Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilke vårdresser/sett satser man på til våren?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-12, 17:06   #101
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke vårdresser/sett satser man på til våren ?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi trenger ikke vårdress. Her er det vinter til ut i april, og da er det bare noen uker med regnbukse før de går uten noe som helst.

Har enda ikke hatt en vår/høstdress i hus etter snart 8 år med barn. Og det er ikke mange andre barn som har det her heller. Er det bare her, eller er det forskjell på RL og nett i dette tilfellet?

Jeg kan bare svare for meg, men min sønn, eller noen andre i familien, bruker ikke vanlig regntøy. Derfor parkdress og skallsett. Jeg synes ikke vanlig regntøy er noe særlig til plagg egentlig. Siden de ikke puster gjør det ungene klamme, noe som igjen gjør dem fuktige og i verste fall kalde, isolasjonsevnene er fraværende og komforten er dårlig (de regnsettene av god kvalitet er ofte stivere enn ett skallsett) . Det er ingenting en vanlig regnbukse/regntøy kan gjøre som skalltøy eller parkdress ikke gjør enda bedre. Skallsettet er fint fordi det kan brukes i all slags vær og være like komfortabelt om det striregner som om det er tørt og sol også.

I de barnehagene jeg har jobbet i er det stadig flere som dropper regntøyet til fordel for parkdress/skallsett.

Gammel 02-02-12, 21:26   #102
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi bor sånn til at vår- og høstdress ikke er et tema. De bruker vinterdressen med mer eller mindre klær under alt etter hvor kaldt det er.

Men hva bruker de når de ikke bruker den, regntøy? For det kan jo være vått og sølete ute i april og mai også og så når det blir høst igjen.

Gammel 02-02-12, 21:29   #103
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg kan bare svare for meg, men min sønn, eller noen andre i familien, bruker ikke vanlig regntøy. Derfor parkdress og skallsett. Jeg synes ikke vanlig regntøy er noe særlig til plagg egentlig. Siden de ikke puster gjør det ungene klamme, noe som igjen gjør dem fuktige og i verste fall kalde, isolasjonsevnene er fraværende og komforten er dårlig (de regnsettene av god kvalitet er ofte stivere enn ett skallsett) . Det er ingenting en vanlig regnbukse/regntøy kan gjøre som skalltøy eller parkdress ikke gjør enda bedre. Skallsettet er fint fordi det kan brukes i all slags vær og være like komfortabelt om det striregner som om det er tørt og sol også.

I de barnehagene jeg har jobbet i er det stadig flere som dropper regntøyet til fordel for parkdress/skallsett.

Ja, det er noen få dager i året de bruker regnbukse og enda færre hvor de bruker regnjakke. For meg blir disse få dagene så få at det ikke forsvarer å kjøpe skalltøy som vanligvis er svært mye dyrere. Jeg bruker regntøy selv også forøvrig og verken jeg eller barna blir klamme eller noe som helst. Men så elsker barna mine cherrox også og ønsker heller å ha på dem enn Goretexskoene sine, så vi er kanskje litt rare...

Gammel 02-02-12, 21:31   #104
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kan jo svare selv også, for det har jeg visst ikke.

Eldste har POP skalljakke og HH tech XP skallbukse, begge deler passer i vår også. Har ny POP jakke og bukse også kjøpt på salg, så hun har klær det neste året.

Yngste har TTH hel dress og reimatec dress, HH tech skallbukse, Skogstad og POP skalljakke. Dressene holder i alle fall frem til sommeren kommer, men etter det kan de hende han trenger ny. Antar at det da blir ny hel dress, gjerne POP, fordi jeg tror den er enklere for ham å få på, noe bhg setter pris på. Usikker på om jeg tør satse på at jeg finner hel dress på salg på sensommeren eller om jeg skal kjøpe når de kommer i butikkene nå i vår. Hva tror dere?

Gammel 02-02-12, 22:29   #105
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er noen få dager i året de bruker regnbukse og enda færre hvor de bruker regnjakke. For meg blir disse få dagene så få at det ikke forsvarer å kjøpe skalltøy som vanligvis er svært mye dyrere. Jeg bruker regntøy selv også forøvrig og verken jeg eller barna blir klamme eller noe som helst. Men så elsker barna mine cherrox også og ønsker heller å ha på dem enn Goretexskoene sine, så vi er kanskje litt rare...

Dere må være magiske vesener som ikke produserer kropsvarme om dere ikke blir klamme i regntøy altså.
Det fine med skalltøy er at de kan brukes i all slags vær. Nå aner jeg ikke hvor du bor, men jeg regner med dere har vær mellom vinterdress og t-skjorter dere også, og under disse forholdene er pustende skalltøy bedre enn alt annet man får kjøpt.

Gammel 02-02-12, 22:30   #106
millact

Standard

Dere må være magiske vesener som ikke produserer kropsvarme om dere ikke blir klamme i regntøy altså.
Det fine med skalltøy er at de kan brukes i all slags vær. Nå aner jeg ikke hvor du bor, men jeg regner med dere har vær mellom vinterdress og t-skjorter dere også, og under disse forholdene er pustende skalltøy bedre enn alt annet man får kjøpt.

Skallklær er bra, absolutt. Kunne ikke klart oss uten vi i alle fall.

Gammel 02-02-12, 22:33   #107
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Bruker bare 2 delte om våren-høsten , for som oftest er det vinterdress nesten til 17 mai så rett over på teknisk bukse og genser(om man er riktig heldig) eller vinterdress til 1 juni Og fult sett i juni og august før da er det svinkaldt
Om ikke jakka fra Lindex fra i fjor passer så blir jeg å kjøpe ny om de får inn like i år, for hun har aldri vært våt i den eller klam. Den gikk til 10 000. Og så har hun bukse fra hh som er 10 000 eller 15 000?!? husker ikke helt.

Turbo hadde et sett kjøpe på sport 1 ,ikke vært borti værre møkk, husker okke nå hva det here, men han har aldri vært så våt før, det var bare 10 000, og har hatt regnjakke i tilegg på skolen.
Så skal nok ha noe annet i år.svigermor bruker å kjøpe i bursdagagve(å hun sprarer ikke på kronene når det gjeller uteklær),så velger hand et han vil ha.

Gammel 02-02-12, 22:34   #108
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Skallklær er bra, absolutt. Kunne ikke klart oss uten vi i alle fall.

Nei. Det går jo an med f.eks. vårjakke og regnjakke, men man har ett bedre alternativ med en skalljakke og da trenger man bare den ene .

Gammel 02-02-12, 22:34   #109
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi er magiske hele gjengen!

Det er jammen ikke langt mellom vinterdress og T-skjortevær her altså. Det er en utrolig kort overgangsperiode på våren og en bittelitt lenger overgangsperiode på høsten. Vinterdressene blir brukt lenge hver sesong, ja.

Det er virkelig nesten ingen vårdresser å se i barnehagen, så det er nok ikke bare meg som vurderer det sånn.

Gammel 02-02-12, 22:34   #110
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis vårdress = skalltøy er det et absolutt must der vi bor. Man kan greie seg uten heldress, men man må ha minst to regntette sett. Vi bor i en verden der været skifter flere ganger daglig, det er ikke uten grunn at de fleste voksne også går rundt i allværstøy. Til de minste synes jeg heldress er praktisk.

Det endel gjør her er å bare ha skalltøy og heller kle på med flere lag under om vinteren.

Gammel 02-02-12, 22:36   #111
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er magiske hele gjengen!

Det er jammen ikke langt mellom vinterdress og T-skjortevær her altså. Det er en utrolig kort overgangsperiode på våren og en bittelitt lenger overgangsperiode på høsten. Vinterdressene blir brukt lenge hver sesong, ja.

Det er virkelig nesten ingen vårdresser å se i barnehagen, så det er nok ikke bare meg som vurderer det sånn.

Jeg tror det har med klimaforskjeller å gjøre, jeg synes vi har 10 måneder vår og høst og så litt sommer og vinter i hver sin kant ellers. Fjoråret med lang vinter var mot normalt. Dvs vi har lang vinter i form av fravær av sommer, men vi har ikke lang kuldeperiode vanligvis.

Gammel 02-02-12, 22:37   #112
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ja, at man i store deler av Norge trenger skalltøy skjønner jeg godt. Her hvor vi er utrolig bortskjemte med lite regn (få dager), blir det ikke like naturlig å traske rundt i allværsjakker hele tiden. Softshelljakker er liksom det "alle" går med her om sommeren.

Gammel 02-02-12, 22:37   #113
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt noen vårdresser, men bare billiggreier, evt Trolldress som jeg har brukt på vinteren også, med foret inni. Som oslo78 erfarer jeg at bruksperioden er kjempekort, særlig etterhvert som barna blir eldre.
Skallklær til små barn er helt uaktuelt her, og jeg tror ærlig talt det går utmerket med regntøy. Jeg bruker regntøy selv også, eller skallklær, jeg synes begge deler går supert. Jeg vurderer skall til storebror nå når han har vokst ut av regntøyet han har.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 22:38   #114
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror det har med klimaforskjeller å gjøre, jeg synes vi har 10 måneder vår og høst og så litt sommer og vinter i hver sin kant ellers. Fjoråret med lang vinter var mot normalt. Dvs vi har lang vinter i form av fravær av sommer, men vi har ikke lang kuldeperiode vanligvis.

Ja, det er helt klart klimaforskjeller. Her ligger snøen fra midt i oktober (vanligvis) til midt i april. Og i mai, juni, juli og august er det stort sett ok temperatur og oppholdsvær de fleste av dagene.

Gammel 02-02-12, 22:41   #115
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Katta: jeg tenker vårdress=parkdress=skalltøy om man kjøper av den vanntette typen fra f.eks. Reima, POP, Reflex, tth osv.

Og ja, i Bartebyen må man ha to sett å rullere med .

Gammel 02-02-12, 22:41   #116
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde ikke klart oss uten skalltøy,geniale plagg spør du meg. Det brukes i april, en del av mai, september, oktober +at i vintermnd brukes det her hjemme med flere lag under.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 22:42   #117
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta: jeg tenker vårdress=parkdress=skalltøy om man kjøper av den vanntette typen fra f.eks. Reima, POP, Reflex, tth osv.

I mitt hode er skalltøy type Bergans gore-tex, så da tenker vi forskjellig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 22:42   #118
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

har en reimadress og så skal vi ha pop sett. er så fornøyd med det.

snuppa har bergans.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 22:43   #119
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

.

Her må vi også ha 2 sett, innimellom tenker jeg det er litt unødvendig for poden er så godt som aldri våt,menbhg ønsker skift så.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-12, 22:44   #120
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Har Molo og en Ticket, begge dresser, den fra Ticket er jeg spent på, den virker så tynn. Har også en skalljakke fra Isbjørn, men må ha nye bukser til, tror de i 116 blir for korte til våren.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:45.