|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?
Så norske mødre og fedre skal slippe dette, men ikke irakiske, somaliske eller palestinske? Jøss. Vi lever i en verden der det ikke er noe som heter "på andre siden av jordkloden" når det kommer til bilder, aviser og nyheter.
![]() |
![]() |
#82 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi ser jo slike bilder hele tiden og det er viktig formidling av hvordan hendelser påvirker oss som mennesker. Jeg husker feks et bilde av en mann som bærer et lite barn ut av den skolen i Beslan der mange unger ble drept. Det er et bilde som får fram mange følelser og som gir en ekstra dimensjon av det som har skjedd.
![]() |
#83 |
stressmonster
Hvis du forsto det jeg skrev som at jeg er imot ytringsfrihet eller ønsker at vi skal ha systemer som sørger for at folk blir straffeforfulgt når de ytrer meningene sine så kan jeg forsikre deg om at det ikke var det jeg mente.
![]() |
#84 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Slike bilder er viktige, de formidler historie. Jeg vil anta de fleste norske aviser ikke vil trykke dem. Om 100 år derimot, vil de formidle noe som mange da har glemt, i all sin grufullhet.
![]() |
#85 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Jeg er enig.
Som Mauser sier; alle bilder er verst for noen.
![]() |
#86 |
By the Sea
|
Jah!
![]() |
#87 |
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er jeg også kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Leser
|
Jeg vet ikke om noen stillingsinnstrukser som innbefatter ytringer. Jeg har selv hatt en stilling med en spesiell klausul. Hvis vi stjal på jobben ble vi sparket på dagen, det sto i stillingsinstruksen, men vi fikk lov å fleipe med at vi skulle forsyne oss med pengene og dra til Bahamas (jeg jobbet i bank, da). Alle andre slike klausuler jeg vet om, innbefatter ikke ytringer. Yrkessjåfører kan få sparken hvis de fyllekjører (fordi de mister sertifikatet). Leger kan miste lisensen hvis ikke stopper ved trafikkulykker. Og jeg mener at dommere ikke kan dømmes for lovbrudd (over en viss alvorlighetsgrad. Det går greit å kjøre i 90 i 80 sonen) og fremdeles være dommere. Det er vel også et krav i Norge at de som jobber med barn skal ha plettfri vandel når det kommer til seksuelle overgrep? Men alt dette er ting man gjør, ikke ting man ytrer.
Det er mange som blir berørt av nyhetene, personlig synes jeg alle bilder av denne typen er en uting. Jeg liker ikke å se norske, døde barn noe bedre/verre enn pakistanske, døde barn. Hadde likt det best om vi slapp unna alt. Men hvis man først skal trykke det, er ikke det ene verre enn det andre.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-02-12 kl 00:36. Årsak: la til "og fremdeles være dommere" |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Det er greit det, him - og å få sparket folk er nær umulig (jeg har hørt om lærere som har slått barn uten å miste jobben).
![]() |
#90 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Sånn på sidelinja, og ytringsforbud i stillingsinstruks: den barnehageorganisasjonen jeg jobber innunder, har ganske så klare instrukser på hva vi ansatte ikke får lov å nevne på FB og i andre typer medier. Overtramp av dette, fører til advarsel, og i verste fall til oppsigelse, selv om jeg vil tro den sitter et stykke inne. Dette er noe man er, eller i det minste bør, være klar over når man signerer kontrakten. Man kan like det eller mislike det, men det er å en gang noe som følger med om man vil beholde jobben.
![]() |
#91 |
Leser
|
Tror vi snakker litt forbi hverandre. Det er mye jeg personlig misliker som jeg mener vi ikke bør ha lovforbud mot. For meg går mye av dette på hvordan ting skal håndheves og hvor store konsekvenser ting har. Det blir litt det samme som dødsstraff, jeg synes i mange tilfeller at dødsstraff ville "vært rimelig" (som i "greit for meg personlig"), men jeg er alikevel motstander av dødsstraff. Og det er det flere grunner til. Den grunnen som er relevant i dette tilfelle er at jeg mener at domsavsigelser ikke skal være motivert av hevnlyst, men jeg synes alikevel at privatpersoner skal kunne ha slike følelser (og derfor skal de heller ikke få agere på det).
![]() |
#92 |
By the Sea
|
Det jeg snakker om, er at det det verken er merkelig eller galt på noe vis om bruk av ytringsfriheten får konsekvenser i form av at man ikke kan få innpass til akkurat det man ønsker. Det er klart at man kangjøre mye merkelig i privatlivet som ikke påvirker arbeidsituasjonen - men i akkurat dette tilfellet er det ytring av holdninger i fritiden som er på agendaen, og de forsvinner ikke på mirakuløst vi mellom 08.00 og 16.00. Og det er ingen betenkelig begrensning av ytringsfrihet at enkelte holdninger ikke er forenelig med enkelte stillinger/verv.
![]() |
#93 |
Bedreviter
|
Jeg mener at det er et langt sprang fra å ikke bli ansatt i en jobb, som følge av å ha gitt uttrykk for dumme, usmakelige eller uakseptable holdninger, og på å bli sparket fra en stilling man allerede innehar på bakgrunn av det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Jeg har jobbet et sted der stillingsinstruksen sa noe sånt som "ansatte skal ikke ytre holdninger eller meninger som går på tvers av våre holdninger og verdier".
![]() |
![]() |
#95 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Nå var ikke mannen fast ansatt, da. Hadde han vært det, så hadde det nok vært mye vanskeligere å sparke ham. Han var vikar. Det er ikke ofte en vikar får sparken fra en offentlig jobb heller, men det er i alle fall mulig.
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne Sist redigert av slaraffen : 11-02-12 kl 09:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Peppy!
|
Enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Leser
|
Men det er forskjell på å ikke få innpass og det å bli kastet ut fra en plass hvor man allerede er.
![]() |
#98 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan man virkelig kalle dette humor?Etter en bitteliten googling fant jeg filmene hans, i alle fall. Her er episode 7:
![]() |
#99 |
stressmonster
Hvorfor det egentlig?
![]() |
#100 |
Glamorøs
|
Eh, nei.
![]() |
|
|