|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Jentefesten
Men ifølge den AP-reklamefilmen om finanskrisa i ein annan tråd her inne, ville oljefondet halde i ca. eit år, dersom ingen av oss arbeida og alle bare levde på velferdsgoder. Så det er ganske lite solidarisk å lene seg til desse ordningane og stole blindt på at samfunnet ordner opp. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JentefestenMyria: Det kan hende du har skrevet det, men er du hjemmeværende selv? |
|
|
|
|
|
#183 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
|
|
#184 |
|
Librocubicularist
|
Ifølgje ein reportasje på Østlandssendingen her om dagen, har visst desse tatt over for cupcakes. |
|
|
|
|
|
#185 |
|
geskjeftig
|
Sv: JentefestenMyria, jeg er imponert over at du har holdt koken. Det er ikke alltid så gøy å diskutere motstrøms alene.Sov godt!
|
|
|
#187 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: JentefestenMakroner er bedre enn cupcakes og vanskeligere å få til, har jeg hørt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 18-03-12 kl 11:51. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Librocubicularist
|
Veldig interessant spørsmål. Her i huset har vi hatt ei "yte etter evne, få etter behov"- tenking, i periodar kor vi har levd på ei inntekt. Men det har vore andre grunnar til å leve på ei inntekt, og det har veksla kven av oss som har forsørga den andre. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
can-jur
|
Sv: JentefestenMen hva skal vi gjøre om ingen kan ta de jobbene der man ikke tjener nok til å forsørge seg selv og evt familie? Skal enslige feks tvinges til å ta lavtlønnsyrker fordi de ikke har forsørgeransvar?
|
|
|
|
#190 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: JentefestenDiskuterer vi her blå- feminisme? Det er eit begrep eg ikkje har funne heilt ut av enda, men blei fortald om det på jobb. Etter kva eg forsto var det kvinner som var veldig klar på at dei tradisjonelle vala som dei gjorde var frie, gjennomtenkte val. Nokon som veit meir om blå-feminisme?
|
|
|
#191 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er høyt utdannet i et lavtlønnsyrke og tenker at vi må gjøre det mer attraktivt å jobbe i disse yrkene - ikke sørge for at folk slutter å velge dem. Disse yrkene er ganske så vesentlige for opprettholdelse av velferdstaten slik vi kjenner den.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det kommer opp endel når man googler. Og Julie Brotkorb blir vel sett som som en typisk blåfeminist, så vidt jeg har forstått. I oppslaget i DN på fredag, som jeg har linket til tidligere i denne tråden, står hun imidlertid frem og advarer kvinner mot tradisjonelle-valg-fella, - utfra et økonomisk perspektiv.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker at hva man ser på som tap, endrer seg i løpet av livet.
|
|
|
|
|
#194 |
|
Librocubicularist
|
Det er jo eit like stort problem at sosionomar, sjukepleiarar og andre med treårig høgskuleutdanning og 270.000 i startlønn ikkje kjem inn på boligmarknaden utan å vere i eit parforhold. Så nei, det er ikkje ei løysing å overlate lågtlønnsyrker til einslege. Løysinga er vel snarare å justere lønningene, slik at det går an å få lån og kjøpe seg ei leiligheit, også for desse yrkesgruppene som er så viktige for samfunnet. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Librocubicularist
|
Det var eit nytt omgrep for meg. Må spørre Google, skjønner eg. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men det er jo ikke sikkert det blir behov for sikkerhetsordningene. Sjansen for at man blir skilt er tross alt ikke like stor som sjansen for å forbli gift. Jeg synes ikke man automatisk kan beskylde kvinner som reduserer stillingen sin for å snylte, altså. Hva med alle kvinnene som vil ha både i pose og sekk? Full jobb, matchende barn, skinnende hus og cupcakes. Hvor mange av dem smeller ikke i veggen etter å ha prøvd å balansere alt en tid og må ty til sykelønnsordningen? Vi bruker ikke ubetydelige velferdskroner på disse kvinnene i året (for de fleste som møter veggen/blir utbrente er jo nettopp kvinner) så hvis det er snylting på velferdsstaten som er grunnen til at man ønsker alle kvinner i jobb, synes jeg man bør tenke nøye gjennom alternativet. Det er mentaliteten hos både kvinner og menn som bør endres, det faktisk klin umulig for de aller fleste å være karrierekvinne anno 2012, men samtidig ha hus og barn på stell anno 1950. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg kan ikke svare for andre. Jeg kan egentlig bare svare for meg selv. Nå jobber vi jo begge 100%,og føler vel begge at tiden ikke strekker til. Mens mannen mer aksepterer at det er situasjonen i dag (3 relativt små barn), så reflekterer jeg nok jeg mer over livet, og tenker mer på hva jeg kunne tenkt meg, mer en han. Hadde jeg f.eks. jobbet 80%, og vært hjemme en dag og fått unna ting, så hadde vi faktisk begge hatt mer tid til andre ting. Når har ingen av oss veldig mye tid til andre ting. At han skulle ha jobbet mer hadde vært helt uaktuelt. Målet har aldri vært å distansere en av oss, men faktisk å ha litt tid og overskudd til å være mer sammen. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jamen, Rine. jeg tenker at når debatten handler om kvinners valg, så er det fordi vi faktisk har kommet sørgelig til kort med likestilling. Hvorfor er du kritisk til kvinner som prøver å få til alt? Dette handler jo om familien - og hvis det er slik at kvinner smeller i veggen fordi de prøver å få til så mye, så er dette et likestillingsproblem.
|
|
|
|
|
#199 |
|
Librocubicularist
|
Eg vil heller snu på det - kva er det som gjer at kvinner kjenner på dette forventningspresset? Er ikkje det Rine beskriv mykje av det same om Breen beskriv. Eg meiner - kor kjem desse forventningane frå?
|
|
|
|
|
|
#200 |
|
Mother of Dragons
|
På 50-tallet var folk mindre velstelt og gikk med skitnere klær enn hva vi gjør, så om en kunne begrense seg til det så var det greiere.
|
![]() |
|
|