Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stølhet som begrunnelse til å være hjemme fra skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-12, 22:46   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stølhet som begrunnelse til å være hjemme fra skolen?

Ikke god grunn, men jeg har sett mye rart og er ikke overrasket.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 23:16   #22
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

En venninne av meg ble sykemeldt pga stølhet, hun klarte ikke engang å løfte glasset for å drikke.
Det skal sies at hun jobbet i en bolig for psykisk utviklingshemmede som trengte mye hjelp til stell.

Jeg og

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 23:17   #23
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Og sånn for å svare på HI så hadde jeg vel ikke holdt ungene hjemme fordi de var vanlig støle.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 23:33   #24
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får litt inntrykk av at mor ikke liker at ungene trenes hardt og derfor vil markere sin missnøye på en eller annen måte. Det er ikke sikkert alle er like vant til stølhet selv og derfor kan synes at det er ille at ungene skal få vondt i ettertid.

Gammel 06-03-12, 23:53   #25
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aldri i verden hadde stølhet holdt som fraværsgrunn her i huset i hvertfall. Men jeg er jo en monstermamma.

Når venninna til datteren min er hjemme om dagen fordi hun er " syk", men samme ettermiddag er frisk nok til å gå på håndballtrening, da holder jeg en liten forelesning om prinsipper og arbeidsmoral her hjemme. Og jeg synes det er helt greit at datteren min hører hva jeg sier.

(og det er ikke problem med lærevansker, mobbing eller mistrivsel for venninnens del altså, det er etter min oppfatning bare latskap og/eller mangel på pliktfølelse og prinsipper)

Gammel 07-03-12, 00:01   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hjelper også at det er ganske kjipt å være syk. Er man frisk nok til å se for seg en hel dag foran dataen, er man frisk nok til å gå på skolen også. Og fritidsaktiviteter og vennebesøk utgår.

Gammel 07-03-12, 00:05   #27
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg måtte ta en test på minste i dag. Han var fryktelig syk og måtte bli hjemme. Han var kvalm i hodet og hadde vondt på leggen og på nesa. Svosj i barnehagen da frokosten var fortært og formen på vei opp.

Gammel 07-03-12, 00:08   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eh, nei.

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 00:09   #29
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg måtte ta en test på minste i dag. Han var fryktelig syk og måtte bli hjemme. Han var kvalm i hodet og hadde vondt på leggen og på nesa. Svosj i barnehagen da frokosten var fortært og formen på vei opp.

Sånn er minstemannen min også. Er han ekstra syk om morgenen får han varm sjokolademelk til frokost. Umiddelbar Clear Memory - effekt på alt som har med sykdom og symptomer å gjøre, og rett i barnehagen. Der har han ikke tid til å si hadet en gang, og jeg må jobbe for å få en kos før jeg går.

Gammel 07-03-12, 00:11   #30
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det hjelper også at det er ganske kjipt å være syk. Er man frisk nok til å se for seg en hel dag foran dataen, er man frisk nok til å gå på skolen også. Og fritidsaktiviteter og vennebesøk utgår.

Tja, jeg kjenner jo mange voksne som er syke, men tilbringer hele dagen foran dataen med fritidsaktiviteter og vennebesøk om kvelden. Det bør være likt, synes jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 00:46   #31
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se for meg at jeg ville ha holdt barn hjemme pga. stølhet. Forslåtte muskler og andre vondter kan i visse tilfeller utløse en "tilretteleggingsmelding" til skolen, da. Altså at jeg rett og slett ber om at det tas hensyn i løpet av skoledagen i forhold til hvor hardt man pusher på ting som kan gjøre vondt.

Det er kanskje litt feil det også? :grubler: Altså å be om at ungen som har vondt og halter får en roligere gymtime, får ta ting i eget tempo etc? Jeg ønsker jo at barna skal lære seg at man som oftest går på skolen med det man har og yter det man kan, men det kan jo hende lærere tenker at det ville vært greiere om eleven bare ble hjemme?

Mannen min og jeg er forresten ofte rykende uenige på dette området. Han kunne ha holdt unger hjemme for bagateller om ikke jeg setter ned foten.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 00:56   #32
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

"Plutten var ikke på skolen i går, da han/jeg/vi hadde vondt i viljen."

Gammel 07-03-12, 07:45   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, jeg kjenner jo mange voksne som er syke, men tilbringer hele dagen foran dataen med fritidsaktiviteter og vennebesøk om kvelden. Det bør være likt, synes jeg.

Hos oss gjelder samme regler rundt dette for både barn og voksne, ja.

For å være ærlig så gir jeg meg med fritidsaktiviteter og vennebesøk veldig lenge før jeg ikke møter på jobb. Og noe av det forsøker jeg å lære ungene mine også. Mannen min har vært i arbeidslivet i 14 år og med unntak av da han smadret kneet sitt har han hatt bare et par dagers sykefravær. (Syke barn-fravær har han derimot hatt.)

Gammel 07-03-12, 08:13   #34
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Stølhet er jo bare nydelig! Og selvsagt ingen begrunnelse for å være hjemme fra skolen.

Vi hadde som hovedregel at ungene gikk på skolen med mindre de hadde tydelig feber/nedsatt almenntilstand, var synlig kvalme eller hadde smittsomme sykdommer. Så prøvde de seg, og hvis de ble dårligere kunne de alltids gå hjem. Men først prøve. Det går jo fint an å være på skole/jobb selv om formen ikke er helt på topp.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 09:30   #35
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og fritidsaktiviteter og vennebesøk utgår.

Helt klart.

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det er kanskje litt feil det også? :grubler: Altså å be om at ungen som har vondt og halter får en roligere gymtime, får ta ting i eget tempo etc? Jeg ønsker jo at barna skal lære seg at man som oftest går på skolen med det man har og yter det man kan, men det kan jo hende lærere tenker at det ville vært greiere om eleven bare ble hjemme?

Jeg vil gjerna ha melding om det, for så å tilrettelegge gymtimen for elevene mine. Men en god del foreldre hører ikke på når jeg sier det, de mener en lett forstuet hand = ingen gym. Jeg kan tilrettelegge med gåtur, enkel styrkeøvelser, lett jogging + at det finnes aktiviteter i timene mine som man kan være på selv om man har litt vondt.
Jeg undrer meg over hvordan det skal bli innimellom, når man ikke kan ha gym på 6 uker fordi tommelen er forstuet. Man går jo til skolebussen også, så en lett gåtur/joggetur hadde man kanskje greid?
Ja, dette irriterer meg grenseløst.

Her må man prøve seg på skolen dersom man har litt vondter, så får man heller gå hjem om det blir verre. Feber og tydelig nedsatt allmenntilstand gjør selvfølgelig at vi er hjemme.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 09:36   #36
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Praktiserer samme system for voksne og barn - er man ikke på jobb så er man ikke på noe annet heller.

Unntak for meg som snart har vært hjemme 8 måneder... Jeg både trener, går tur og treffer venner. Men ikke de dagene kroppen sier at jeg er på vei til å overbelaste igjen, da ligger jeg under dyna.

Gammel 07-03-12, 10:48   #37
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Med en fotballspillende tenåring som aldri er annet enn stiv og støl skulle det tatt seg ut å la han være hjemme fra skolen av den grunn.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 10:51   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og fritidsaktiviteter og vennebesøk utgår.

Jeg ser at flere sier dette som en selvfølge. Men vi har en eller to ganger hatt tilfeller der barna har vært dårlige på morgenen og kvikner til utover dagen. Da virker det helt tåpelig å droppe alt av aktiviteter utover dagen, sånn av prinsipp. Det må da være en vurdering man tar basert på form, ikke "regler".

Nå skal det sies at vi har 0-2 sykefravær i året, og de har aldri-aldri-aldri vært noe i nærheten av skulkesyke. Og de forstår selv godt verdien av å være til å stole på når det gjelder dette, at de vet at vi slipper det vi har i hendene og rusher til skolen for å hente dem dersom de har sagt at de har vondt i magen eller er slakke. Fordi vi vet at de aldri bløffer.

Storebror (aka "aldri syk") er ytterst sjelden slakk mer enn et par timer, så han kan godt slippes ut på fotballbanen når gråblekheten har gitt seg.

Gammel 07-03-12, 11:04   #39
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vokst opp med at regelen om at er man syk og borte fra skole/jobb, holder man sengen og intet annet, håndheves strengt. Så da jeg var sykemeldt etter en ekstremt tung periode i livet mitt, turde jeg ikke gjøre noe annet enn å holde meg inne. Noe som ikke akkurat gjorde meg friskere.

Jeg vet også søsteren min sine unger fikk lov å være ute og leke i hagen mens de hadde vannkopper. De var friske og gode i formen, den eneste grunnen til at de var hjemme var smittefare. Jeg har også latt mitt eget barn leke ute da han var frisk etter omgangssyke, men det ikke hadde gått 48 timer.

Man må rett og slett se mer på hvorfor man er hjemme fra skolen enn bare at man er det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:07   #40
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Nei.
Min gutt har ofte vondt i kroppen, i leddene men jeg kan ikke la han være hjemme fordi han er stiv i fingrene og tærne... begynner jeg med det en gang så tror jeg det er gjort...

En i klassen hans var bare borte en dag - fordi hun faktisk ikke våknet før skoledagen var over!! Vi traff henne på ettermiddagen og sønnen min spurte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.