|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() |
Sv: Ruinert av begravelse?
Dette synes jeg er helt idiotisk, hverken mer eller mindre. Hvordan i alle dager kan det være viktig å råtne ved siden av noen man kjenner ? |
|
|
|
|
|
#102 |
|
flisespikker
|
Gravstedet er jo for de etterlatte, ikke de avdøde, og for de etterlatte kan det jo være fint å ha f.eks. mamma og pappa, eller farmor og farfar, like ved siden av hverandre på kirkegården. Det er mye jeg ikke skjønner i manges engasjement rundt hva som skjer etter at de dør, men akkurat denne synes jeg er ganske forståelig.
|
|
|
#103 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, uten tvil enklest. Jeg vil vel tro at dersom de pårørende samlet bekrefter avdødes ønske så burde det ikke by på problemer. Allikevel er det nok lurt å ha det ordnet på forhånd, så man unngår et uenighet, diskusjoner og misforståelser i ettertid. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi har 7 familiemedlemmer på samme kirkegård, de er i det minste sånn nogenlunde i nærheten av hverandre (et par under samme sten). Rent _praktisk_ er det greit å slippe å trave hele kirkegården rundt i det minste. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan love deg at det er veldig viktig for meg å få "råtne" ved siden av datteren min, når den tid kommer. Vi fikk ikke mange år sammen i livet, og da er det godt å vite at vårt siste hvilested blir ved siden av hverandre. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har med følelser å gjøre. For pappa har det helt klart vært viktig. Da han valgte ut steinen til mamma valgte han samtidig sin egen. Det er et åpent rom på den steinen, der skal navnet hans også stå en dag. Jeg er glad for at de skal ligge sammen, selv om jeg håper det blir en stund til enda. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjør du virkelig det?
|
|
|
#108 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Å vite at en til slutt skal hvile ved siden av en man elsket... |
|
|
|
|
|
#109 |
|
heimføing
|
Dette synes jeg er ekkelt. At steinen liksom står der og venter på at vedkommende skal dø... Da pappa døde, la vi "barna" ned veto mot dobbeltstøtte, og heldigvis var mamma enig. Vi kjøper heller en likedan en gang i fremtiden. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Textrovert
|
Sv: Ruinert av begravelse?Jeg har sett "ferdigutfylte" gravsteiner, der det ikke bare er en tom plass ledig, men hvor det står Kari Hansen 1922 – , og det er litt creepy. Bare å slenge på et årstall, liksom, alt det andre er i boks, så det er bare å daue.
|
|
|
#111 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#112 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg skjønner godt hva du mener, men dette var pappas vilje, han vi ha det sånn. Det har kanskje noe med at pappa er så gammel som han er tror jeg. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Men kan du ikke dokumentere dette i en bankboks eller noe sånt? I stedet for at poden din må gå rundt og huske det, og få testspørsmål en gang i året?
|
|
|
#114 |
|
Ekvilist
|
Du mente det sikkert ikke slik, men det her framsto ganske så usympatisk synes jeg. Litt i samme gata som når Carl I. Hagen ikke kunne å fatte og begripe at det var familier som ønsket å vite detaljer rundt hva som skjedde med barna deres på Utøya rett før de døde.
|
|
|
#115 |
|
rakkarpus
|
Uavhengig om en av dere dør lenge før den andre, og om ev den gjenlevende får ny livsledsager også?
|
|
|
#117 |
|
Ekvilist
|
Det jeg skrev var at jeg synes det var en hyggelig symbolikk i det, hvis man har levd nesten hele livet sammen - som et svar på siljes kommentar til at slik tankegang var idioti. Ikke en kommentar til hvordan det bør og skal være verken i mitt tilfelle, eller andres. Det er vel uansett familien som blir igjen som tar en avgjørelse ifht. hva som passer seg.
|
|
|
#118 |
|
heimføing
|
Sv: Ruinert av begravelse?Ah, nå ser jeg for meg familiegravstedet mitt, med eksmannen og ekssamboeren som er fedre til mine barn, sistnevntes nåværende samboer, hennes eks som hun har barn med, and so on.... |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Passiv
|
Pfft. Det er først når flere av disse rollene besettes av samme folka at vi snakker forviklinger. |
|
|
|
#120 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Tusen takk for utfyllende svar! Men hvorfor kan man ikke ta med urna hjem? I mitt hjemland kan man det, og jeg vet om mange som ønsker det. Det er ikke mange som har den på peishylla dog
|
![]() |
|
|