program om man ikke vil det?

Christopher Schou har skrive ei veldig fin bok som heiter På vegne av venner, om gravferder kor det er få pårørande. Han fann ut at det i dødsannonsa til folk som ikkje har pårørande stod "På vegne av venner", der familienamna vanlegvis står. Han gjekk i fleire gravferder kor han var einaste som møtte opp, overvar seremonien og skreiv ei veldig sterk bok om dette. Så ja, det er seremoni uansett, men der pårørande ikkje finnst/ikkje har kontakt og ønske om å delta, blir seremonien eventuelt utan folk.

Gammel 31-01-12, 13:34   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er noe rart/anakronistisk/vemodig/vakkert over dette: At vi som samfunn insisterer på at alle skal ha en begravelse, med seremoni og høytdelighet. Vi finner oss i en del uverdig behandling av mennesker ellers, men dette består.

Gammel 31-01-12, 13:36   #80
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Det er noe rart/anakronistisk/vemodig/vakkert over dette: At vi som samfunn insisterer på at alle skal ha en begravelse, med seremoni og høytdelighet. Vi finner oss i en del uverdig behandling av mennesker ellers, men dette består.

Akkurat dette kjem veldig klart fram i boka til Schou. Eg tenkte mykje på dette, då eg las boka og det er veldig spesielt. Seremonien er jo gjerne for dei etterlatte, og når desse ikkje er, kven er det for då?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.