Sv: Jentefesten
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Jeg ønsker først og fremst å se at de som insisterer på dette valget faktisk skjønner og aksepterer hva valget innebærer. De kvinnene som har valgt hjemmetilværelsen og sier rett ut at det er verdt resten av livet i sokkelleilihet uten soverom bare barna kan ha mamma hjemme til de begynner på videregående argumenterer jeg ikke imot jeg altså.
Dette var litt av en svartmaling. Du mener altså at alle kvinner som har redusert arbeidstid (det er forøvrig sjelden man er hjemmeværende til barna er i tenårene, for de aller fleste er det snakk om tiden før skolealder) aldri vil kunne ha en økonomi som tilsier mer enn "sokkelleilighet uten soverom"?
Og så lurer jeg litt på det voldsomme behovet for å opplyse hjemmeværende kvinner om at de er rett på vei mot en tilværelse i "sokkelleilighet uten soverom". Hvorfor dette behovet for å blande seg inn i andres liv og valg på den måten? Jeg er sikker på at om hjemmeværende mødre hadde startet en tråd for å opplyse fulltidsarbeidende kvinner om konsekvensene av dette valget, hvor mye dårligere tilknytning deres barn har (for ikke å snakke om større fare for å få atferdsproblemer) fordi de er i barnehage mer enn de har våkentid med foreldrene sine, og at de ofrer tid med barna for å ha stort hus, bil og to ukers chartertur til Hellas hver sommer, da hadde det blitt ramaskrik her på forumet.
Jeg vil igjen påpeke at jeg ikke har kritisert noen for hvordan de har valgt å leve livet sitt. Kritikken i denne tråden har utelukkende gått mot mødre med redusert arbeidstid. Jeg skulle virkelig ønske vi kunne la folk få velge sine egne liv i stedet for å tro at en selv sitter på fasiten. Jeg synes faktisk det er en ganske arrogant holdning å insinuere at alle som har valgt annerledes enn en selv umulig kan vite nøyaktig hva de går til.