Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere kvinner som tjener mest

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem tjener mest?
Far tjener mest 119 53,13%
Mor tjener mest 61 27,23%
Omtrentlig likt 31 13,84%
Er ikke i et forhold 10 4,46%
Dustepoll 3 1,34%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-12, 14:49   #161
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere kvinner som tjener mest

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet ikke om resultatene av denne pollen gjør at jeg blir helt overbevist om at avisa har rett. Jeg mener bestemt at vi er gjennomsnittlig mer likestilt på FP enn ellers, og når vi kommer opp i 28 % så virker det for meg merkelig at befolkningen som helhet ligger på 25 %.

Men så har det jo litt med valg av partner å gjøre også. Jeg tjener godt. At mannen min tjener mer enn meg gjør at han har svært godt betalt. Men jeg tror kanskje ikke at jeg (personlig) ikke ville valgt så skrekkelig annerledes. Det er lite trolig at jeg hadde valgt en partner for livet som ikke hadde solid utdannelse og jobb. Det ligger i verdigrunnlaget mitt. Og da er jo ofte grei lønn en konsekvens. Han trenger ikke tjene mer enn meg, for all del. Jeg hadde bedre betalt enn ham da vi traff hverandre. Men han hadde utsikter til å i overskuelig fremtid ha gode økonomiske forutsetninger.

Selv om vi er (eller gir uttrykk for å være) mer enn snittet likestilte her inne, så tror jeg det er to faktorer som gjør at jeg syns resultatet er troverdig:
1) Det er mange her som, selv om de har høy lønn, har en mann som tjener enda bedre
2) Det er mange offentlig ansatte kvinner her, og mange lærere

(Et inntrykk fra tråden: En tredjedel har svart i pollen at hun tjener mest, men jeg syns det er langt færre som svarer det i tråden. Stemmer det? Og hvorfor, i så fall?)

Gammel 29-02-12, 14:51   #162
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Derfor ønsker jeg flere folk inn i skolen, ikke høyere lønn.

Jeg synes lærerne burde fått begge deler (ikke lærer selv).

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:20   #163
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selv om vi er (eller gir uttrykk for å være) mer enn snittet likestilte her inne, så tror jeg det er to faktorer som gjør at jeg syns resultatet er troverdig:
1) Det er mange her som, selv om de har høy lønn, har en mann som tjener enda bedre
2) Det er mange offentlig ansatte kvinner her, og mange lærere

(Et inntrykk fra tråden: En tredjedel har svart i pollen at hun tjener mest, men jeg syns det er langt færre som svarer det i tråden. Stemmer det? Og hvorfor, i så fall?)

Det er ganske mange som har svart at de tjener nokså likt, men litt over mannen.

Jeg tror det fort kan stemme at mange ikke tjener så skyhøyt mye. Jeg har ofte nntrykk, særlig på fp, av at forventninger til lønnsnivå er mye høyere enn det som er vanlig å faktisk få i min verden.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:29   #164
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror det fort kan stemme at mange ikke tjener så skyhøyt mye. Jeg har ofte nntrykk, særlig på fp, av at forventninger til lønnsnivå er mye høyere enn det som er vanlig å faktisk få i min verden.

Enig i det.

Jeg blir litt blindet av det selv rett som det er. Jeg vet jo at både jeg og mannen har godt betalte jobber, men når det er snakk om disponibel inntekt og sånn i poller her på fp så ser jeg at det er mange som tjener enda bedre enn meg. Jeg lurer på om det er litt seleksjon i hvem som faktisk svarer i de pollene?

Gammel 29-02-12, 15:31   #165
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å svare i de pollene, og jeg og mannen tjener 400000 hver. Trodde det var temmelig vanlig lønn jeg - blond.

Gammel 29-02-12, 15:32   #166
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kommer ganske høyt på disponibel inntekt siden jeg har pleid å ha skatteklasse 2, mye gjeld som trekker skatten enda mer ned pluss bidrag g barnetrygd og ikke minst - hundrevis av overtidstimer. Men grunnlønna mi er ikke i nærheten av det jeg får inntrykk av at er minstesatsen for ingeniører med et minimum av ambisjoner - sånn millionen pluss liksom.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:34   #167
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer ganske høyt på disponibel inntekt siden jeg har pleid å ha skatteklasse 2, mye gjeld som trekker skatten enda mer ned pluss bidrag g barnetrygd og ikke minst - hundrevis av overtidstimer. Men grunnlønna mi er ikke i nærheten av det jeg får inntrykk av at er minstesatsen for ingeniører med et minimum av ambisjoner - sånn millionen pluss liksom.

Millionen for ingeniører?

Desillusjonert. Begynner å forstå at mange snakker om at "menneskeyrker" er nedvurdert. Jeg har alltid synes det har vært bra nok betalt jeg, men at jeg skal være verdt mindre enn halvparten av en ingeniør med ambisjoner (jeg er nemlig en lærer med ambisjoner), det synes jeg er litt drøyt :-(

Gammel 29-02-12, 15:38   #168
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det var humor. Håper jeg.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:39   #169
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble veldig deprimert av denne tråden, faktisk. Selvbildet mitt raser rett i dass i slike tråder. At jeg har vært dum og tenkt for lite på fremtiden, valgt feil utdannelse og har bare meg selv og takke når jeg sitter her med en lønn som er i øvre sjikt av hva folk med min type jobb tjener, men som likevel er til å pekele av i FP-sammenheng.

Likevel: NTH-fag hadde vært totalt uaktuelt for meg. Ikke engang visjoner om millionlønn kunne fått meg til å gå i en realfag- eller økonomiretning.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:44   #170
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg valgte ut fra jobbmuligheter og lønn, når jeg hadde snevret inn til det som var interessant faglig sett. Tjener bra til å gjøre det jeg gjør (jobber i det private).

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:51   #171
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo litt misvisende å vite om man tjener mer eller mindre enn partneren om man ikke vet hvor mye partneren tjener, da. Jeg har ikke høy lønn, men tjener allikevel ganske mye mer enn mannen min.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:53   #172
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg pleier å svare i de pollene, og jeg og mannen tjener 400000 hver. Trodde det var temmelig vanlig lønn jeg - blond.

Jeg tror også at det er helt vanlig og ålreit lønn. Dere er to personer med solid utdannelse og grei lønn i mitt hode. Det er utrolig mange som tjener veldig mye mindre enn det i fulltidsjobber.

Gammel 29-02-12, 15:55   #173
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det blir jo litt misvisende å vite om man tjener mer eller mindre enn partneren om man ikke vet hvor mye partneren tjener, da. Jeg har ikke høy lønn, men tjener allikevel ganske mye mer enn mannen min.

I utgangspunktet var dette en tråd bare for å få vite hva man tjente i forhold til partner helt uavhengig av hva partner tjente. Det var jo det artikkelen handlet om.

De siste sidene har den blitt vridd litt til hva som er vanlig lønnsnivå (ikke ulikt ganske mange andre tråder jeg deltar i på FP).

Gammel 29-02-12, 15:56   #174
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette tror jeg er en veldig tungtveiende faktor også.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:00   #175
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Vi har høyere utdannelse begge to og jeg tjener bra. Mannen tjener derimot tre ganger så mye som meg.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:03   #176
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var humor. Håper jeg.

Men med litt sannhet. Å jobbe med direktekontakt med mennesker, enten det er barn eller voksne er ikke verdsatt lønnsmessig i samfunnet.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:10   #177
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Dette stemmer i alle fall for meg, om man ser bort i fra ansiennitet. Men jeg tjener bedre enn fler av mennene jeg jobber sammen med, og vi har samme oppgaver og samme utdanning. Jeg har vært flink til å snakke for meg selv når det gjelder lønn, og det er det ikke alle ellers om er.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:11   #178
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Men med litt sannhet. Å jobbe med direktekontakt med mennesker, enten det er barn eller voksne er ikke verdsatt lønnsmessig i samfunnet.

Nå var poenget mitt da altså at ingeniører i hovedsak altså ikke har rn mill i grunnlønn. At mange av oss bikker en million og enda mer har en del med antall timer på jobb å gjøre også. Jobber man med mennesker så har jeg inntrykk av at man har arbeidsår med noenlunde normal lengde. I min bisniss er det ikke uvanlig å ha firehundre timer overtid. Eller mer.

Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:15   #179
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Nå var poenget mitt da altså at ingeniører i hovedsak altså ikke har rn mill i grunnlønn. At mange av oss bikker en million og enda mer har en del med antall timer på jobb å gjøre også. Jobber man med mennesker så har jeg inntrykk av at man har arbeidsår med noenlunde normal lengde. I min bisniss er det ikke uvanlig å ha firehundre timer overtid. Eller mer.

Jeg tror du vet at jeg også har hatt minst 400 timer for mye arbeidstid flere år, innbakt i lønna. (Vi skal jobbe rundt 1700 timer, jeg har ved flere anledninger bikket 2100 og et ekstremt år enda mye mer enn det). Jeg vet at du bare vil si at jeg må sette grenser for dette selv, og jeg skal jobbe med det i fremtiden. Men å påstå at arbeid med mennesker ikke betyr mange timer lagt ned på jobb er en sannhet med modifikasjoner. Vi (lærere og sikkert flere andre yrkesgrupper som jeg ikke vet noe om) lønnes bare ikke for det, og overtid er et fullstendig ukjent begrep.

Sist redigert av oslo78 : 29-02-12 kl 16:23.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 16:19   #180
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

At noen som jobber omtrent døgnet rundt da også får en lønn som matcher det er helt greit. Men det finnes også jobber med lik arbeidsmengde og lik arbeidstid, men som allikevel er lønnet veldig forskjellig pga arbeidets verdi.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:42.