Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvilke filmer tillater du barna å se?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 09:40   #21
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er svak for filmer hvor det gode kjemper mot det onde. Kampene i LOTR er langt i fra morsomme og filmen bærer et viktig budskap. Jeg synes de fleste i denne debatten sterkt undervurderer barn og deres evner.

Jeg er helt enig i at barn ofte blir undervurdert og i dette tilfellet vil jeg påstå at det er du som undervurderer ditt barns evne til å ta til seg og bli påvirket av vold eller andre ting i filmer som ikke er beregnet på barn, uavhengig av om det er fantasi eller fakta film du viser henne.
Det er ikke ene og alene om barna blir redde mens de ser filmen som er avgjørende for om det er smart å la de se den eller ikke.

Min sønn ble redd av Harry Potter første gang han så den, men det var ikke hunden med tre hoder eller slosskampene som skremte han, det var at det visuelle inntrykket ble for kraftig kost for han sammen med en forferdelig høy lyd som forsterket sanseinntrykkene veldig. Vi hadde lest boka og når man leser for barn kan det nesten være så voldsomt som bare det fordi ungene lager sine egne bilder i hodet som de ¨fint kan håndtere (selvom de så klart kan bli skremte av det også)
men på film var ikke bildene slik han hadde forestilt seg og det ble derfor mye værre for han. I tillegg til at han selvfølgelig var for liten

Jeg har definitivt blitt mye mer kritisk etter den episoden, men jeg var faktisk både kritisk og streng før dette også.
Det jeg med sikkerhet lærte er at man ikke kan stole helt på aldersgrensene som er satt heller, man må bedømme selv og se aldersgrensene som en pekepinn, det er også lurt å finne ut hvorfor aldersgrensen er satt til det den er

Å la en tre-fire åring se film med høy aldersgrense fordi de ikke blir redde er uforsvarlig og gir ungene en bestemmelsesrett de ikke skal ha

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:08.