|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvem tjener mest? | |||
| Far tjener mest |
|
119 | 53,13% |
| Mor tjener mest |
|
61 | 27,23% |
| Omtrentlig likt |
|
31 | 13,84% |
| Er ikke i et forhold |
|
10 | 4,46% |
| Dustepoll |
|
3 | 1,34% |
| Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Flere kvinner som tjener mest
Kilden oppgis å være SSB og de pleier å oppgi bruttolønn.
|
|
|
|
#142 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere kvinner som tjener mestBurde hatt en poll her inne, men vi er nok ikkje representative for Norge trur eg.
|
|
|
|
#144 |
|
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flere kvinner som tjener mestTjener mer med sambo, men så har vi forskjellig bakgrunn. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Flere kvinner som tjener mestVi har lik utdannelse og samme arbeidsgiver i det offentlige - men på hvert vårt fagfelt. han tjener ca 55.000 mer enn meg. Har et par års lenger ansiennitet, og bedre tittel.
|
|
|
#146 |
|
Whatever, never mind
|
Nuvel. Om man jobber direkte med mennesker (helse, sosial, barnehage) er 500.000 kr i årslønn noe man kan se langt etter. Det kunne like gjerne vært en mill. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
Skal rømme
|
Nei, alle kan faktisk ikke det. Det er jo klart at det er forskjell på en som har 130 i IQ, gode konsentrasjonsevner og høy generell evne til å lære seg detaljer og se sammenhenger - og på en som har 80 i IQ, er generelt ukonsentrert og har dårlige læringsegenskaper.
|
|
|
#148 |
|
Ferdiglada
Samtidig ser vi en anna trend som eg ikkje likar, nemlig at vi har store problem med å rekruttere nordmenn til lavtlønna stillingar. Hos oss tilsette vi stadig fagarbeiderar men det er utelukkende polakkar som søke på dei. I service-bransjen i spesielt Oslo er det svært mange svenskar som arbeider og i omsorgsyrket er vi heilt avhengig av arbeidskraft frå andre land for å få "nok hender". Og korfor er det slik?
|
|
|
|
#149 |
|
Skal rømme
|
Jeg er enig, og tror også dette er mindre vanlig nå. Kanskje fordi ungdommene nå bruker mer tid på å jobbe med skolen? Men jeg tror også det er en holdningsendring i samfunnet og at endel ikke søker disse jobbene fordi det ikke er det de har aller mest lyst til å jobbe med.
|
|
|
#150 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Men har ikke de aller, aller fleste, som var uttrykket som ble brukt, en IQ en god del over 80? |
|
|
|
|
|
#151 |
|
heimføing
|
Nei, men bli faglært murer, elektriker, rørlegger, whatever i byggebransjen, og de kan ende med å tjene vel så mye som en ingeniør. Det er ikke slik at alle ingeniører utover Norges land tjener så veldig mye. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Er frisk!
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestEr ikke 500000 en bra lønn???? Synes det er skikkelig mye, jeg.
|
|
|
|
#153 |
|
Ferdiglada
500k er ei bra lønn, men det er ikkje ei super lønn. Det var poenget mitt. Dei begynte måle dette i 1996 (?) og da var det tydeligvis ei veldig god lønn. Dei har ikkje indeksregulert målaren sin og i dette tilfellet burde det vore gjort for å virkelig sjå reell utvikling. Forholdet mellom menn og kvinner er jo der og blir målt rett.
|
|
|
|
#154 |
|
Klar
|
Målingen gjaldt for 2009, og lønnsveksten har vel vært god for de fleste de to siste åra, så det er antagelig mer enn 5 % i 2011. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestDet jobber jo veldig mange kvinner i sosial- og helsesektoren, skole og barnehage. Yrker som ikke er kjent for å gi en anstendig lønn. (Hvis flesteparten av disse tjener over 500 K er jeg meget interessert å komme i kontakt med disse.) |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Åneida - de tjener nok ikke mer enn det. Jeg har jobbet i helsesektoren siden jeg var ferdig utdannet i 1990. Min tidligere kollega, som er på samme karrierevei som jeg var på før jeg skiftet retning, tjener ca. 460.000. Det er i lederstilling (stort lederansvar) med maks ansiennitet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#159 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men så jobber du jo bittelitt mer en gjennomsnittet også.
|
|
|
|
#160 |
|
Er frisk!
|
Sv: Flere kvinner som tjener mestJeg har etter 10 år en lønn på 400000. Jeg har 5 års utdannelse. Jeg synes jeg tjener bra, men lønna står ikke i forhold til antall timer jeg nedlegger. Derfor ønsker jeg flere folk inn i skolen, ikke høyere lønn.
|
|
![]() |
|
|