|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#102 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Jentefesten
Eg er kanskje naiv, men eg meiner det er noko gale med utrekning av stillingsbrøk, viss det er for tøft å jobbe 100%. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg også veldig enig i! Hvorfor er det for tøft å jobbe i 100% Grunnet håpløse skiftordninger? |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Mother of Dragons
|
Tenker du at en sykepleierstilling i 100% er for tøff for en vanlig person? Det er de vel ikke?
|
|
|
#105 |
|
Passiv
|
Jepp. Men dette er jo regulert temmelig stramt i lovverket. Det er grenser for timer på nattarbeid, antall timer sånn og slik, netter på rad og det meste. Følges ikke disse reglene opp i sykepleieryrket? |
|
|
|
#106 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: JentefestenJeg kan godt skjønne at det er tøffere å jobbe natt-dag og hva_har_du om hverandre enn å bare jobbe 8-16, hvorfor er det så vanskelig å skjønne? At det skal være så tøft at et vanlig friskt menneske ikke kan klare det, har jeg vanskeligere for å forstå. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Passiv
|
Sv: JentefestenMen man utdanner seg vel ikke til sykepleier om man er avhengig av å kun jobbe dag? |
|
|
|
#108 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jo ikke derfor sykepleiere i praksis ikke får fulltidsstillinger. Sånn som jeg har fått det forklart fra sykepleiere så utnytter arbeidsgiver dette sånn at sykepleiere som ønsker å jobbe fulltid da kan tikalles på en fleksibel måte. Ikke får de overtidsbetalt for arbeidet over stllingsprosenten heller.
|
|
|
#109 |
|
Passiv
|
Det er her det mangler litt fagforening med litt tak i vel? Dette er jo helt tragisk. |
|
|
|
#110 |
|
Halloen!
Sv: JentefestenJeg har inntrykk at at sykepleiere har en elendig fagforening, ja. Obviously- hvem gidder vel å bruke en viss prosent av lønna på fagforeningskont. til hobbyen sin. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om hvordan folk lever sitt liv, og det er kjempeflott hvis dere har levd og lever akkurat det livet dere ønsker. Men du må også akseptere at det finnes mange som ikke synes to fulltidsstillinger gir det beste livet for hverken dem eller barna. Det er ikke det samme som kritikk av andres valg. Du sier det er ingenting galt i å ønske å gjøre karriere og tjene penger, nei, det er ikke det. Men det er heller ingenting galt i å velge bort dette fordi man ønsker å bruke mer tid på sine egne barn.
|
|
|
#112 |
|
Librocubicularist
|
Eg er norsklærar. Samanlikna med andre fag, skal kvar elev ha tre karakterar i faget. Dette betyr at vi har tre gonger så mange elevarbeid vi må rette som lærarar i andre fag. Sjølv har eg heldigvis to støttefag, slik at eg ikkje treng ha 100% norsk. Men eg ser at det å ha karakteransvar for meir enn 60 elevar (40-60% stilling, avhengig av årstrinn), er vanskeleg gjennomførbart fordi det blir for mange rettebunker. I fjor hadde eg 90 elevar (70 % norsk) og jobba frå 8-22 pluss helger, 4/5 vekedager. Eg meiner det er noko gale med utrekninga av stillingsprosent, i dette tilfellet. Faga får prosent basert på timetal, ikkje rettebyrde. Det betyr at ein mattelærar som underviser fem timar i veka og skal sette 30 karakterar, har 25% stilling, medan ein norsklærar som underviser fire timar i veka og skal sette 90 karakterar har 20% stilling. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg synes også at fagforeningen deres ikke er den beste, men de har nå jammen meg blitt føkka av myndighetene også, de har i praksis ikke streikerett, det blir tvungen lønnsnemnd med en gang, så jeg synes at de har bitt behandlet dårlg også.
|
|
|
#114 |
|
Passiv
|
Jeg ønsker først og fremst å se at de som insisterer på dette valget faktisk skjønner og aksepterer hva valget innebærer. De kvinnene som har valgt hjemmetilværelsen og sier rett ut at det er verdt resten av livet i sokkelleilihet uten soverom bare barna kan ha mamma hjemme til de begynner på videregående argumenterer jeg ikke imot jeg altså. |
|
|
|
#115 |
|
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ble ikke Mannlig Norsk Sykepleierforening stiftet fordi jentene ikke var tøffe nok til å presse på når det kom til bl.a. lønn??
|
|
|
#116 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Dette var litt av en svartmaling. Du mener altså at alle kvinner som har redusert arbeidstid (det er forøvrig sjelden man er hjemmeværende til barna er i tenårene, for de aller fleste er det snakk om tiden før skolealder) aldri vil kunne ha en økonomi som tilsier mer enn "sokkelleilighet uten soverom"?
|
|
|
#118 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg er veldig enig i dette. Egentlig må folk få velge akkurat som de vil, men de må da også ta eventuelle negative konsekvenser av dette valget uten å syte. Det som allikevel er viktig er at konsekvensene rundt disse valgene blir tydeliggjort. Jeg tror fremdeles det er mange som får seg en aldri så liten sjokkopplevelse ved et samlivsbrudd. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
geskjeftig
|
Nei, som jeg gjentar og gjentar: Den dagen du er økonomiske sikret, er du virkelig fri. Det er ønsket mitt for så mange kvinner som mulig. Fordi du, som sagt, virkelig ikke er fri om du er gjeldsslave eller blakk. Ved å velge å la seg forsørge uten tanke for pensjon og samlivsbrudd, er du ikke fri, selv om det kanskje føles sånn i øyeblikket. Ved å være nødt til å jobbe fullt for å overleve, er du heller ikke fri.
|
|
|
#120 |
|
Halloen!
Sv: JentefestenLøve70:Eller som finner seg i forbaska mye tull, men ikke tør å gå fra mannen fordi de faktisk ser konsekvensene. :vet om noen av den typen også: |
|
|
|
![]() |
|
|