Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere kvinner som tjener mest

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem tjener mest?
Far tjener mest 119 53,13%
Mor tjener mest 61 27,23%
Omtrentlig likt 31 13,84%
Er ikke i et forhold 10 4,46%
Dustepoll 3 1,34%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-12, 11:25   #141
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner som tjener mest

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Kan det være at det ikke er snakk om bruttolønna, men at de måler det i den inntekta som kommer fram på ligninga? Da er det ikke så mange over 500 000 - etter at alle fradrag er trukket fra?

Kilden oppgis å være SSB og de pleier å oppgi bruttolønn.

Gammel 29-02-12, 11:26   #142
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Burde hatt en poll her inne, men vi er nok ikkje representative for Norge trur eg.

Gammel 29-02-12, 11:34   #143
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Burde hatt en poll her inne, men vi er nok ikkje representative for Norge trur eg.

Nei. Det tror ikke jeg heller at vi er.

Gammel 29-02-12, 11:40   #144
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Tjener mer med sambo, men så har vi forskjellig bakgrunn.
Han har fagbrev (2 år på videregående pluss lærlingtid).
Jeg har en mastergrad.

Men han er veldig dyktig i praksis, så han har kommet veldig langt, tross kort utdannelse.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 11:43   #145
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har lik utdannelse og samme arbeidsgiver i det offentlige - men på hvert vårt fagfelt. han tjener ca 55.000 mer enn meg. Har et par års lenger ansiennitet, og bedre tittel.

Gammel 29-02-12, 11:54   #146
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Godt poeng. Og interessant at det er slik. 500k er jo ikkje ei spesielt høg lønn i dag?

Nuvel. Om man jobber direkte med mennesker (helse, sosial, barnehage) er 500.000 kr i årslønn noe man kan se langt etter. Det kunne like gjerne vært en mill.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 12:03   #147
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Men kan ikkje omtrent alle det om en virkelig vil? Lyst, interesser og hobby er en ting, men EVNENE? Dei aller, aller fleste vil vel kunne klare ta ei utdanning om en bestemme seg for å jobbe knallhardt for å få det?

Nei, alle kan faktisk ikke det. Det er jo klart at det er forskjell på en som har 130 i IQ, gode konsentrasjonsevner og høy generell evne til å lære seg detaljer og se sammenhenger - og på en som har 80 i IQ, er generelt ukonsentrert og har dårlige læringsegenskaper.

Jeg synes et av de store problemene i dagens samfunn er at vi ikke har akseptable yrkes/jobbalternativer som folk kan trives i, også til dem som ikke ligger over gjennomsnittet i evner. Jeg tror dette er en av grunnene til høy andel uføretrygede her i landet.

Gammel 29-02-12, 12:09   #148
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg synes et av de store problemene i dagens samfunn er at vi ikke har akseptable yrkes/jobbalternativer som folk kan trives i, også til dem som ikke ligger over gjennomsnittet i evner. Jeg tror dette er en av grunnene til høy andel uføretrygede her i landet.

Samtidig ser vi en anna trend som eg ikkje likar, nemlig at vi har store problem med å rekruttere nordmenn til lavtlønna stillingar. Hos oss tilsette vi stadig fagarbeiderar men det er utelukkende polakkar som søke på dei. I service-bransjen i spesielt Oslo er det svært mange svenskar som arbeider og i omsorgsyrket er vi heilt avhengig av arbeidskraft frå andre land for å få "nok hender". Og korfor er det slik?

Vi er nok fleire her inne som starta med helge/sommar/kveldsjobbing på bensinstasjonar, fiskemottak, kaféar osv frå vi var 16 år. Eg har aldri sett tal på det men mitt inntrykk er at dette er mindre og mindre vanlig i dag.

Synsing på sidelinja, men kjente dette opptar meg.

Gammel 29-02-12, 12:13   #149
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Samtidig ser vi en anna trend som eg ikkje likar, nemlig at vi har store problem med å rekruttere nordmenn til lavtlønna stillingar. Hos oss tilsette vi stadig fagarbeiderar men det er utelukkende polakkar som søke på dei. I service-bransjen i spesielt Oslo er det svært mange svenskar som arbeider og i omsorgsyrket er vi heilt avhengig av arbeidskraft frå andre land for å få "nok hender". Og korfor er det slik?

Vi er nok fleire her inne som starta med helge/sommar/kveldsjobbing på bensinstasjonar, fiskemottak, kaféar osv frå vi var 16 år. Eg har aldri sett tal på det men mitt inntrykk er at dette er mindre og mindre vanlig i dag.

Synsing på sidelinja, men kjente dette opptar meg.

Jeg er enig, og tror også dette er mindre vanlig nå. Kanskje fordi ungdommene nå bruker mer tid på å jobbe med skolen? Men jeg tror også det er en holdningsendring i samfunnet og at endel ikke søker disse jobbene fordi det ikke er det de har aller mest lyst til å jobbe med.

Gammel 29-02-12, 12:21   #150
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

- og på en som har 80 i IQ, er generelt ukonsentrert og har dårlige læringsegenskaper.

Men har ikke de aller, aller fleste, som var uttrykket som ble brukt, en IQ en god del over 80?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 12:27   #151
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vil du bygge noe? Bli ingeniør, ikke ufaglært murer.

Nei, men bli faglært murer, elektriker, rørlegger, whatever i byggebransjen, og de kan ende med å tjene vel så mye som en ingeniør. Det er ikke slik at alle ingeniører utover Norges land tjener så veldig mye.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 12:54   #152
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Er ikke 500000 en bra lønn???? Synes det er skikkelig mye, jeg.

(Lister meg ut)

Gammel 29-02-12, 13:10   #153
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Er ikke 500000 en bra lønn???? Synes det er skikkelig mye, jeg.

(Lister meg ut)

500k er ei bra lønn, men det er ikkje ei super lønn. Det var poenget mitt. Dei begynte måle dette i 1996 (?) og da var det tydeligvis ei veldig god lønn. Dei har ikkje indeksregulert målaren sin og i dette tilfellet burde det vore gjort for å virkelig sjå reell utvikling. Forholdet mellom menn og kvinner er jo der og blir målt rett.

Gammel 29-02-12, 13:56   #154
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

500k er ei bra lønn, men det er ikkje ei super lønn. Det var poenget mitt. Dei begynte måle dette i 1996 (?) og da var det tydeligvis ei veldig god lønn. Dei har ikkje indeksregulert målaren sin og i dette tilfellet burde det vore gjort for å virkelig sjå reell utvikling. Forholdet mellom menn og kvinner er jo der og blir målt rett.

Målingen gjaldt for 2009, og lønnsveksten har vel vært god for de fleste de to siste åra, så det er antagelig mer enn 5 % i 2011.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:06   #155
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg nekter å tro at kun 5 % av alle kvinner tjener over 500 K. Jeg er jo der selv, og er i tjueårene og uutdannet. (Dog ikke på grunnlønn, åff kårs.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:15   #156
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jobber jo veldig mange kvinner i sosial- og helsesektoren, skole og barnehage. Yrker som ikke er kjent for å gi en anstendig lønn. (Hvis flesteparten av disse tjener over 500 K er jeg meget interessert å komme i kontakt med disse.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:31   #157
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Far tjener mest. Han er revisor, jeg er lærer.

Gammel 29-02-12, 14:40   #158
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Det jobber jo veldig mange kvinner i sosial- og helsesektoren, skole og barnehage. Yrker som ikke er kjent for å gi en anstendig lønn. (Hvis flesteparten av disse tjener over 500 K er jeg meget interessert å komme i kontakt med disse.)

Åneida - de tjener nok ikke mer enn det. Jeg har jobbet i helsesektoren siden jeg var ferdig utdannet i 1990. Min tidligere kollega, som er på samme karrierevei som jeg var på før jeg skiftet retning, tjener ca. 460.000. Det er i lederstilling (stort lederansvar) med maks ansiennitet.

Selv har jeg valgt å ta forskerutdanning, og det gir ikke akkurat uttelling økonomisk. Når jeg er ferdig, kan jeg være heldig og havne rundt 500.000.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:44   #159
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg nekter å tro at kun 5 % av alle kvinner tjener over 500 K. Jeg er jo der selv, og er i tjueårene og uutdannet. (Dog ikke på grunnlønn, åff kårs.)

Men så jobber du jo bittelitt mer en gjennomsnittet også.

Jeg har tro på at dette tallet stemmer. 5 % er jo en god del kvinner. Det tilsvarer ca 75 000 kvinner.

Gammel 29-02-12, 14:47   #160
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har etter 10 år en lønn på 400000. Jeg har 5 års utdannelse. Jeg synes jeg tjener bra, men lønna står ikke i forhold til antall timer jeg nedlegger. Derfor ønsker jeg flere folk inn i skolen, ikke høyere lønn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.