Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ruinert av begravelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-12, 10:32   #101
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Ruinert av begravelse?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det at man betaler festeavgift for reservasjon av grav er fordi man beslaglegger et ganske stort felt i flere år uten at det er i bruk og det er veldig kostbart for kommunen.

Dette synes jeg er helt idiotisk, hverken mer eller mindre. Hvordan i alle dager kan det være viktig å råtne ved siden av noen man kjenner ?
*forstårikkehvordanvissefamiliemedlemmertenker*

Men opphører avgiften da den dagen graven benyttes ? Eller er det en festeavgift gjenlevende familie må fortsette å betale på ut i evigheten...

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 10:36   #102
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Dette synes jeg er helt idiotisk, hverken mer eller mindre. Hvordan i alle dager kan det være viktig å råtne ved siden av noen man kjenner ?

Gravstedet er jo for de etterlatte, ikke de avdøde, og for de etterlatte kan det jo være fint å ha f.eks. mamma og pappa, eller farmor og farfar, like ved siden av hverandre på kirkegården. Det er mye jeg ikke skjønner i manges engasjement rundt hva som skjer etter at de dør, men akkurat denne synes jeg er ganske forståelig.

Gammel 01-02-12, 10:37   #103
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ok. Da er det endret. Jeg ser i rundskrivet at kravene for å få det innvilget er strenge. Etter død må det dokumenteres grundig. De som virkelig ønsker spredning bør ordne det med fylkesmannen på forhånd.

Ja, uten tvil enklest. Jeg vil vel tro at dersom de pårørende samlet bekrefter avdødes ønske så burde det ikke by på problemer. Allikevel er det nok lurt å ha det ordnet på forhånd, så man unngår et uenighet, diskusjoner og misforståelser i ettertid.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 10:42   #104
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har 7 familiemedlemmer på samme kirkegård, de er i det minste sånn nogenlunde i nærheten av hverandre (et par under samme sten). Rent _praktisk_ er det greit å slippe å trave hele kirkegården rundt i det minste.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 11:41   #105
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan love deg at det er veldig viktig for meg å få "råtne" ved siden av datteren min, når den tid kommer. Vi fikk ikke mange år sammen i livet, og da er det godt å vite at vårt siste hvilested blir ved siden av hverandre.

Så får nå heller du synes det er så idiotisk som du bare vil.

(Betaler gladelig et lite beløp i avgift, husker jeg ikke feil, så er det 100 kr pr år på vår gravplass)

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 11:47   #106
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Men opphører avgiften da den dagen graven benyttes ? Eller er det en festeavgift gjenlevende familie må fortsette å betale på ut i evigheten...

Det har med følelser å gjøre. For pappa har det helt klart vært viktig. Da han valgte ut steinen til mamma valgte han samtidig sin egen. Det er et åpent rom på den steinen, der skal navnet hans også stå en dag. Jeg er glad for at de skal ligge sammen, selv om jeg håper det blir en stund til enda.

Jeg ønsker også å gravlegges sammen med mannen min, min store kjærlighet - ikke til døden skiller oss ad, men for bestandig.

Selvsagt så vet jeg også alle de fysiske greiene som skjer, og jeg og mannen min deler heller ikke livssyn - men for meg er det viktig likevel, og jeg tenker det må være fint for barna. Skulle jeg dø brått i dag så ønsker jeg ikke dobbeltgrav, da håper jeg at mannen min møter kjærligheten igjen - men blir vi gamle sammen så håper jeg at vi får lov til å ligge ved siden av hverandre under samme stein.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 11:58   #107
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg har prentet inn i poden at jeg ønsker en økologisk begravelse - jeg stiller testspørsmålet minst en gang i året: "Husker du hvordan jeg vil begraves?" - og det kan han svaret på, gitt.

Gjør du virkelig det?

Jeg vokste opp med en mor som gjorde akkurat det samme med meg. Jeg måtte som barn forholde meg til diverse ønsker hun hadde rundt sin død. I voksen alder har jeg kjent på hvor vanskelig og unødvendig det var.

Gammel 01-02-12, 12:20   #108
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Å vite at en til slutt skal hvile ved siden av en man elsket...
For noen er det en trøst når en har mistet noen kjære. For andre blir det en trøst når en tenker på (og kanskje frykter) sin egen død.

Forøvrig synes jeg man kan opptre med respekt for andres tanker i slike sammenhenger, selv om man ikke er enig eller forstår alt.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:23   #109
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er et åpent rom på den steinen, der skal navnet hans også stå en dag. Jeg er glad for at de skal ligge sammen, selv om jeg håper det blir en stund til enda.

Dette synes jeg er ekkelt. At steinen liksom står der og venter på at vedkommende skal dø... Da pappa døde, la vi "barna" ned veto mot dobbeltstøtte, og heldigvis var mamma enig. Vi kjøper heller en likedan en gang i fremtiden.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:26   #110
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett "ferdigutfylte" gravsteiner, der det ikke bare er en tom plass ledig, men hvor det står Kari Hansen 1922 – , og det er litt creepy. Bare å slenge på et årstall, liksom, alt det andre er i boks, så det er bare å daue.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:36   #111
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hm.

Kanskje den av foreldrene mine som dør først skal få sånn stein, så kan den andre grue seg til døden gjenforener dem? :barn av bitter skilsmisse:

Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 12:52   #112
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Dette synes jeg er ekkelt. At steinen liksom står der og venter på at vedkommende skal dø... Da pappa døde, la vi "barna" ned veto mot dobbeltstøtte, og heldigvis var mamma enig. Vi kjøper heller en likedan en gang i fremtiden.

Jeg skjønner godt hva du mener, men dette var pappas vilje, han vi ha det sånn. Det har kanskje noe med at pappa er så gammel som han er tror jeg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 14:09   #113
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg har prentet inn i poden at jeg ønsker en økologisk begravelse - jeg stiller testspørsmålet minst en gang i året: "Husker du hvordan jeg vil begraves?" - og det kan han svaret på, gitt.

Men kan du ikke dokumentere dette i en bankboks eller noe sånt? I stedet for at poden din må gå rundt og huske det, og få testspørsmål en gang i året?

Selvom jeg en gang skal dø, så synes jeg ikke at barna mine skal måtte forholde seg til mine ønsker rundt en evt. begravelse på den måten. Men ikke sikkert din pode har noe i mot det, jeg bare lurer.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 14:14   #114
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mente det sikkert ikke slik, men det her framsto ganske så usympatisk synes jeg. Litt i samme gata som når Carl I. Hagen ikke kunne å fatte og begripe at det var familier som ønsket å vite detaljer rundt hva som skjedde med barna deres på Utøya rett før de døde.

Jeg har ikke tenkt mye igjennom hva som skal skje med meg etter min død, men jeg liker jo tanken på å kunne dele gravplass med mannen min når den tid kommer. Av praktiske hensyn ifht. etterlatte, men jeg liker også symbolikken i det å skulle være sammen nesten hele livet, og legges ved siden av hverandre etter man har gått bort.

Gammel 01-02-12, 14:16   #115
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har ikke tenkt mye igjennom hva som skal skje med meg etter min død, men jeg liker jo tanken på å kunne dele gravplass med mannen min når den tid kommer. Av praktiske hensyn ifht. etterlatte, men jeg liker også symbolikken i det å skulle være sammen nesten hele livet, og legges ved siden av hverandre etter man har gått bort.

Uavhengig om en av dere dør lenge før den andre, og om ev den gjenlevende får ny livsledsager også?

Gammel 01-02-12, 14:16   #116
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Uavhengig om en av dere dør lenge før den andre, og om ev den gjenlevende får ny livsledsager også?

Det må jo bli opp til den etterlatte og avgjøre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 14:20   #117
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Det jeg skrev var at jeg synes det var en hyggelig symbolikk i det, hvis man har levd nesten hele livet sammen - som et svar på siljes kommentar til at slik tankegang var idioti. Ikke en kommentar til hvordan det bør og skal være verken i mitt tilfelle, eller andres. Det er vel uansett familien som blir igjen som tar en avgjørelse ifht. hva som passer seg.

Gammel 01-02-12, 16:08   #118
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, nå ser jeg for meg familiegravstedet mitt, med eksmannen og ekssamboeren som er fedre til mine barn, sistnevntes nåværende samboer, hennes eks som hun har barn med, and so on....
One big happy family, forever united.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 16:51   #119
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Ah, nå ser jeg for meg familiegravstedet mitt, med eksmannen og ekssamboeren som er fedre til mine barn, sistnevntes nåværende samboer, hennes eks som hun har barn med, and so on....
One big happy family, forever united.

Pfft. Det er først når flere av disse rollene besettes av samme folka at vi snakker forviklinger.

Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 21:58   #120
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Men altså, du betaler ikke for en urneplass på kirkegården. Den er gratis og er gratis i hele fredningstiden. Det er dersom familien ønsker å bestille plass ved siden av (ikke i samme urnegrav), men altså reserverer et eget gravsted ved siden av deg som utløser betaling. Er det snakk om å sette ned urne på samme gravsted regner jeg med at det også er gratis siden man ikke da heller opptar ekstra plass.

Det at man betaler festeavgift for reservasjon av grav er fordi man beslaglegger et ganske stort felt i flere år uten at det er i bruk og det er veldig kostbart for kommunen. Er det snakk om urner beslaglegger man ingen felt som ikke er i bruk.

Tusen takk for utfyllende svar! Men hvorfor kan man ikke ta med urna hjem? I mitt hjemland kan man det, og jeg vet om mange som ønsker det. Det er ikke mange som har den på peishylla dog

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.