Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det norske landbruket - kommunisme?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-12, 15:32   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det norske landbruket- kommunisme?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, og nei. Men jeg syns det er dustete å være så opptatt av monopol.

Nei, jeg hersketeknikker ikke. Jeg mener det.

Men det handler jo om det motsatte av monopol. Hotellet kunne ikke levere TINE produkter fordi de hadde en monopol avtale med Kavli.

Kravet fra Oppland Bondelag var ALDRI at hotellet kun skulle føre TINE produkter. Dessverre kom det aldri nor særlig fram i media.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 15:42   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men det handler jo om det motsatte av monopol. Hotellet kunne ikke levere TINE produkter fordi de hadde en monopol avtale med Kavli.

Kravet fra Oppland Bondelag var ALDRI at hotellet kun skulle føre TINE produkter. Dessverre kom det aldri nor særlig fram i media.

Detkom vel heller aldri særlig fram i innlegget ditt.

Det er helt vanlig at hoteller, restauranter, barer og hva har du har en avtale med en leverandør, og benytter seg av det utvalget. Jeg skjønner godt at et hotell ikke kan ha både Tine og Q-melk f.eks. Akkurat som restauranter har enten Coca Cola eller Pepsi. Jeg liker ikke Pepsi eller Synnøve Finden-ost, men da drikker jeg Solo eller spiser makrell i tomat i stedet.

Selvsagt er det ikke galt å velge fra en leverandør man liker best, syns er etisk bedre enne andre eller hva ellers man foretrekker, men som Juste syns jeg det bare fører til at de fremstår som infantile og sutrete.

Jeg syns det er helt greit med en slags importbarriere for å beskytte norsk produksjon, det her helt vanlig at alle land har. Men jeg syns ikke den skal gjelde alle produkter, det er mye Norge ikke er best på. Det at det er norsk betyr ikke automatisk at det er god kvalitet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 15:49   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Detkom vel heller aldri særlig fram i innlegget ditt.

Det er helt vanlig at hoteller, restauranter, barer og hva har du har en avtale med en leverandør, og benytter seg av det utvalget. Jeg skjønner godt at et hotell ikke kan ha både Tine og Q-melk f.eks. Akkurat som restauranter har enten Coca Cola eller Pepsi. Jeg liker ikke Pepsi eller Synnøve Finden-ost, men da drikker jeg Solo eller spiser makrell i tomat i stedet.

Selvsagt er det ikke galt å velge fra en leverandør man liker best, syns er etisk bedre enne andre eller hva ellers man foretrekker, men som Juste syns jeg det bare fører til at de fremstår som infantile og sutrete.

Jeg syns det er helt greit med en slags importbarriere for å beskytte norsk produksjon, det her helt vanlig at alle land har. Men jeg syns ikke den skal gjelde alle produkter, det er mye Norge ikke er best på. Det at det er norsk betyr ikke automatisk at det er god kvalitet.

Da er vi nok langt mer enige enn du tror. Saken ble veldig dum og fikk en vinkling som i allefall ikke var heldig for Bondelaget (og jeg tror ikke man kan skylde på media altså).

Egentlig en ikke sak. Du kjøper jo ikke makrell i tomat på butikken om butikken din ikke fører noe annet enn Finden ost. Da bytter du butikk.

Det var disse monopol avtalene dette Bondelaget egentlig ville ha fokus på. Det kom aldri fram. Kan du si.....

Sitat:

Den norske forbruker er i stor grad opptatt av pris fordi han ikke har reelle alternativer i hyllene

Jeg skulle ønske du hadde rett. Forskning viser at du tar feil.

Gammel 17-02-12, 16:09   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg skulle ønske du hadde rett. Forskning viser at du tar feil.

Har du link til forskningen? Jeg skjønner ikke helt hvordan de har testet det, siden man aldri har hatt reell valgfrihet i norkse butikker. Det er ikke bare bøndenes feil, altså. Men også de dominerende kjedene med sine avtaler.

Jeg gleder meg til Mathallen åpner!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 16:22   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Har du link til forskningen? Jeg skjønner ikke helt hvordan de har testet det, siden man aldri har hatt reell valgfrihet i norkse butikker. Det er ikke bare bøndenes feil, altså. Men også de dominerende kjedene med sine avtaler.

Jeg gleder meg til Mathallen åpner!

Det er forsket ganske mye på dette i forhold til både økologisk og "nisje"mat.
I spørreundersøkelser viser det seg at den type mat har et stort marked og store muligheter for å kunne ta ut en høyere pris. Altså at folk ønsker å kjøpe økologisk og lokalprodusert. Men når de står ovenfor valget ute i butikken, så velger de tradisjonelt og etter pris. De gjør altså ikke som de sier de skal gjøre.

Jeg kan godt lete opp helt konkret dokumentasjon på dette. Men pr i dag svømmer Norge over av økologisk mat ingen gidder/vil kjøpe.
TINE har inntaksstopp på ølologisk melk. Nortura har gitt opp økologisk kjøtt. Fordi markedet er så veldig, veldig lite.
At noen få ønsker seg en vare hjelper så lite.
Alikevel har vi et politisk mål om å produsere 15% økologisk om noen få år. Forstå det den som kan

Helt på siden er det, sett i et globalt forbruks perspektiv, ikke heldig med stort utvalg. Det gir mer svinn og mer kasting av mat .

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.