Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere kvinner som tjener mest

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem tjener mest?
Far tjener mest 119 53,13%
Mor tjener mest 61 27,23%
Omtrentlig likt 31 13,84%
Er ikke i et forhold 10 4,46%
Dustepoll 3 1,34%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-12, 16:21   #181
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner som tjener mest

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå var poenget mitt da altså at ingeniører i hovedsak altså ikke har rn mill i grunnlønn. At mange av oss bikker en million og enda mer har en del med antall timer på jobb å gjøre også. Jobber man med mennesker så har jeg inntrykk av at man har arbeidsår med noenlunde normal lengde. I min bisniss er det ikke uvanlig å ha firehundre timer overtid. Eller mer.

Jeg har også skjønt at noen av de ingeniørlønningene er en smule overdrevet.
Da jeg jobbet som mellomleder i kommunen, var jeg i tverretatlig ledergruppe med en ingeniør. Han ledet er avdeling med 9 hoder og 8 hjemler. Jeg ledet en avdeling med 23 hjemler og minst 45 hoder. Vi var like gamle. Han hadde mer en 100.000 mer enn meg i grunnlønn. Det syntes jeg var ganske urettferdig egentlig. Hverken han eller jeg kunne regne med å få overtidsbetalt, da, selv om vi begge i perioder jobber ganske mye mer enn 100% stilling. Det skulle tas ut i avspasering.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:25   #182
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingeniøryrket er vel såpass lønna fordi en jobbe i bransjar der en kan talfeste resultat og nytteverdi av utdanninga? Ingeniørkompetanse funke jo direkte på botnlinja i ei bedrift. Dette er jo betraktelig vanskeligare å måle i omsorgsyrker og målbare faktorar blir lettare å belønne.

Gammel 29-02-12, 16:26   #183
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig er startlønn på ingeniørar her på nordvestlandet ca 400 000. Topplønn uten personalansvar er rundt 600 000.

Gammel 29-02-12, 16:27   #184
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi måles på arbeidet vi gjør, vi og.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:32   #185
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

No blei eg oppriktig nysgjerrig. Korleis blir dokke det?

Sjølv jobbar eg med "menneske-jobb" i ei privat bedrift og blir heile tida pusha på å måle resultata mine og det er ikkje lett. For det første må en definere KVA som skal målast for så finne parameter til å få det målt. Ikkje lett.

Gammel 29-02-12, 16:33   #186
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Mange slike jobber er vel ofte ikke 8 timer foran en datamaskin!

Nei, de er en sånn 10-12 timer foran en datamaskin.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:36   #187
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mangler 16 000 ingeniører i Norge. Det er klart det driver opp lønna! Masse-masse!

Gammel 29-02-12, 16:38   #188
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

En ingeniør som ikke er flink nok i jobben sin vil miste den. Det vil svært ofte ikke de som har stillinger som er klassiske jobber med mennesker. Dermed får man mer betalt blant annet fordi man har mer risiko.

De andre sentrale grunnene er selvsagt at ingeniører har kjempet seg til høyere lønn enn andre som syns de er sammenlignbare. På samme vis som heismontører tjener mye mer enn frisører fordi de har drevet en ganske mye tøffere lønnskamp.

Oslo - vi har normalår på 1950 timer omtrent. Det er helt vanlig å nærme seg 2300 og oppover på jobben min. Vi jobber med andre ord svært mye.
At du har jobbet ut fra egen samvittighet og dermed mye mer enn stillingen din innebærer og er lønnet for blir igrunnen ikke helt relevant i akkurat denne sammenhengen, selvom jeg skjønner at du har sterke følelser rundt dette.

Sist redigert av Slettet bruker : 29-02-12 kl 17:31.
  Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:38   #189
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det mangler 16 000 ingeniører i Norge. Det er klart det driver opp lønna! Masse-masse!

Tilbud-etterspørsel, ferdig snakka.

Gammel 29-02-12, 16:40   #190
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

En ingeniør som ikke er flink nok i jobben sin vil miste den. Det vil svært ofte ikke de som har stillinger som er klassiske jobber med mennesker. Dermed får man mer betalt blant annet fordi man har mer risiko.

De andre sentrale grunnene er selvsagt at ingeniører har kjempet seg til høyere lønn enn andre som syns de er sammenlignbare. På samme vis som heismontører tjener mye mer enn frisører fordi de har drevet en ganske mye tøffere lønnskamp.

Oslo - vi har normalår på 1850 timer omtrent. Det er helt vanlig å nærme seg 2300 og oppover på jobben min. Vi jobber med andre ord svært mye.
At du har jobbet ut fra egen samvittighet og dermed mye mer enn stillingen din innebærer og er lønnet for blir igrunnen ikke helt relevant i akkurat denne sammenhengen, selvom jeg skjønner at du har sterke følelser rundt dette.

For du kan ikkje VELGE om du vil jobbe overtid sant? Du må levere det underlaget, den beregninga, den tegninga på tid slik at bedrifta di ikkje går på en smell?

Viktig poengtering!

Gammel 29-02-12, 16:42   #191
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

For du kan ikkje VELGE om du vil jobbe overtid sant? Du må levere det underlaget, den beregninga, den tegninga på tid slik at bedrifta di ikkje går på en smell?

Viktig poengtering!

Jeg er en knalltøff gammel ringrev så jeg kan stort sett velge. Men det er jo da også fordi jeg er nettopp en sånn gammel ringrev som ser problemene nok i forkant til at jeg greier å ta tak i tide.

Men det er ingenting som heter "det gikk ikke" i min verden nei. Det går, det virker som det skal, det leveres til riktig tid og det finnes ikke alternativer, basta.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:49   #192
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jepp. Min gamle fagforening (som jeg tror de aller fleste i min "bransje") er veldig veik og ryggradløs på det området. Var en av grunnen til at jeg meldte meg ut.

Gammel 29-02-12, 16:55   #193
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Oslo - vi har normalår på 1850 timer omtrent. Det er helt vanlig å nærme seg 2300 og oppover på jobben min. Vi jobber med andre ord svært mye.

Jeg forstår ikke at det ikke er relevant at en lærer i svært mange tilfeller jobber mye mer enn de timene vi er lønnet for. Det er relevant. Timelønna blir veldig lav. Og jeg er ikke noe særtilfelle, selv om jeg har hatt et år på borti 2400 timer som var ekstremt. 2100 timer er ikke noe spesielt.

Derfor ønsker jeg flere folk inn i skolen slik at jeg kan jobbe mine 1700 timer (som er det vi får betalt for) og tjene mine 400000 som jeg er fornøyd med.

Og jeg er ikke dummere enn at jeg forstår at Polyanna har et viktig poeng - det mangler ingeniører, det mangler ikke lærere. Selvsagt gjenspeiler det seg i lønna. Foreløpig er det nok mennesker som brenner for læreryrket slik at mange velger å utdanne seg den veien, og det er bra for alle vi som er foreldre.

Gammel 29-02-12, 16:56   #194
Slettet bruker
Passiv

Standard

1700 timer er ikke et fullt arbeidsår. Får man full lønn for det?

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:58   #195
Slettet bruker
Passiv

Standard

Oslo - sålenge lærere arvet presse til å jobbe gratis så vil de ende med å jobbe en del gratis. Den eneste grunnen til at jeg får overtid i min jobb er faktisk at jeg er tøff nok til å si at uten overtidslønn så går jeg hjem etter åtte timer. Og ja - jeg har en jobb med samfunnsmessige konsekvenser.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:58   #196
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

1700 timer er ikke et fullt arbeidsår. Får man full lønn for det?

For lærere er 1687,5 timer definert som fullt arbeidsår. Men slapp av - jeg har enda ikke møtt på en eneste lærer som jobber dette.

Gammel 29-02-12, 16:59   #197
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Oslo - sålenge lærere arvet presse til å jobbe gratis så vil de ende med å jobbe en del gratis. Den eneste grunnen til at jeg får overtid i min jobb er faktisk at jeg er tøff nok til å si at uten overtidslønn så går jeg hjem etter åtte timer. Og ja - jeg har en jobb med samfunnsmessige konsekvenser.

Jeg forstår at du kan gjøre dette, det kan ikke jeg. Det er ikke sånn skoleverket er organisert. Så kan du si at jeg bare må slutte å jobbe i skolen, og ja, kanskje jeg må det. Med stor sorg i så fall.

Gammel 29-02-12, 17:00   #198
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

2100 timar er 150 timar overtid i en vanlig jobb. 1950 timar er et fullt arbeidsår.

Gammel 29-02-12, 17:00   #199
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

For lærere er 1687,5 timer definert som fullt arbeidsår. Men slapp av - jeg har enda ikke møtt på en eneste lærer som jobber dette.

Det er ikke noe behov for å be meg slappe av. Jeg er bare forundret over denne avtalen, den skiller seg jo fra normal arbeidstid for alle andre. Dermed lurte jeg på hva som er grunnen?

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:01   #200
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ble veldig deprimert av denne tråden, faktisk. Selvbildet mitt raser rett i dass i slike tråder. At jeg har vært dum og tenkt for lite på fremtiden, valgt feil utdannelse og har bare meg selv og takke når jeg sitter her med en lønn som er i øvre sjikt av hva folk med min type jobb tjener, men som likevel er til å pekele av i FP-sammenheng.

Likevel: NTH-fag hadde vært totalt uaktuelt for meg. Ikke engang visjoner om millionlønn kunne fått meg til å gå i en realfag- eller økonomiretning.

Ja.... Og noe må man jo gjøre for å tjene penger og så sitter man der... Det er dette eller ingenting. Tenker nesten daglig på hva annet jeg kunne ha jobbet med i stedet, men finner inne noe svar. Jeg kan ingenting.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.